Tak bohužel, ASO reflektovalo na protesty pilotů, kteří byli nasměrováni z trasy místní policií ve včerejší etapě upravilo jejich výsledky, takže došlo ke změně pořadí. Díky tomu bohužel přišel Frans Verhoeven o vítězství. Šlo o to, že v etapě dojeli někteří jezdci na rozcestí, kde místní policie vytvořila z kuželů a pásky zábranu a směrovala závodníky do jiného směru, než kam měli jet podle itineráře. Těm se to pochopitelně nezdálo a vraceli se (a celkem nebezpečně se tam otáčeli) a opět byli směrováni jinam atd. Bylo to vidět v záběrech Eurosportu. Nakonec projeli správným směrem (divím se, že po nic iniciativní policajti nezačali střílet) ale ztratili čas. Po protestech bylo upraveno pořadí a je to už oficiálně vyvěšeno na stránkách ASO.
Nové pořadí včerejší etapy je tedy: Coma, Fretigne, Verhoeven a Street.BMW nicméně má tento rok druhé etapové podiové umístění (etapa č. 3 - Goncalves, včera v etapě 11 - Verhoeven) a je jen otázka času, než přijde etapové vítězství a možná i něco víc. Rozhodně je potřeba ocenit fakt, že všechny BMW v kategorii motocyklů jedou bez podpory továrny! To je velký rozdíl proti KTM, kde podle ověřené zprávy rakouský výrobce modifikoval motory na základě regulace ASO (příkaz použití restriktorů) a piloti vyjmenované elitní skupiny, dostali možnost použít speciálně "vyladěný" motor. Přesně jak jsem psal před několika dny při studiu reglementu letošního Dakaru v kategorii motocyklů - využili nedostatečně popsanou možnost úpravy motorů ve třídě SP, kdy sériový musí být jen karter a klika a osadili (pilotům s restriktory) hlavy se zvětšeným objemem a jinou kompresí, čímž do značné míry vliv restriktoru kompenzovali. Díky této úpravě byla továrna ochotná podpořit hlavní týmy KTM (i když nepřímo) ale stejným způsobem jsou v závodě také vozy BMW v kategorii automobilů (není to přímo tovární tým BMW ale tým X-Raid s nepřímou podporou továrny v pozadí). Každopádně, celý záměr ASO vyšel naprázdno, protože proti sobě stojí standardní motocykly KTM 690 RR bez restriktoru v rukách ne-elitních pilotů, kteří s nimi mohou startovat i ve třídě M, dále upravené KTM 690 RR elitních pilotů (seznam je součástí reglementu) ale s motory 739ccm, pouze ve třídě SP ale nikdo z nich beztak v M nejel a proti nim všechny motocykly 450ccm. Víme sice, že přinejmenším někteří z nich jedou s větší kompresí nebo i objemem ale to už je proti pravidlům, protože třída 450 je omezená jednoznačně tou kubaturou a pokud by jeli s větším objemem, museli by osadit restriktory (pokud jsou vyjmenovaní v elitní skupině) i v případě, kdy původní motor byl 450. Dost možná, že právě proto nikdo objemy nejlépe jedoucích jezdců se 450ccm nekontroluje, protože by se začala rozebírat celá situace kolem upravených KTM a tak asi ASO spíš dělá, že o ničem neví a snaží se nějak přečkat tento ročník, protože příští rok počítají s tím, že už pojedou jen 450ky. KTM ale jednoznačně neplánuje vývoj rallye motoru pro tuto třídu a bude se snažit najít kompromis s organizátory a bude to asi hodně zajímavé.
