Matěj Oliva, redaktor populárního portálu motorkari.cz a quadmania.cz pro nás napsal zajímavý článek o technice na Dakaru v kategorii čtyřkolek. Protože asi víte, že já o čtyřkolkách vím jen z doslechu (např. od Pepy Macháčka, když se někdy staví na kávu), tak vítám tuto zprávu a doufám, že bude zajímavá i pro vás:
Často slyším mezi motorkáři, nebo jinými fanoušky „fundované“ diskuze o tom, jakou techniku na Dakaru používají quadisté. Pokusím se alespoň trochu osvětlit, jak tato kategorie technicky vypadá. Oproti motorkám jsou zde pravidla podstatně benevolentnější. Čtyřkolka může mít libovolný počet válců a její obsah je od letošního roku limitován obsahem 900ccm. U čtyřkolek navíc ani není omezen náhon, váha, nebo velikost kol. Vše záleží na jezdci. I díky tomu můžeme každý rok na startu vidět spoustu zajímavých přestaveb. Průkopníkem této oblasti byl jednoznačně Pepa Macháček, který před několika lety použil motocyklový motor z Teneré do čtyřkolky Yamaha Banchee. Od té doby techniku zdokonaloval a posledních několik let jede na Yamaze Raptor s motorem z TDM 850 resp. 900. Stejné čtyřkolky letos sedlají i M. Plechatý a polák Sonik. Další zajímavou stavbou je čtyřkolka Olina Bražiny, který ještě v loňském roce sedlal starší tyřkolku po Machusovi (z období, kdy byly zakázány dvouválce). Letos jede na Polarisu Outlaw vybaveném motorem BMW 800. Je zajímavé, že velká část čtyřkolkářů nevyužívá maximální objem motoru, který možňují regule. Například tovární KTM jedou „jen“ na jednoválci 525ccm. Je to do jisté míry dáno tím, že sportovní čtyřkolky mají maximálně 750ccm a pracovní stroje s těmito objemy, jak se ukázalo nemají pro dakar ty pravé vlohy.
Toto pravidlo ale samozřejmě potvrzuje výjimka v podobě Argentince Santamariny (omluva…) jedoucím na čtyřkolce Can-am (stejně jako někteří jezdci z hloubi startovního pole). Jedná se o rekreační model Renegade s dvouválcovým motorem Rotax o objemu 800ccm. Čtyřkolky jsou vybaveny náhonem 4x4 a mají nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Motor nemá klasickou převodovku, ale jeho výkon je přenášen variátorem. Jezdec tedy pouze mačká páčku plynu a v případě potřeby řadí mezi pomalým a rychlým převodem, popřípadě zpátečkou. Pohon 4x4 jistě dokáže jezdce dostat z problémů, na druhou stranu váha těchto strojů hodně převyšuje 300 Kg. Pávě vysoká hmotnost, Variátor a pohon všech kol snižují Renegadům maximální rychlost, která Patronelliho v loňském dakaru připravila o vítěztví.
Ostatní výbava čtyřkolek je stejná jako na motorce, roadbook, GPS, atd. Čtyřkolky musí mít dostatečné množství paliva i vody. Tu má jen pro zajímavost Sonik nalitou v trubkách nášlapů. Samozřejmostí je i další bezpečnostní výbava. Velká část čtyřkolkářů si také s sebou vozí rezervní kolo. Ráfky mohou na kamenitých pláních dostávat dost zabrat a celé kolo je nejjednodušším řešením. Pro čtyřkolky se používají čtyř až šestiplátnové pneumatiky většinou naplněné jen vzduchem. Při použití vzduchových polštářků dochází k problémům s vyvážením kola a Moose se v quadech prozatím také neosvědčil.
Pokud budete mít nějaké dotazy ohledně quadů dejte vědět na matej@quadmania.cz
Poznámka TK: Matěj vloni závodil na amatérských rallye na čtyřkolce vlastnoručně upravované a dosáhl dobrých výsledků (např. první místo na Motoráj Offroad Maratonu na Ukrajině) a letos se chystá na náročnější zahraniční rallye. Takže ví, o čem píše...
5 komentářů:
Takze aj ked idu v jednej kategorii, tak prakticky kazdy na uplne inom stroji. Dik za ozrejmenie.
Přesně tak, jediným limitem je objem motoru. Pěkné je to v tom, že vznikají zajímavé stavby, na druhou stranu technika může hrát opravdu velkou roli ve výsdledku.
Na Dakaru 2010 jedou bratři Patronelliové na čtyřkolkách YAMAHA Raptor 700... V minulém roce jel Dakar pouze Marcos a to na zmíněném Can-Am Renegade.
Omlouvám se za chybu, Zmátl mě loňský ročník. Na Can-amu jede ze špičky samozřejmě Santamarina. Hned napravím.
Já obdivuji všechny, kdo Dakar jedou. Já bych se asi zbláznila strachy, kdyby manžel chtěl jet. Vloni si koupil velkou čtyřkolku linhai a pokaždé, když někam jede, trnu hrůzou. I když mi tvrdí, jak je to bezpečné, tak se vždycky může něco stát.
Okomentovat