Mam par otazek, uplne prostinkych... Vladimir z Lansingu v Michiganu, USA
No ty prosté otázky bývají nejsložitější. Tak se do toho dáme....
Jak to probiha na tankovacce ? Zastavi se zavodnikum cas na tankovani ?
Ano, pochopitelně. Každý závodník (týká se to motorek a quadů) má 15 minut takzvané "neutralizace" času při vjezdu na tankovačku. Závodníkovi je označený vjezd do TC (time card), kterou tam odevzdá a začne mu běžet 15 minut. U sudů se tankuje v pořadí, jak se přijelo. Potom ještě může doplnit vodu na pití do camelbagu a musí se dostavit na kontrolu neutralizace, kde si vyzvedne svou TC. Startuje v okamžiku, kdy mu vyprší čas neutralizace - tedy těch 15 minut, bez ohledu na to, jestli je připravený nebo ne. Pokud si třeba ještě chce něco sníst nebo si musel odskočit, má smůlu a čas už mu běží. Mimochodem TC je důležitá věc a piloti jí mají přidělanou v kapsičce před sebou na nádrži.
Maji presne limit kolik smeji mit benzinu nebo je to "co kdo uveze"?
Ne, podle regulí musí mít motorky takový objem nádrží, aby byly schopné zajet 250km s 10% rezervou v jakémkoliv terénu včetně měkkých písků. Je každého věc, jak velké nádrže bude tedy potřebovat. Benzín pro motorky je v ceně startovného.
Jak je to se svacinou, pitim ? ... co jedi a piji za jizdy ? ... na tankovacce ?
Svačinu dostávají v bivaku, to jsem psal v rozhovoru s Martinem včera v noci. Za jízdy se nic nejí a pije se voda z camelbagu. Martin měl dvoulitrový (ten je tuším povinný) a těsně před odjezdem, když se tady stavoval rozloučit, tak jsem mu doslova vnutil větší 3l. Říkal že to bylo super, protože ten litr v tom horku dělá hrozně moc. Tak jsem byl rád. Na tankovačce si může sníst něco z toho jídla, co dostávají - sušenku, tyčinku apod. A je tam voda na dolití camelbagu. Ale pokud jezdci závodí, nemají čas jíst ani na to nemají myšlenky myslím.
Co se deje behem spojovacek ? ... jakou kdo jede rychlosti ? ... ve skupinach ? ... je tam limit kdy musi dorazit do bivaku ?
Je to stejný princip jako v závodě, jedou podle roadbooku ale třeba po silnicích, jsou tam omezené rychlosti pro přesun na komunikacích. Někde mají určené časy kdy musí nejpozději být na daném místě a za každou minutu navíc je penalizace. Oni třeba během přesunu musí normálně natankovat na benzínkách po cestě apod. Každý jede za sebe. Trať se v určenou hodinu zavírá, to je vyhlášeno každý den ráno. Obecně by motorkář neměli nikdy dorazit po posledním kamionu ale existují i speciální případy - jako byla ta situace při bouři a to pak řeší pořadatelé. Za všechno jsou jinak penalizace - nenastoupíš včas na start etapy nebo speciálu a končíš. Závodník rovnou dostane v reglementech sedm stránek penalizací. Vše je rozepsané do detailu i s částkami, co bude inkasovat. Pochopitelně že součástí přihlašovacích poplatků je i záloha zaplacená předem v řádu tisíců EUR, ze které se rovnou ty částky strhávají. Pro příklad - chybíš na brífingu závodníků (a není tam oficiální týmový manažer) - 500EUR, máš špatně umístěná nebo stržená startovní čísla - 20% z celého startovného, přejedeš hranici do Chile s některým nepovoleným výrobkem z celního seznamu - 500EUR, poškození plotu u trati - 500EUR, podruhé 1000EUR, potřetí diskvalifikace. Nezastavíš novinářům v cíli speciálu pro interview - 500EUR. Nebo při přihlašování - zapomeneš zaplatit druhou splátku zálohy na startovné a máš pět let distanc. Použití jakékoliv GPS kromě té závodní nebo komunikačního systému - okamžitá diskvalifikace. Přítomnost neznámé kabeláže na motorce - diskvalifikace. Podezření na použití zakázaného systému, např. GPS trackeru - diskvalifikace atd.
Jake jsou presne kategorie v hodnoceni ? Muzi/zeny, podle obsahu motoru, atd ... je to oficialni nebo "neoficialni" hodnoceni ? Lze nekde nalezt prubezne pozice v techto kategoriich ?