Podle mého názoru je to docela patová situace a řešením by bylo pochopitelně striktní omezení na kubaturu do 700ccm a kontroly objemu, ovšem v praxi je to nemožné a dost možná, že by opravdu piloti KTM v nejlepších týmech do závodu nenastoupili a ASO by tím ztratilo obrovskou skupinu diváků a celé by se to zhroutilo. Je to opravdu těžké. Jak dostat do závodu více značek, když nejúspěšnější z nich má jen motory 690 a ostatní jen 450. Přitom třeba Yamaha už vloni měla hotový funkční prototyp rallye motoru kubatury 700ccm, který se ve Španělsku testoval a byli rozhodnutí pro stavbu speciálu na bázi sériově prodávané Tenere. Ale jakou roli v tom hrálo silně lobující Sherco, kdo ví. Každopádně - letos opět proti sobě stojí tedy super výkonné KTM a všichni ostatní s menším výkonem a kubaturou. Trať ani letos není postavená tak technicky, aby byly velké motory nějak hendikepované a upřímně řečeno - muselo by jít vyloženě o enduro trať, aby piloti jako Coma nebo Despres měli problém zajet lepší čas než jiní jezdci na 450ccm. V okamžiku, kdy tam jsou duny a dlouhé pláně, tak případné malé ztráty z technických pasáží snadno doženou a při hodinové jízdě maximální rychlostí (Despremu naměřili z vrtulníku 180km/h) najedou na skvěle jedoucí 450ku třeba 30-40km. Protože nejlepší 450ky pilotované např. 70kg jezdci dosahují kolem 150km/h, kdežto neupravené 450ky jako má např. Roman Krejčí, jedou (pochopitelně v závislosti na zvoleném převodu rozety) kolem 130km/h maximálně, tak je to stále takový rozdíl, který se prostě nedá dohnat.
Kdyby ASO postavilo trať tak, že se výkon velké kubatury nevyužije, tak KTM ze závodu odejde a tak jsou docela pod tlakem a výsledkem je pochopitelně kompromis. Každopádně je potřeba ocenit snahu ASO dovést do závodu jiné značky a navodit konkureční náladu ale stále to není úplně perfektní. Můj osobní názor je, že by měli udělat jednoduchouz věc - velkým kubaturám povolit jen jeden motor na závod a kategorii 450ccm povolit neomezené množství výměn motoru. Díky tomu by mohli jet všichni naplno a mohlo by to být zajímavé i pro KTM, protože jednu etapu určitě vydrží i ostré enduro motory z jejich produkce a bylo by po problému. Pochopitelně že by se tím Dakar opět prodražil a odešel by od původní koncepce dálkové rallye, kde jezdci neměli vůbec žádné náhradní motory a když motor odešel, tak konec. Jenže na to je právě vhodné používat motory s velkým objemem, které nepotřebují generálku po ujetí ekvivalentu necelé jedné etapy (typické pro ostré enduro motory) a ty ASO ze závodu vystrčilo už dávno a celé to směřují více k malým kubaturám. Všichni v bivaku vědí, že jak Aprilia, tak Sherco dělali pro své elitní jezdce totální servis každou noc a Lopez i Casteu startovali resp. startují ráno s prakticky novým motorem. Ono u aut je to podobné, stačí se denně podívat na záběry z bivaku u VW - večer dovezou vrak a ráno tam stojí fungl nové auto. Ale celý ten obrovský chaos a změny se prostě míjí účinkem a prostě mě to připomíná pat. Uvidíme...
7 komentářů:
A že mi to u policie vůbec nepřekvapuje :-)
Včera říkali na ČT4 že závodníci vyjeli do 6859m vysoko.. to je přeci totální blbina.. on komentátor na ČT4 je tragédie samo o sobě, Macík místo Macka, trapný vykoktaný komenty.. kde takovýhle "profíky" hledaj fakt nechápu..
Jinak díky moc za tento blog, je super!! Jen doufam že mi nevyrazí z práce, když furt visim na netu :-D
No, ono ty komentáře na Eurosportu taky stojí někdy za to. Docela mě štve, že nepřekládaj ty rozhovory. Nebo aspoň u nich nedržej hubu. Na obrazovce běží rozhovor s Comou nebo s Verhoevenem (?) o dnešní etapě a komentátorům host tam do toho žvatlá třeba a něčem co se stalo nějaký český posádce předevčírem, a co stejně víme tady z blogu detailněji. Na to je expert hlavně p. Žák, i když Tomáš Kocanda se taky někdy nenechá zahanbit :) Po 3 minutách propindanýho rozhovoru řekne komentátor: "Coma říká, že se mu dneska jelo dobře a etapa byla v druhé půlce rychlá." Konec. To je novinářská práce jak noha...
