čtvrtek 14. ledna 2010

Změna pořadí po protestu v etapě 11


Tak bohužel, ASO reflektovalo na protesty pilotů, kteří byli nasměrováni z trasy místní policií ve včerejší etapě upravilo jejich výsledky, takže došlo ke změně pořadí. Díky tomu bohužel přišel Frans Verhoeven o vítězství. Šlo o to, že v etapě dojeli někteří jezdci na rozcestí, kde místní policie vytvořila z kuželů a pásky zábranu a směrovala závodníky do jiného směru, než kam měli jet podle itineráře. Těm se to pochopitelně nezdálo a vraceli se (a celkem nebezpečně se tam otáčeli) a opět byli směrováni jinam atd. Bylo to vidět v záběrech Eurosportu. Nakonec projeli správným směrem (divím se, že po nic iniciativní policajti nezačali střílet) ale ztratili čas. Po protestech bylo upraveno pořadí a je to už oficiálně vyvěšeno na stránkách ASO.
Nové pořadí včerejší etapy je tedy: Coma, Fretigne, Verhoeven a Street.
BMW nicméně má tento rok druhé etapové podiové umístění (etapa č. 3 - Goncalves, včera v etapě 11 - Verhoeven) a je jen otázka času, než přijde etapové vítězství a možná i něco víc. Rozhodně je potřeba ocenit fakt, že všechny BMW v kategorii motocyklů jedou bez podpory továrny! To je velký rozdíl proti KTM, kde podle ověřené zprávy rakouský výrobce modifikoval motory na základě regulace ASO (příkaz použití restriktorů) a piloti vyjmenované elitní skupiny, dostali možnost použít speciálně "vyladěný" motor. Přesně jak jsem psal před několika dny při studiu reglementu letošního Dakaru v kategorii motocyklů - využili nedostatečně popsanou možnost úpravy motorů ve třídě SP, kdy sériový musí být jen karter a klika a osadili (pilotům s restriktory) hlavy se zvětšeným objemem a jinou kompresí, čímž do značné míry vliv restriktoru kompenzovali. Díky této úpravě byla továrna ochotná podpořit hlavní týmy KTM (i když nepřímo) ale stejným způsobem jsou v závodě také vozy BMW v kategorii automobilů (není to přímo tovární tým BMW ale tým X-Raid s nepřímou podporou továrny v pozadí). Každopádně, celý záměr ASO vyšel naprázdno, protože proti sobě stojí standardní motocykly KTM 690 RR bez restriktoru v rukách ne-elitních pilotů, kteří s nimi mohou startovat i ve třídě M, dále upravené KTM 690 RR elitních pilotů (seznam je součástí reglementu) ale s motory 739ccm, pouze ve třídě SP ale nikdo z nich beztak v M nejel a proti nim všechny motocykly 450ccm. Víme sice, že přinejmenším někteří z nich jedou s větší kompresí nebo i objemem ale to už je proti pravidlům, protože třída 450 je omezená jednoznačně tou kubaturou a pokud by jeli s větším objemem, museli by osadit restriktory (pokud jsou vyjmenovaní v elitní skupině) i v případě, kdy původní motor byl 450. Dost možná, že právě proto nikdo objemy nejlépe jedoucích jezdců se 450ccm nekontroluje, protože by se začala rozebírat celá situace kolem upravených KTM a tak asi ASO spíš dělá, že o ničem neví a snaží se nějak přečkat tento ročník, protože příští rok počítají s tím, že už pojedou jen 450ky. KTM ale jednoznačně neplánuje vývoj rallye motoru pro tuto třídu a bude se snažit najít kompromis s organizátory a bude to asi hodně zajímavé.


Podle mého názoru je to docela patová situace a řešením by bylo pochopitelně striktní omezení na kubaturu do 700ccm a kontroly objemu, ovšem v praxi je to nemožné a dost možná, že by opravdu piloti KTM v nejlepších týmech do závodu nenastoupili a ASO by tím ztratilo obrovskou skupinu diváků a celé by se to zhroutilo. Je to opravdu těžké. Jak dostat do závodu více značek, když nejúspěšnější z nich má jen motory 690 a ostatní jen 450. Přitom třeba Yamaha už vloni měla hotový funkční prototyp rallye motoru kubatury 700ccm, který se ve Španělsku testoval a byli rozhodnutí pro stavbu speciálu na bázi sériově prodávané Tenere. Ale jakou roli v tom hrálo silně lobující Sherco, kdo ví. Každopádně - letos opět proti sobě stojí tedy super výkonné KTM a všichni ostatní s menším výkonem a kubaturou. Trať ani letos není postavená tak technicky, aby byly velké motory nějak hendikepované a upřímně řečeno - muselo by jít vyloženě o enduro trať, aby piloti jako Coma nebo Despres měli problém zajet lepší čas než jiní jezdci na 450ccm. V okamžiku, kdy tam jsou duny a dlouhé pláně, tak případné malé ztráty z technických pasáží snadno doženou a při hodinové jízdě maximální rychlostí (Despremu naměřili z vrtulníku 180km/h) najedou na skvěle jedoucí 450ku třeba 30-40km. Protože nejlepší 450ky pilotované  např. 70kg jezdci dosahují kolem 150km/h, kdežto neupravené 450ky jako má např. Roman Krejčí, jedou (pochopitelně v závislosti na zvoleném převodu rozety) kolem 130km/h maximálně, tak je to stále takový rozdíl, který se prostě nedá dohnat.

Kdyby ASO postavilo trať tak, že se výkon velké kubatury nevyužije, tak KTM ze závodu odejde a tak jsou docela pod tlakem a výsledkem je pochopitelně kompromis. Každopádně je potřeba ocenit snahu ASO dovést do závodu jiné značky a navodit konkureční náladu ale stále to není úplně perfektní. Můj osobní názor je, že by měli udělat jednoduchouz věc - velkým kubaturám povolit jen jeden motor na závod a kategorii 450ccm povolit neomezené množství výměn motoru. Díky tomu by mohli jet všichni naplno a mohlo by to být zajímavé i pro KTM, protože jednu etapu určitě vydrží i ostré enduro motory z jejich produkce a bylo by po problému. Pochopitelně že by se tím Dakar opět prodražil a odešel by od původní koncepce dálkové rallye, kde jezdci neměli vůbec žádné náhradní motory a když motor odešel, tak konec. Jenže na to je právě vhodné používat motory s velkým objemem, které nepotřebují generálku po ujetí ekvivalentu necelé jedné etapy (typické pro ostré enduro motory) a ty ASO ze závodu vystrčilo už dávno a celé to směřují více k malým kubaturám. Všichni v bivaku vědí, že jak Aprilia, tak Sherco dělali pro své elitní jezdce totální servis každou noc a Lopez i Casteu startovali resp. startují ráno s prakticky novým motorem. Ono u aut je to podobné, stačí se denně podívat na záběry z bivaku u VW - večer dovezou vrak a ráno tam stojí fungl nové auto. Ale celý ten obrovský chaos a změny se prostě míjí účinkem a prostě mě to připomíná pat. Uvidíme...

7 komentářů:

troj řekl(a)...

A že mi to u policie vůbec nepřekvapuje :-)
Včera říkali na ČT4 že závodníci vyjeli do 6859m vysoko.. to je přeci totální blbina.. on komentátor na ČT4 je tragédie samo o sobě, Macík místo Macka, trapný vykoktaný komenty.. kde takovýhle "profíky" hledaj fakt nechápu..
Jinak díky moc za tento blog, je super!! Jen doufam že mi nevyrazí z práce, když furt visim na netu :-D

Unknown řekl(a)...

No, ono ty komentáře na Eurosportu taky stojí někdy za to. Docela mě štve, že nepřekládaj ty rozhovory. Nebo aspoň u nich nedržej hubu. Na obrazovce běží rozhovor s Comou nebo s Verhoevenem (?) o dnešní etapě a komentátorům host tam do toho žvatlá třeba a něčem co se stalo nějaký český posádce předevčírem, a co stejně víme tady z blogu detailněji. Na to je expert hlavně p. Žák, i když Tomáš Kocanda se taky někdy nenechá zahanbit :) Po 3 minutách propindanýho rozhovoru řekne komentátor: "Coma říká, že se mu dneska jelo dobře a etapa byla v druhé půlce rychlá." Konec. To je novinářská práce jak noha...

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Eda: jsou na to dva názory. Vysvětlím ti, jak to tam probíhá. V kabině vidíš obraz na miniaturním monitoru a ve sluchátkách slyšíš originál rozhovoru. Jediný, co víme dopředu, je že za 30s bude rozhovor s Comou a pak rozhovor s Despresem a že ten druhý bude francouzský, první anglicky. Ve sluchátkách slyšíš během rozhovoru originál a do toho žvatlající pokyny z francouzské režie, kde řídí střihy kamer a záznamů během rozhovoru. Překládat to během rozhovoru je nemožný, resp. bys musel mít v kabině překladatele z nejméně 3 jazyků specializovaného na rallye. Takže jsou dvě možnosti - mlčet a na konci říct co asi tak řekl a to tak rychle, než začne další rozhovor nebo půjdou reklamy, kdy tě odpojí ve 2 vteřinách bez varování z francouzské režie a nebo mluvit o tom, co může zajímat české diváky a co v obraze prostě nebude. Obětovat prostě jeden ze sta rozhovorů s VW a během té doby říct to, co se stalo našim. Někomu vyhovuje varianta a, někomu b. Když chceš slyšet původní rozhovor, tak prostě přepni na anglickou zvukovou stopu a je to. Já to tak dělám doma, když se dívám na záznam. Prostě jde o to, napasovat do toho času co nejvíc informací o našich jezdcích a týmech a co se událo během dne jim, protože o tom na Eurosportu neuslyší asi nikdy, pokud někdo nepojede na prvních 3 místech nebo nevyhraje etapu apod. Není to žádná novinářská práce, tohle není vůbec o novinářské práci ale je to normální voiceover v televizním vysílání. Pokud tam bude mít český tv kanál redaktora a kameru, můžou dělat novinařinu ale tohle je řízené odjinud a nejde s tím nic dělat, jediná možnost, jak ten prostor využít, je prostě buď mlčet a pokusit se o shrnutí v pár větách na konci nebo to prostě obětovat a ten čas využít jinak. Dostávám hodně ohlasů, že lidi baví víc ta varianta b), protože dlouhé pasáže kdy někdo něco říká německy nebo francouzsky je nudí a na překladatele z několika jazyků prostě ta redakce nemá. Nebo snad myslíš, že je to placené? Jestli máš představu o tom, že bys zvládnul překládat živý rozhovor z bivaku, tak si pusť nějaký záznam, k tomu si do levého ucha pusť nějaký jiná kanál o 30% hlasitěji a do pravého ucha si pusť nějaké zpravodajství z rádia v jazyce, který neumíš. Pak začni mluvit a uvidíš sám, že to nejde.

Unknown řekl(a)...

OK, já to beru. Asi pro většinu diváků je to tak lepší, ale pro nás co sledujem Dakar tady na blogu (mimochodem, díky za něj) a na jiných webech se ty informace většinou jen opakují. A naopak bych si poslechl ty aktuální rozhovory.
Jojo, jazyková vybavenost...koukal jsem, jak ten reportér Eurosportu válí - německy, anglicky, francouzsky, a i španělsky a holandsky?

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

No jasně ale je potřeba si uvědomit, že 99% diváků neví vůbec nic o tom, na co se dívají...
A nesledují žádný weby apod.

Valle řekl(a)...

Sleduji blog, ČT4, Eurosport a jsem rád že se dozvíme něco ať už to je o českých jezdcích nebo různe zajímavosti ze zákulisí na úkor desítek rozhovodů jak už tomáš říkal z VW a podobně. Naopak si myslím že Tomáš odvádí v eurosportu velmi dobrou práci a jeho komentáře dávají tu správnou štávu.

David Matějček řekl(a)...

99% - já bych ty diváky tak nepodceňoval, i když ve výsledku je stejně jedno, jestli to je 90 nebo 99 :D
Rozhodně blog čtu po večerech komplet, je to asi to nejúplnější co se mi podařilo najít ... i když mě teď zrovna trklo, že jsem ještě nezkusil třeba ruské weby, tam se dá najít taky leccos, byť moje rychlost čtení azbuky je tak čtvrtinová proti angličtině ...