Martin volal těsně před vysíláním dnešní relace na Eurosportu. Dorazil do bivaku ve Valparaiso a informoval o dnešních událostech. Etapa prý byla zajímavá, úžasná scenérie ale byla velmi těžká díky podmínkách na trati. Dnes se prý střídalo všechno - duny, obrovské a nekonečné haldy jemného prachového písku, rozmáčené bažiny i vyprahlé stezky v křoví. Martin dnes jel sám, jeho týmový kolega jel rychleji, protože Martinovi vytekl olej z obou předních tlumičů. Navigačně prý to nebylo tak obtížné ale v jednom místě nemohl najít jeden WP, už myslel že kvůli tomu dostane penalizaci ale v cíli mu řekli, že jeho GPS nebyla správně naprogramovaná a ten waypoint tam vůbec neměl hledat, protože došlo k modifikaci trasy. Nicméně tím ztratil docela dost času. Horší ovšem bylo, že při jízdě maximální rychlostí v jedné hluboké rozmáčené koleji měl najednou před sebou veliký balvan, který nešlo v žádném případě přejet a z rozježděné drážky neměl možnost vyjet. Vzpomněl si prý na popisovaný podobný pád přes rejdy J. Froňka v jiné etapě a okamžitě se rozhodl motorku položit na stranu. V tom okamžiku jel určitě přes 100km/h. Dopadl daleko do nějakého jezírka. Byl od hlavy k patě pokrytý blátem ale to není důležité. Při pádu si bohužel otočil palec na pravé ruce. Vrátil si ho sice zpátky ale bolest to byla prý příšerná. Zbytek etapy dojel i se zraněním výborně. Přejezd přes hory byl prý víceméně po původně plánované trase ale nešlo už o rychlostní zkoušku a říkal že i když se na hory moc těšil, jeho 450ccm motorka by v horách a technickém terénu měla mít výhody proti mnohem těžším strojům vyšší výkonové kategorie a navíc je ježdění v horách jeho doména, tak v tomto terénu dal zapravdu organizátorům, že to byl nesmysl to tudy vést. Trasa prý vedla po úzkých kamenitých cestách lemovaných obrovskými propastmi, kde není vůbec žádné svodidlo ani patníky a při závodním tempu by jistě ty hory v tomto stavu (po dešti) byly pro řadu jezdců konečná a docela je možné, že i konečná navždy. Říkal že pozná, kdy to fakt je trať pro takový závod absolutně nevhodná a že to byl ten případ. Přejezd do Chile byl prý bezproblémů a dojezd do bivaku také. Jen ho bolela ta ruka, což každý, kdo to zažil, celkem chápe. Teď večer s tím byl na ošetřovně. Dali mu to do ortézy a řekli, že jestli na tu ruku spadne, tak půjde rovnou na operaci. Nicméně to prý stáhnou a díky volnému dnu se to snad trošku zlepší. Bohužel to je právě ta pravá, kterou potřebuje na práci s plynem. Každopádně byl hrozně rád, když jsem mu vyřizoval část vzkazů z webu a říkal, že bude rád, když bude mít příležitost říct pár slov do vysílání Eurosportu, což jsem se dnes pokusil zařídit. Vidle prý tekla jednoznačně kvůli zaschlému blátu ale prý je stejně chtěli o volném dnu měnit, stejně jako preventivně vymění i zadní tlumič ale bohužel ho to stálo (společně s hledáním neexistujícího WP) tak deset míst v dnešním pořadí. Martin se moc těší na ježdění v Chile, prý to tam vypadá úplně jinak ve srovnání s divokou Argeninou, jiná země, jiný charakter terénů a moc se na to těší. Motorka prý drží a po údržbě bude jak nová. Jako vždy všem děkuje, zítra se pokusí přečíst ty vzkazy na titulní stránce a především se pokusí trošku dobít "baterky", protože po volném dnu mají přijít dvě nejtěžší etapy z celého letošního Dakaru. Pokud je ovšem zase nezkrátí.
