úterý 12. ledna 2010

Rozhovor s Romanem Krejčím a Olinem Bražinou večer po 9. etapě


Ahoj Romane
Nazdar, nazdar.
Nechci tě zdržovat a navíc tady plejtváme kredit Míly Janáčka, kterýmu volám, protože jsi byl nedostupný a on ochotně půjčil svůj telefon a sehnal tě v bivaku.
Dobrý, já byl na cateringu něco zdlábnout. Povídej a ptej se.
Nejdřív musím gratuloval k zajetí nejlepšího výkonu ze všech závodníků ze střední Evropy. Jak se ti jelo a jaký máš pocit z toho hromadného startu?
No pocit z toho mám velice dobrej, protože jsem se mohl hned od začátku držet té světové špičky a už jsem se jich nepustil, že jo... Hele oni jedou víceméně i pomaleji, někdy jsem měl pocit že mě někteří z té mé linie i brzdili! Já je třeba i předjel ale co se týče navigace, tak já se to pořád učím a tak jsem se trošku teda ztratil, chvilku jsem se hledal, otočil jsem se a znova jsem se za ně zařadil. Prostě ještě nejsem tak dobrej v té navigaci v těch dunách, které jsou jedna jako druhá. A v té rychlosti jsem to nezvládal. V tom jsem ještě trošku nováček a při té rychlosti je potřeba to sledovat pečlivě a každý kilometr. Třeba na 10km bylo fůra waypointů a navazoval jeden na druhý a muselo se to pečlivě hledat. Chvíli jsem jel za nějakým pilotem a díval jsem se, jak kdy on tu navigaci sleduje a učil jsem se to podle něho a je to prostě něco nového a učím se to.
Bylo to super, 15. místo je skvělé. Díval jsem se, že jsi z těch 450 nezajel tak špatně, sice někteří na 450 jeli třeba o deset minut rychleji ale to bude rozdíl ve stroji a určitě jsou to špičkoví navigátoři že?
No určitě je na vině i stroj, jednoznačně stroj. Hele já nemám úplně základní věci - mám obyčejné sériové tlumiče, s tím prostě nejde jet taková kláda jako jedou oni a ty jejich tlumiče to poberou. Nemám tlumič řízení. Veškerou váhu všeho benzínu mám vpředu v nádrži, oni to mají rozložené do nádrží kolem těžiště, takže se jim to nepřevažuje, mají to všechno až za chladičem na střed motorky. Hele co se týče techniky, tak to je tak diametrální rozdíl, že to nikdo ani nevěří. Moje motorka je snad jediná v bivaku bez tlumiče řízení a z toho mám tak rozmlácený zápěstí a takhle.. A další věci. Jezdím originál ráfky, takže je musím šetřit na tom kamení tady. Akorát jediné mám stejné pneumatiky jako oni, jinak ta moje motorka je opravdu úplně jiná.
No teď už víš, že dokážeš zajet dobře a navigaci se naučíš a je to lepší a lepší. Příště už víš, co musíš mít 100% v pořádku a jakou techniku je potřeba použít, protože tě to jinak omezuje. A co třeba motor? Lidi se na to ptají, měnil jsi o volném dnu motor?
Né, vůbec. Ani jsem o tom neuvažoval. Já říkám celou dobu, že nejezdím naplno, ten motor šetřím a nejezdím ani se špunty v uších. Do kopce ho prostě neženu. Jedu prostě na 3/4 plynu a někdy i míň, co ztratím do kopce, to zase doženu z kopce. Snažím se to šetřit a chci s tím vydržet.
Taky řekni že jak ti někdo říkal abys řekl někde do Eurosportu že jsem jel co můžu - buď a nebo, tak to nebyla pravda, já jedu vždycky abych dojel a ne na umístění. Oni mě neznají a nevědí, co fakt umím.
To jsem psal dotaz a to mi přišla jako odpověď z týmu. Uvedu to na pravou míru.
No chci aby to bylo jasný, nejedu fakt naplno, šetřím motor i sebe abych dojel.
Na stroji mě všechno hraje, jenom měním olej.
Řekni mi ještě prosím, my jsme ti dodávali nějaký držák roadbooku, že jsi to říkal v rozhovoru Berkovcovi že ti prasknul i tovární výrobek z duralu?
No je to originál k roadbooku...
Ale ty máš roadbook od MD a ne od nás!
Aha, vidíš, to mě ani nenapadlo. Já to nemyslel proti žádné firmě, jen že mě to tak šíleně vibruje a jsou to takový štosy, že nevydrží nic - ani železo ani dural. Hele ty to sám znáš, podívej se, jak tlumí sériový tlumiče a laděný, ty rány, ta energie prostě někam jít musí a dřív nebo pozdějc se něco urve. U mě prostě dřív. Kokpit jsem zavařil, vyztužil a nejsem sám, komu to praská a láme se to. Jeden to měl opravený taky drátama..
V pohodě Romane, mě jen štvalo to, že konkrétně jmenuješ. Jako kdybys řekl, že se tě zklamaly pneumatiky Pirelli a ty přitom jedeš Michelin. Je mi jasný, že se urvat nebo prasknout může cokoliv, i ti špičkoví piloti mění díly jak na běžícím pásu. Mění to preventivně, rozebírají motorky na šroubek. Viděl jsem Aprilli toho Lopeze, servis večer znamená rozebrat až na rám...
No já si to dělám sám, servis si dělám sám a když se k ní budu chovat hezky, tak cítím, že mi vydrží. To oprav s tou značkou, to byl omyl. Promiň.
Přeju ti to! A neboj se, že bych tě náležitě nepropagoval. Zasloužíš si to a zasloužíte si to všichni! Píšu a mluvím o všech, i o konkurenci a Slovácích..
Dík a pozdravuj a dávám ti toho Olina..