Oficiální kategorie jsou tři, rozdělené do dvou tříd. Kategorie (skupina) 1 je MARATHON. Třídy jsou v ní od 450ccm a nad 451ccm. Skupina 2 je SUPER PRODUCTION, opět třída jedna do 450ccm a dvě nad 451ccm. Třetí skupina jsou čtyřkolky a je to rozdělené do 500ccm a do 800ccm. Dvouválce nad 451ccm jsou zakázané ve skupina 1 a 2, tedy dvouválcové velké motorky jet nesmí. MARATHON jsou produkční enduro stroje, které byly nebo jsou vyráběné v alespoň 200 kusových sériích a mají FIM homologaci. Je k tomu spousta detailů ale v principu to musí být motorka, která se dala nebo dá koupit pro legální silniční použití - tedy s papíry pro ježdění po silnici. Prakticky všechno musí mít homologaci a musí to být originální konstrukce - motor, karburátor, alternátor, startér, zapalování. Je možné udělat určité úpravy pro rallye - olejový chladič, je možné ostranit původní přístroje, je možné vyměnit řídítka a klemy, přidat ochranné prvky, tlumič řízení, mřížky na světla a na chladiče. Je možné dát jiné pneumatiky, vyměnit řetězovku, svíčky, brzdové destičky, brzdové hadice, nádrže a nádrže na vodu, vzduchový filtr ale airbox se měnit nesmí ale může se upravit nebo úplně předělat sání. Dále se může měnit sedlo, odstranit blinkry, nechat jen jedno zrcátko (může být sklápěcí), nosič zavazadla, šucplech, je možné upravit nebo odstranit nebo přidat kryty kluzáků vidlí a je možné úplně vyměnit tlumiče ale trubky vidlí, kluzáky a brejle musí zůstat sériové. Ale dovnitř je možné dát jakékoliv cartridge (to má právě Martin letos - ve vidlích má jiné cartridge). Teoreticky zrovna v případě vidlí je to hodně tolerantní a navíc skoro všichni výrobci dělají modely se špičkovými vidlemi, takže co je sériové, to je někdy sporné a moc se to neřeší ale kvůli brejlím přišel Martin předloni o M kategorii, protože měl bohužel brejle dělané na míru. Pro nemotorkáře - brejle se říká tomu, do čeho jsou upevněné přední vidlice. Takové dva kusy hliníku, nasazené nahoře a dole na ose řízení, na horních jsou našroubovaná řídítka a to celé se otáčí při zatáčení. Třeba i nástavce řídítek musí být sériově dodávané a homologované. Dále je možné vyměnit stupačky za jiné (opět jen sériově vyráběné a nabízené katalogově jako doplněk), ráfky a dráty mohou být prakticky libovolné ale středy musí být sériově dodávaného typu. Je možné změnit průměry kol z 19" na 21" vpředu a ze 17" na 18" vzadu ale nesmí se kvůli tomu vyměnit střed za jiný typ. Zajímavé je, že motorky musí splňovat požadavky pro jízdu po silnici - kontrolují se houkačky a zrcátko. Jakékoliv neuvedené úpravy jsou zakázané - zvýšení výkonu, úpravy spojky a převodovky, úpravy rámu, brzd, elektriky apod. Pochopitelně je povolená úprava pro montáž potřebných a povinných přístrojů, plastové kryty kokpitu apod. Cokoliv jiného znamená přesun do kategorie SP, kde je zkrátka všechno ostatní, co nesplňuje kategorii Marathon. Je tam pár omezení, o kterých se moc neví - například na rám se nesmí použít titan. Takže pokud konstruktér kitu připravuje díly pro motocykl do M kategorie, má velmi svázané ruce, protože možnosti úprav jsou značně omezené. Ale v tom je ten vtip. Takže na nádrže může použít kombinace nejlepších možných slitin a kompozitů, na překryty a ochranné prvky slitiny titanu nebo kevlar, baterie může být lehoučká, materiály použité na držáky přístrojového panelu z toho nejlepšího na světě atd. Výsledkem je třeba to, že motocykl s novým vybavením váží téměř to samé, jako motocykl sériový. Pochopitelně řada věcí je navržená jako "spotřební". Racingové díly se vyrábí tak, aby se v případě pádu prostě vyměnily. Racingový kompozitový panel váží totéž co list papíru. Kde to jde, tam se použije titan nebo hořčíkové slitiny. Sedlo musí vydržet týden nebo dva, tak se vyrobí co nejlehčí atd atd.
Ale existují kupodivu i výhry a ceny.
Každý kdo dojede do cíle, dostává velmi cennou plaketu. Peníze se také dávají za první tři místa celkově (12.tis. EUR za první) a prvních 10 míst získává dakarský pohár. Dále je cena za první tři místa v kategorii všech pilotů do´450ccm (8000EUR za první místo) a cena za první tři místa společně ve skupinách Marathon (také 8000EUR) a čtyřkolky. Další cena je za umístění ve skupině 2 - SP, cena pro tři nejlepší ženy, cena pro nejlepšího nováčka (poprvé na Dakaru) a cena pro jezdce bez asistence (jen pohár, ne peníze). Ceny se sčítají. Celkově se do cen dává 90500EUR a z toho 19500EUR pro amatéry. Ten pohár vypadá tak, jako tady na fotce vlevo a je to asi to nejcennější, co kdy nějaký závodník může vyhrát. Luc Alphand jednou v rozhovoru z domova říkal, že kdyby mu hořel celý dům, tak zachrání jen jednu věc a to tuhle cenu. Nic z toho co vyhrál v lyžování není pro něj tak důležité jako pohár z Dakaru. Ta plekata pro každého, kdo dojede, je na fotce vpravo. Mimochodem, je na ní Martin v cíli, tedy ještě skutečně v Dakaru.