Eda: jsou na to dva názory. Vysvětlím ti, jak to tam probíhá. V kabině vidíš obraz na miniaturním monitoru a ve sluchátkách slyšíš originál rozhovoru. Jediný, co víme dopředu, je že za 30s bude rozhovor s Comou a pak rozhovor s Despresem a že ten druhý bude francouzský, první anglicky. Ve sluchátkách slyšíš během rozhovoru originál a do toho žvatlající pokyny z francouzské režie, kde řídí střihy kamer a záznamů během rozhovoru. Překládat to během rozhovoru je nemožný, resp. bys musel mít v kabině překladatele z nejméně 3 jazyků specializovaného na rallye. Takže jsou dvě možnosti - mlčet a na konci říct co asi tak řekl a to tak rychle, než začne další rozhovor nebo půjdou reklamy, kdy tě odpojí ve 2 vteřinách bez varování z francouzské režie a nebo mluvit o tom, co může zajímat české diváky a co v obraze prostě nebude. Obětovat prostě jeden ze sta rozhovorů s VW a během té doby říct to, co se stalo našim. Někomu vyhovuje varianta a, někomu b. Když chceš slyšet původní rozhovor, tak prostě přepni na anglickou zvukovou stopu a je to. Já to tak dělám doma, když se dívám na záznam. Prostě jde o to, napasovat do toho času co nejvíc informací o našich jezdcích a týmech a co se událo během dne jim, protože o tom na Eurosportu neuslyší asi nikdy, pokud někdo nepojede na prvních 3 místech nebo nevyhraje etapu apod. Není to žádná novinářská práce, tohle není vůbec o novinářské práci ale je to normální voiceover v televizním vysílání. Pokud tam bude mít český tv kanál redaktora a kameru, můžou dělat novinařinu ale tohle je řízené odjinud a nejde s tím nic dělat, jediná možnost, jak ten prostor využít, je prostě buď mlčet a pokusit se o shrnutí v pár větách na konci nebo to prostě obětovat a ten čas využít jinak. Dostávám hodně ohlasů, že lidi baví víc ta varianta b), protože dlouhé pasáže kdy někdo něco říká německy nebo francouzsky je nudí a na překladatele z několika jazyků prostě ta redakce nemá. Nebo snad myslíš, že je to placené? Jestli máš představu o tom, že bys zvládnul překládat živý rozhovor z bivaku, tak si pusť nějaký záznam, k tomu si do levého ucha pusť nějaký jiná kanál o 30% hlasitěji a do pravého ucha si pusť nějaké zpravodajství z rádia v jazyce, který neumíš. Pak začni mluvit a uvidíš sám, že to nejde.
OK, já to beru. Asi pro většinu diváků je to tak lepší, ale pro nás co sledujem Dakar tady na blogu (mimochodem, díky za něj) a na jiných webech se ty informace většinou jen opakují. A naopak bych si poslechl ty aktuální rozhovory.
Jojo, jazyková vybavenost...koukal jsem, jak ten reportér Eurosportu válí - německy, anglicky, francouzsky, a i španělsky a holandsky?
No jasně ale je potřeba si uvědomit, že 99% diváků neví vůbec nic o tom, na co se dívají...
A nesledují žádný weby apod.
Sleduji blog, ČT4, Eurosport a jsem rád že se dozvíme něco ať už to je o českých jezdcích nebo různe zajímavosti ze zákulisí na úkor desítek rozhovodů jak už tomáš říkal z VW a podobně. Naopak si myslím že Tomáš odvádí v eurosportu velmi dobrou práci a jeho komentáře dávají tu správnou štávu.
99% - já bych ty diváky tak nepodceňoval, i když ve výsledku je stejně jedno, jestli to je 90 nebo 99 :D
Rozhodně blog čtu po večerech komplet, je to asi to nejúplnější co se mi podařilo najít ... i když mě teď zrovna trklo, že jsem ještě nezkusil třeba ruské weby, tam se dá najít taky leccos, byť moje rychlost čtení azbuky je tak čtvrtinová proti angličtině ...
Okomentovat