Ahoj Oline, jen krátce - jak se ti dneska jelo s tím hromadným startem v celkem rozježděným terénu?
No pro mě to bylo dobrý, ten hromadný start mi nevadil a jak to bylo členitý, jak ten terén je členitý, tak ten výkon motoru nehraje až takovou roli, tak jsem měl možnost zajet dobře.
Ještě jsme se o tom nebavili, ten motor je typově dobrá volba, nechápu, kde je chyba - máš tam jednotku co umí měnit palivové mapy? Je to laděné na tu zátěž na brzdě?
To bude ten problém, já tam mám obyčejnou řídící jednotku z toho BMW, to je určené na silnici a spíš ten problém bude asi v té mapě. Musím koupit tu jednotku a připravit to pořádně a bude to dobrý.
To je originál palivová mapa a tady s tím prostě nic neudělám a jen doufám, že to do cíle vydrží.
Dneska už nebylo kamení, tak to je Dakar jak má být ne?
Taky je to o navigaci, nejen o výkonu a s tím co mám, to prostě jinak nejde. Je to o navigaci, to víš. A dneska 100% písek, pravý Dakar!
Všichni ti fandí, máme vzkazy od kamarádů a přátel a jseš poslední český quad v závodě a navíc jedeš na hodně speciální konstrukci, která není prověřená jako u ostatních a je to vždycky riziko. Tak o to je to lepší výkon myslím.
No budu se snažit dojet co nejlíp a snad to vydrží. Dík a pozdravuj všechny doma!
Vyřídím a hodně štěstí zítra!
Jaká má být ta etapa, já ti ani nevím.
Bude to 240km speciál víc do hor, kaktusy a tak..
No když tam nebudou dlouhé rovinky, kde je potřeba výkon motoru v maximálních otáčkách, tak to bude dobrý. To mám šanci. Na těch pláních jsem bez šance..
Budeš ještě dávat protest proti těm 4 hodinám?
Oni mě to sundali. Bylo to odvolané.
Ne, změnili to z 10 na 4 ale i tak to je moc.
Zajdu tam a něco jim řeknu, slíbili že to sundají.
Rozhodně! Nezasloužíš si 4 hodiny za pozdrav kamarádovi z týmu bez sesednutí z quadu. Je to nespravedlivý.
Drž se! Honza Veselý tam někde není?
Nevidím ho, možná se šel najíst do cateringu aby tam něco ještě zbylo.
Tak že ho pozdravuju a pozdravují ho kamarádi a rodina. Vyřiď to prosím všem, vím že nemáte internet.. Lidi vám fandí a pozdravují a přečteš si to a uvidíš. Sledují to..
Dělám co umím! Pozdravuju domů.

Jen pro informaci, když jsem zjišťoval, za co Olin dostal tu penalizaci (která tam v tomto okamžiku stále figuruje), tak jsem psal SMS snad všem, na koho jsem měl kontakty do bivaku a Martin Macek mi odpovídal jako první, že to je za to zastavení v neutralizaci a napsal, že tam jsou komisaři letos naprostí tupci a použil i mnohem horší slova na adresu francouzské traťové komise. Psal dále doslova, že Olin je poctivý až to bolí a že kdyby něco udělal proti regulím, tak se snad sám jde nahlásit a oni mu napařili takovou penalizaci za nic.. To, že se na Dakaru měří dvojím metrem, to víme všichni ale někdy to je až moc do očí bijící a je to škoda, protože to zbytečně kazí reputaci závodu. Proti vyloučení Martina po poruše motoru a vynechání prakticky celé etapy asi nejde nic namítat ale 4 hodiny za pozdrav stojícímu kamionu, když denně vidíme na záznamu ASO (tedy organizátorů), jak cizí lidé pomáhají vyhrabávat zapadlá auta, kamiony a odvážejí motorky ven z písku, zatímco pilot jde po pádu vedle, tak to nikomu nevadí. Je to fakt smutné.

Žádné komentáře: