úterý 12. ledna 2010

Jak je to se startovným na Dakaru


Velmi častý dotaz se týká financí a startovného. Rozhodl jsem se napsat na to téma článek:
Startovné - záleží na tom, kdy se člověk přihlásí. Po určitém datumu už jsou ceny vyšší. A pozor - zájem bývá větší než počet startujících, takže oni pak posuzují, jakou má ten člověk šanci dojet, jak má kvalitní zajištění, jaký je jeho tým, jaké má sportovní výsledky apod.

Moto/ quad: 3500EUR + 10000EUR za pilota
po polovině června je cena 3500 + 12200EUR.
Amatéři to mají trošku lepší - mohou platit na splátky 4500+3500+2000EUR v průběhu roku nebo 6200+6000 pokud je to po polovině června.
Amatér je podle regulí člověk, který nikdy neměl nic společného s motosportem a jehož "sláva není jakkoliv spojená s motoristickými sporty". Jinak řečeno - nesmí to být závodník. Cena zahrnuje dopravu stroje z Evropy a zpátky (pochopitelně že ne z ČR ale z Francie a do Francie), poplatky za sportovní organizaci a základní lékařskou pomoc, jídlo a pití v bivaku, povinné přístroje (zapůjčení ale vyžaduje značné kauce na půl roku ve výši řádově několika tisíc EUR), palivo na CP během etap a pojištění vč. repatriace. Cena nezahrnuje dopravu vybavení kromě dvou beden stadardní dakarské velikosti z bivaku do bivaku (střídavě) a dvou kol do každého bivaku (2+2 na střídačku) ale i za to se připlácí 500EUR. Povinností je zaplatit si víza a palivo v bivaku a na všechny přejezdy a dopravu tam a zpátky.
 
Auta platí 2800EUR za auto, 4100EUR za 4x4 kamion nebo 5100EUR za 6x6 kamion + 10000 za každého člena posádky (pokud je hlášený jako možný řidič, což se dělá vždy aby v případě nehody mohl dojet navigátor). Opět je to dražší po polovině června (12000EUR) a požadavky na amatéry jsou stejné jako u motorek. Cena zahrnuje víceméně totéž jako u motorek ale nepřepravují se žádné bedny ani pneumatiky. Ovšem v případě aut cena NEZAHRNUJE odtah vraku nebo nepojízdného vozidla ze závodu do Buenos Aires!
 
Asistence platí 2000EUR za auto, 3300EUR za kamion 4x4 a 4300EUR za kamion 6x6 + 8500EUR (resp. 9500EUR) za člena posádky. Opět v ceně není odtah v případě havárie do BA ani zápůjčky iritracku, vysílačky a vůbec žádné palivo.
 

Rozpočet na servisní (asistenční) zajištění se obvykle musí dohodnout s majiteli kamionů, kteří to poskytují jako službu a nesmí se zapomenout na to, že prakticky každý člen týmu - včetně mechaniků, vozidel převážejících materiál do bivaku atd - musí být registrovaní v závodě a mít zaplaceno jako asistence. Takže každé auto, každý člověk. Pokud pro tým jede hlášená rychlá asistence (tedy na trati), musí jít o vozidlo odpovídající kategorie a přihlášené jako každé jiné ostré vozidlo v soutěži. To znamená, že po trati nemůže jet nějaké obyčejné auto 4x4 s materiálem ale musí splňovat například podmínky kategorie T2 podle regulí FIA - vnitřní rámy, sedačky, úpravy, nádrže, homologace atd.. V případě motorek a quadů je obvykle levnější a lepší se domluvit na spolupráci resp. asistenčním zajištění nějakým specializovaným týmem (např. Elf nebo tým Yamaha Europe a další, které se tím zabývají - protože cena bývá kolem 10.000EUR/moto a v ceně člověk dostane rychlou asistenci a kompletně připravený servisní kamion a vše potřebné v bivaku. Pochopitelně že v té ceně nejsou vlastní náhradní díly a materiál - co si zničíš, to zaplatíš. S tím je potřeba počítat a rovnou si vyčlenit rozpočet na dva náhradní motory (které můžu ale nemusím použít), oleje, filtry, pneumatiky, mousse atd. Jedna obruč mousse počítejte nějakých 200EUR. Když je zle a zásoby v bivaku dochází, cena se zvedá a stalo se, že se nedaly sehnat vůbec. Takže je lepší je nakoupit dopředu. Ale mousse je za půl roku na vyhození, takže i tyhle peníze jsou prostě součást rozpočtu, stejně jako je potřeba počítat s tím, že většina věcí na motorce bude po závodě zničená. Rovnou se musí brát několik náhradních roadbooků, tlačítkových ovladačů, IMO/ICO a senzorů atd... Všechno to v písku odchází velice rychle.
 

Pochopitelně stroje musí splňovat poměrně náročné regule organizátorů, jinak neprojdou přejímkami. Musí mít koupené držáky povinné výbavy (ty se kupují, celková částka kolem 3000EUR za moto/quad) - tedy držák GPS a Iritracku s anténami a napájením, držák Sentinelu s anténou, držák balízy.. Všechny motorky jedou prakticky s elektrickým roadbookem a dvojicí tripmasterů plus repeater. Volitelně je možné kopit speedocap, který indikuje vjezd do měřené zóny rychlosti. Povinná výbava na motorku dále obsahuje seznam věcí pro přežití, které člověk musí koupit (vč. světlic, stroboskopu...) ale cena balíčku není tak hrozná ve srovnáním s tím ostatním. Další úpravy stroje jsou ovšem drahé - zvětšené nádrže, tlumič řízení (pokud jede někdo mistrovsky jako R. Krejčí, tak ho nepotřebuje ale musí mít předloktí jako wrestler), téměř všichni mají předělaná světla na xenony, pohodlnější rallye sedlo, povinné osvětlení vzadu, box na umístění povinné zásoby vody a vybavení pro přežití) atd...  
 
K tomu letenky pro všechny členy týmu tam a zpátky, řada nocí v hotelech, pekelné poplatky za použití satelitního i GSM telefonu a internetu, nejméně dvě cesty do Francie a a zpět na přejímky a pro vozidla po akci a většina lidí má ještě další pojištění, které není v ceně startovného..
 

1 komentář:

Radek řekl(a)...

fuj to je penez !!