
Ještě pár dalších postřehů, které vás možná budou zajímat. Motorkář, který včera věnoval zadní kolo Davidovi Casteauovi (Mani Gyenes z Vectra Racing týmu) měl dnes několik těžkých pádů a čeká na rentgen protože je podezření na problém s rukou. Nicméně v inkriminované situaci prý o kolo Casteau požádal týmového "kolegu" Franse Verhoevena, který mu kolo nedal a okamžitě ujel. Despres i Coma jeli včera na duších a ne na moussech. Bylo to trošku riskantní a Despres za to zaplatil defektem protože prakticky prodřel plášť tak, že to nešlo opravit. Mousse má výhodu že se dá dojet i s dírou v plášti ale zase se rychle zahřívá a v určitých podmínkách doslova vytaví. Casteau měl mousse pravděpodobně značky Pirelli jako prý všechny fabrické KTM. Pirelli udává životnost cca 200km, Michelin 500km a možná to je teď klíčový rozdíl. Když se jede tak rychle, jako se jezdí v Argentině, tak se pneumatika s mousse zahřívá víc než stejná pneumatika s duší a logicky více zahřátá se také rychleji opotřebuje. V případě rallye speciálů jsou podmínky obvykle extrémní a zátěž obrovská a právě proto již před dlouhou dobou vyvinul Michelin speciální tovární pneumatiky a speciální mousse. Tyto pneumatiky a mousse se nedají běžně koupit, i když se jmenují stejně - Michelin Desert. Pneumatiky pro factory racing je prostě špičkový materiál, kde se (jako obvykle) neřeší cena ale pouze kvalita. KTM jako továrna přešli k Pirelli jako OEM dodavateli pro sériové stroje, celkem logicky v Michelinu vypoklonkovali KTM racing s tím, aby se obrátili na jejich OEM dodavatele (tedy Pirelli) když potřebují racingový materiál, protože přece jen jde o obrovský obchod o který přišli. Všechny pneumatiky Michelin vyrobené pro tovární závodní týmy v roce 2008 a kompletní produkce továrních mousse (tedy těch nekomerčních sérií) dostal Fretigne a Bethys na ježdění během sezóny. Nemohli je nabídnout jiným týmům, protože mousse po roce zcela ztrácí původní vlastnosti a nevydrží zátěž KTM 690. Nový mousse nahradí duši natlakovanou na asi 0.9barů a už po 6 měsících je tato hodnota poloviční. Casteau není tovární jezdec (je uváděný jako semi-factory) a na tento materiál neměli prostě přístup. Takže jedou naprosto sériově vyráběné mousse a Deserty, které si kdokoliv může koupit i našich pneu-prodejnách. A protože navíc mousse má někdy méně výhodné vlastnosti, střídají mousse a duše. Nemůžeme uvádět jaké má zdroje tým Yamaha Europe ale protože nikdo z jejich jezdců (včetně těch co jedou hodně vzadu) nemá s pneumatikami ani mousse problémy, logické vysvětlení vás asi napadne...
Každopádně se spekuluje o dvou možných cestách - buď se to nechá tak, jak to je a momentální situace pomohla ve vyrovnání sil mezi různými týmy a značkami a nebo, což je ovšem také varianta velmi pravděpodobná - ASO a další organizátoři pod tlakem na snižování rizikovosti a rychlostí zakáží úplně používat mousse. Tím pádem by jezdci museli dávat mnohem větší pozor na skály a kamení. Je ovšem evidentní, že vliv pneumatik a jejich výplně a také jejich kvalita je pro výsledek v závodě zásadní a i ten nejlepší z nejlepších může propadnout o spoustu míst, když mu nepřeje štěstí a nemá tu nejodolnější pneumatiku, kterou by potřeboval.