Martinovu motorku jste mimochodem mohli na krátký okamžik zahlédnout i ve večerním zpravodajství na Eurosportu - v živém vstupu když kamera projíždí bivakem, stál po pravé straně kamion Ginaf s velkým bílým nápisem na červeném pozadí W.J.Smink. Před ním stála martinova motorka.
Pochopitelně jsme také rádi a Martina to velmi potěšilo, že jeden z českých komentátorů na Eurosportu čerpá při vysílání různé postřehy a zajímavosti z našich zdrojů, blogu a telefonátů. Je to profesionální přístup a velmi mě těší, že se snaží zlepšit i úroveň odborných znalostí a doufejme, že se už nikdy z obrazovky nedozvíme žádné nesmysly jako že v GPS mají jezdci mapu kam mají jet apod. Bývalý týmový kolega mě večer zprostředkovával jak vypadá podobné zpravodajství na ČT4-Sport a říkal, že to je po odborné stránce doslova tragédie. Zatím prý u něj vede hláška že Hummer R. Gordona je armádní vozidlo a tak projede úplně všude. Myslím že to je také moc pěkné. Bohužel se tomu můžeme zasmát ale takové věci si tisíce lidí pamatují a je to škoda, protože kdyby jim třeba komentátor jen velmi stručně řekl, jak vlastně taková navigace na rallye vypadá nebo jak to je s tím označením vozů (například Mitsubishi Lancer na rallye má s Mitsubishi Lancerem společné akorát tak logo na přední masce, o Hummeru vůbec nemluvím), tak by to i běžní diváci ocenili. Já také ocením, když se třeba dívám na nějaký sport, o kterém nic nevím, že komentátor nepředpokládá že všichni u obrazovek jsou specialisté a vědí o tom všechno. Stačí si třeba poslechnout někdy komentáře u nějakého golfového turnaje. Pokaždé tam říkají stručné základy o čem to je, jak se to hraje, jak se čemu říká atd. Rallye Raid nebo chcete li pouštní etapové závody mají také svá specifika a bylo by dobré, kdyby třeba pokaždé během nějaké obrazové výplně, mohl komentátor říct nějakou vysvětlující věc. Dnes se tedy pan Škorpil docela snažil ale bohužel v ten moment nebyly v obraze vhodné záběry kokpitu, kde by vysvětlil ty přístroje. Ale předtím tam byla dlouhá pasáž s kamerou na helmě jednoho ze čtyřkolkářů a on měl sice přehozený roadbook a GPS oproti motorkám ale použít to šlo krásně. Tak třeba příště. Je to určitě pozitivní krok. Za chvíli ještě čekejte nějaké fotografie.
4 komentáře:
Pro mě byl absolutní vrchol komentáře pana Březiny na ČT4, že je Peterhansel bývalý vynikající SKATEBOARDISTA a že Juan Roma je Francouz......
Tak by se dalo po každém dnu pokračovat, je to škoda že to nekomentuje někdo znalý věci....
RostaWR
chlapi jako je Martin, ví jak z motorky upadnout a navíc to nebyl první pád. za to, že to byl "jen" palec můžeme být rádi. napsosto skvělé výkony jak na motorce, tak tady v Čechách u PC!! dokáže Martin se svojí motorkou v technických etapách dosahohovat časů továren, nebo je ten výkonostní rozdíl ještě větší než si myslím? Vilda
chlapi jako je Martin, ví jak z motorky upadnout a navíc to nebyl první pád. za to, že to byl "jen" palec můžeme být rádi. napsosto skvělé výkony jak na motorce, tak tady v Čechách u PC!! dokáže Martin se svojí motorkou v technických etapách dosahohovat časů továren, nebo je ten výkonostní rozdíl ještě větší než si myslím? Vilda
Na pana Březinu staršího jsem alergický už od dob světa motorů na ČT2 kde komentář stál za houby i když na přípravu měl spoustu času. To co ale předvádí u MotoGP nebo tady na Dakaru, to by jeden pad, přesně jak se píše v blogu, divák získá úplně zavádějící pohled na rally.
Zdejší zpravodajství je bezvadné, neformální a je vidět že to dělá srdcař motorkář. Doufám že Martina ten palec nebude moc otravovat. A jet bez krunýře .. smekám.
Jura
Okomentovat