středa 6. ledna 2010

Etapa #05 z cíle...


Roman Krejčí dokončil dnešní etapu jako první jezdec z týmu Czech Dakar Team. Jeho výkon byl celý den vyrovnaný a v této druhé nejdelší etapě zajel průběžné 39. místo, což by mělo stačit na celkové 40. místo v tabulce motorkářů a druhé místo mezi jezdci z ČR. Dnešní žebříček je po včerejším vyřazení čtyř pilotů včetně našeho Martina Macka z 19. místa, opět kratší - po těžkém pádu musel odstoupit zraněný David Casteu, který dosud jezdil na absolutní špičce a bojoval o titul. Náš další jezdec - Jan Veselý, který je po zranění v 3. etapě ve špatném zdravotním stavu, zajel dnes 82. místo, což stále stačí na umístění na celkovém 71. místě žebříčku. Když uvážíme, že celou včerejší etapu absolvoval bez zadního tlumiče na své Yamaze WR450F a musel jet ve stupačkách kvůli bolesti zad, podává neuvěřitelné důkazy odhodlání vydržet a překonat všechny obtíže. Piloti si dnes na celkem 483km dlouhé rychlostní zkoušce v poušti, která vedla místy až do 3000m výšky, užili doslova peklo. Kromě nesmírně obtížného písku zvaného "feš-feš", který připomíná hladkou mouku a vysokých teplot (které například včera atakovaly 60°C), museli překonávat obtíže s kvalitou místního paliva i nástrahy mimořádně náročné trati, která byla opravdu "dakarská". Velké problémy zaznamenali i piloti v první desítce, například Marc Coma ztratil opravami pneumatiky bezmála 40 minut. Nakonec pokračoval díky týmové výměně celého kola s Lucou Manca, ten čekal na dalšího z týmu - Knuimana, který bohužel už za sebou nikoho nemá a musí dojet prakticky na holém ráfku do cíle. To je týmová spolupráce hlavního jezdce a jeho "nosičů vody" a všichni vědí, že to je jejich úkol. Mezi elitní první dvacítku se z českých závodníků nedostal nikdo, pokud nepočítáme za český tým startujícího slováka I. Jakeše, který zajel skvělé 11. místo, následovaný svým krajanem S. Svitkem na 14. pozici 16 resp. 22. celkově)
Velké převraty byly i v kategorii čtyřkolek, kde za Czech Dakar Team jedoucí Oldřich Bražina, dojel na výborném šestém místě, což znamená zatím páté místo v celkovém žebříčku. Smůlu si dnes vybral český jezdec Martin Plechatý, který zajel nejlepší čas ze všech dnešních jezdců na CP1 ale vzápětí havaroval a byl evakuován do bivaku. Po včera odstoupivším pětinásobném vítězi Josefu Macháčkovi, zůstává Oldřich Bražina z Czech Dakar Teamu jako poslední český zástupce v této kategorii.
Naši piloti si ve včerejších a ranních rozhovorech s novináři a členy týmu příliš nestěžují, i když někteří z nich jsou více či méně polámaní a i jejich stroje vypadají hodně použitě. Týmový mechanik má hodně práce a vydatně mu pomáhají i sami jezdci, kteří jsou v našem případě všichni skvělí technici a údržba motocyklu nebo čtyřkolky je pro ně samozřejmá věc. Ve srovnání s piloty řady jiných týmů, je to rozdíl, protože naši jezdci jsou obecně zvyklí dělat si všechnu práci - přípravu itineráře na další den, údržbu nebo alespoň pomoc s většími opravami i publicitu. Možná i díky tomu pro naše jezdce je Dakar stále takový, jaký býval v dobách, kdy soutěž začínala. A je to dobře, myslíme si, že Dakar šel špatnou cestou a stal se příliš profesionální soutěží, kde tým s omezeným rozpočtem neměl šance. Letos se každý den přesvědčujeme, že i malé týmy a soukromí jezdci, mají šance na skvělé umístění a že odhodlání vytrvat a dojet do cíle, je důležitější než cokoliv jiného. Pokud jezdce zradí technika nebo zdraví, nedá se s tím nic dělat ale myslíme si, že naši jezdci mají rozhodně vůli a odhodlání vydržet a bojovat. A to je ten správný duch Dakaru - je to nejez zkouška techniky ale především vytrvalosti lidí.

Výsledky odpovídají stavu tabulky v okamžiku vydání zprávy..

1 komentář:

daník řekl(a)...

No zajímalo by mě, kolik do týhle souteže nasypal třeba Volkswagen..to by se mi asi udělalo špatně při tý sumě.. Příště nasaděj 10 aut a pojedou za ně všechny hvězdy, aby měli celý top ten pro sebe a v roce 2012 se pojede už jenom Volkswagen rally :))