Jsou v soucasnem rocniku Dakaru take "maratonske etapy" jako v Africe kdy neni povolena prace na automobilech a motorkach mezi dvema etapami ?
Ne, myslím že ne. Podle vývoje závodu bych řekl, že by měli naopak přivézt každému týmu pár dalších mechaniků aby měli vůbec s čím ke konci závodit. Aktualizováno: tak pořadatelé mají ke konci v plánu udělat alespoň jednu etapu bez servisu!!! Hned po dunových etapách, to bude zajímavé...
Jaky je rozdil v motorce Fretigneho a Martina ?
Fretigne jede SP, takže předpokládám že má širší brejle a větší průměr vidlí. Nejspíš i velký airbox a určitě upravený motor, který navíc může měnit každý den, když se jim chce. Vysvětlil jsem to v té odpovědi na téma kategorií.
Fretigne jede SP, takže předpokládám že má širší brejle a větší průměr vidlí. Nejspíš i velký airbox a určitě upravený motor, který navíc může měnit každý den, když se jim chce. Vysvětlil jsem to v té odpovědi na téma kategorií.
Prach je jiste velky problem, je ale take problem jizda po ceste/pisku kde jsou uz vyjete koleje od ostatnich jezdcu ?
V písku asi pro tyto závodníky ne. Byl jsem s Martinem v Tunisu a učil nás tohle jezdit a on prostě nějaké koleje v písku prakticky nevnímá. Hobíkům a začátečníkům v tom obrovsky pomáhá tlumič řízení ale on ho vůbec nepotřebuje. Pochopitelně že tím nemyslím tunové závěje feš-feš prachu, tím projet je záhul pro každého ale normální kolej na pistě jakoby ani nebyla. Ovšem kolej v těžkém terénu - hluboká kolej v mokré hlíně, ze které kolo nevyjede, to je problém a dneska to Martina stálo těžké zranění a pád. O tom napíšu za chvíli...
Poznámka pro média, která od nás přebírají materiály - příspěvky "otázky a odpovědi" nepřebírejte, nejsou určené pro publikování třetí stranou, stejně jako články vysvětlující techniku atd. Pokud máte zájem o přípravu článku na takové téma, kontaktujte mě ale nepřebírejte prosím text z blogu. Děkuji. T.K.
4 komentáře:
Ahoj. Chci se zeptat v článku zminuješ , že nesmí startovat žádný dvouválce.No na startovní listině je jedno nebo dvě BMW a tuším na nějaké fotce sem jakoby zahlídl upravený HP2.No pokud tomu tak je , tak KTM v současnosti nemá ani v prodeji žádnou podobnou mašinu co jezdí Dakar malej Adventur už se myslím nedělá.No a další otázka směřuje na motor co používá Martin.Jestli sem to dobře pochopil , tak tam má produkční z WR450? Sem myslel , že když jede za továrnu , tak tam má to stejný co Fretigne.
Gus
No HP2 tam najede na 10000% :)
Jelo jedno G450X, což je normální ostrý enduro, pak několik G650X s kitem TT, to je větší enduro, skoro cestovní ale pořád jednoválec. Dvouválce fakt tuším od roku 2002 víc než 450ccm nesmí.
LC4 Adventure se nedělá a možná se bude dělat LC4 690 Adventure, každopádně na to fůra lidí čeká, jestli někdy snad bude. Ale můžeš si koupit 690 Rallye Replicu, což je prakticky to, co jede řada amatérských jezdců v závodě letos a je to v Marathon katagorii.
Martin NEJEDE za továrnu. Není tovární jezdec. To jen psaly různé časopisy ale není to pravda. Oni mají podporu Yamahy (nějaký materiál např.) ale jinak stavbu stroje dělali v týmu plně v jejich režii bez podpory fabriky. Možná dostali ten základ, to nevím. Ale určitě ne že by dostali celou motorku s kitem na dakar. Fretigne je ve stejný situaci ale jede v SP kategorii a pokud má dost peněz, tak může měnit motory jak chce. Protože jede do 450 kubíků, tak by tam měl mít motor s tímhle obsahem ale jinak si to může upravit jak chce. To jsem psal - určitě má velký airbox, určitě míst, ventily, kdo ví co ještě..
Čau Tomáš, na úvod chcem Ťa pochváliť za skvelú prácu ktorú odvádzaš na tomto blogu, pre nás Slovákov, si najlepší zdroj informácií...Ale chcem sa spýtať na výfuk, nezdá sa mi ako sériový, skôr ako LeoVince alebo nejaký iný laďák. Nemusí mať v Marathone sériový?
Vlado
Sorry, nějak jsem přehlédl ten komentář s dotazem. Nemusí, musí být schválený FIM, to znamená třeba lehčí ale musí splnit hlukovou normu.
Okomentovat