Jak jste včera mohli slyšet během vysílání Eurosportu, během živého přenosu z bivaku se objevil záběr Marca Comy, jak nese zadní pneumatiku.. Vzápětí byl rozhovor s C. Despresem, který říkal něco o tom, že Coma vyměnil kolo nepovoleně. A po reklamě další rozhovor s Comou, který říkal, že nemá zapotřebí dělat takové věci atd.. Na fotce (díky PM na AdvRideru) je Coma během pohovoru s komisaři závodu. Neptejte se, jak je možné takové fotky získat. Prostě to někdo umí :)
Už tato situace přivedla Comu do problémů a minimálně je to nepříjemné kvůli sponzorům. Prý jim šel ukázat nové kolo, aby to porovnali s video záběry jeho kola na 177.km, jestli měl nebo neměl nové. Ten záběr je tady. Vzhledem k tomu, že Coma jezdí Pirelli (a asi mousse stejné značky) a Despres a ostatní Michelin Desert (a Michelin mousse), tak se také vedou debaty o tom, jestli může comovo kolo vypadat takhle po ujetí stejné vzdálenosti jako Despresovo. A na další fotce je porovnání. Těžko říct, každopádně na 177.km se Coma na šest minut zastavil. Bylo to v oblasti "neutralizace", tedy v úseku, který organizátoři vyhlásili jako část, kde se nezávodí. A z toho se odvíjí řada návazných věcí, které souvisí s pravidly Dakaru. A jak jsem včera říkal v televizi, pravidla je dobré znát. Především, podle pravidla 18P2, je autorizovaná asistence povolená pouze vozidlem, které je nahlášeno v soutěži jako asistenční a nevypadlo ze soutěže. Je tam řada příkladů, kdy a kde může a nemůže asistence zasahovat - například může pomáhat po vyjetí ze speciálu a nebo na silnici, pokud vede trasa speciálu a asistenční trasy stejným místem. V místě, kde Coma kolo vyměnil, asistenční trasa nevedla, jinak řečeno - žádné asistenční vozidlo, které nejelo za ním po trase (nejelo, nejbližší asitenční kamion byl hodiny pozadu), tam zkrátka nemělo co dělat. Neutralizovaná část speciálu, byť je to silnice, stále zůstává součástí speciálu a Coma to musel vědět. Asistenční vozidlo tam bylo tedy neautorizovaně = černá asistence. To, že takové asistence mají téměř všichni, to ví každý. Stačí se podívat na kategorii quadů. Asistence místních závodníků stojí za každým křovím. Ale pokud se jedná o piloty v první pětce, tak tohle je opravdu moc. Despres neudělal nic víc, než že v kameře během rozhovoru naznačil nepovolenou výměnu a tím rozběhl mašinérii. Pro Comu zajeli do hotelu, musel vysvětlovat... a výsledek už asi vidíte na webu ASO také - Coma dostal 6 hodin penalizaci!!! Soutěžní výbor rozhodl poté, co zjistili kde přesně Coma vyjel z trati, měli přesný záznam o pozici toho místa a HD záběry z kamery reportérů, které jednoznačně prokázaly že jede na zbrusu nové pneumatice vyměněné na trase soutěže z neautorizované asistence.
Za této situace je otázka, jestli Coma vůbec v soutěži zůstane a jestli neodstoupí. Podle prvního vyjádření pro tisk, je to podle něj nesmysl a nefér a tvrdí, že Pirelli a Michelin mají natolik rozdílné vlastnosti, že se z video záběrů nedá nic posuzovat, za ten dům prý zajel z důvodu "přirozené potřeby" a odmítá jakékoliv nařčení z nesportovního chování.
Nicméně penalizace byla udělena a z druhého místa se propadl na 24!
A další hřebíček do Comovy rakve - zprávička z blogu Davida Fretigneho (i ten má ovšem zájem na tom, aby Coma vypadl ze soutěže - radikálně by se zvýšila šance na umístění motocyklu do 450ccm na stupních vítězů a při troše štěstí by to mohl být právě Fretigné nebo Rodrigues nebo i Aprilia...). Fretigné říká: "V jednom momentu během zastávky na neutralizovaném úseku speciálu, jsem viděl, jak se někdo vrací zpátky na trať. Myslel jsem si, že se někdo ztratil a vrací se. Zasmál jsem se tomu. Trošku jsem přidal a uviděl, že to je Marc. Říkal jsem si, že si asi musel odskočit na záchod. Když jsme přijeli na CP, tak tam Cyril ukazoval na Comovo kolo a křičel kolem - podívejte se, on si vyměnil zadní kolo. Fakt je, že to kolo bylo opravdu jako nové a to na něm měl jet 170km po kamenité poušti, stejně jako my všichni. Cyril byl z toho nepříčetný. Když jsem to viděl, tak jsem si řekl, že je fakt malej, přišlo mi to jako pitomost, že by pilot jako on udělal něco takového. Mě se to netýká ale je mi ho líto."
Jak to dopadne, to uvidíme. Já bych řekl, že oni tam mají trošku všichni máslo na hlavě. Ať hodí kamenem, kdo jede striktně podle regulí. Kdyby na to přišlo, mělo by ASO udělat kontrolu po dojetí nějaké klíčové etapy, odstavit všechny stroje, dovézt tam tým mechaniků a udělat prohlídku. A viděli bysme věci. Mnoho motorů 450 s kity 490ccm, 690 motory předělané na 730ccm, titanové díly (i když se to výslovně zakazuje v regulích pro rám a díly rámu) u většiny špičkových pilotů, laděné motory v kategorii Marathon, pomoc diváků prakticky ve všech záběrech a ve všech kategoriích atd... Tady je to stejná smůla, jako když vloni ten brazilec nahodil protest proti vedoucímu jezdci "M" - Martinovi, že tam má nepovolené brzdové kotouče. Ovšem jde asi o jiné peníze.. Opravdu těžko říct ale tohle je rozhodnutí ASO a určitě to nebude snadné dokazovat. Jestli rozhodli, tak je to asi nezvratné.
5 komentářů:
Pravidlá by sa mali dodržiavať a najmä top jazdci by si mali byť vedomí čo si môžu dovoliť a čo už nie. Nemôžem sa však zbaviť dojmu že Despres je tak trošku podrazácky "strašpytel". Už na CER v 2008 obvinil Jara Katriňáka že mal obutú krosovú gumu a hoci neboli priame dôkazy, naparili organizátori Jarovi penalizáciu. Despres je špičkový jazdec, podľa môjho názoru je však Coma o chlp lepší a tak si Cyril poistil vedenie. Chápem ho, ale nesúhlasím s jeho konaním.
No to je mazec..bude zajímavý nějaký oficiální vyjádření. Jó, kdyby ho chytli za límec s montpákama v ruce a zrovna by ještě tahal novou gumu z nějakýho civilního auta za tím barákem, to by bylo po debatě, takhle je z toho pěkný drama a ještě možná bude.. :/
Hmmm... na jednu stranu hraje fakt, ze se Coma priblizoval a Despres citil, ze by mohl delat problemy a navic ona prihoda, kdy zastavoval Casteu, aby pomohl konkurenci (ted nevim, kdo to presne uz byl) a dle zprav kolem nich Despres jen profrcel a ani nehl brvou... To mne nahrava na nazor, ze bude Despres jako clovek asi trochu jinde.
Na druhou stranu Comuv plast vypada opravdu dosti zachovale! Co si potom ma o tom celem clovek myslet?
Firestone..Casteu pomáhal právě zrovna Comovi.
No vida, ještě navíc takhle to bylo! No jsem zvědav, jestli se o celém incidentu ještě něco dozvíme, ale spíš to zůstane na vlně dohadů, jak to asi bylo :(
Okomentovat