úterý 13. ledna 2009

Otázky a odpovědi - zajímavý dotaz

Mám dotaz a myslím, že jsi zde osobou více než povolanou ke zodpovězení. Dnes jsme skoukli se ženou 2. DVD (myšleno to historie Dakaru co se dá koupit na benzínkách) a vyvstala otázka, jak vlastně takový závodník zajišťuje svoje pravidelné denní potřeby při závodě. Copak je možné řítit se celý den na plný plyn takovýmhle náročným terénem? Nebo ten sprint se odehrává jen v měřeném úseku, ale při přesunu do bivaku je možné někde zastavit, najíst se, napít, protáhnout, vydechnout si, odskočit si atd...? Já když jedu na dovču, tak si udělám tak každou hodinu pauzu...bolí mě zadek a vlastně celý člověk Jaktohle řeší závodníci? - DIKY!
Psal jsem o tom v blogu před pár dny v rozhovoru s Martinem ale ne úplně takhle přesně. Takže jak vypadá takový den závodníka na Dakaru. Teď záměrně nebudu psát o Martinovi, který jede v týmu, kde mu všechno možné zajišťuje týmový manažer, který tam je prostě od toho, aby se mohl soustředit jen na jízdu. Ale jedeš dejme tomu jako sám za sebe a nemáš kolem sebe hafo lidí a start máš v šest:
05:00 budíček. Zabalit stan (obvykle se používají ty rychlostany co se jen vybalí a on se sám rozloží ale balení je trošku obtížnější) a všechny svoje věci zabalit do bedny nebo do beden, pokud ti je někdo veze.

05:20 snídaně, vzít si balíček na cestu a vodu do camelbagu, někdo si poskládá sendvič aby si ho snědl třeba na tankovačce. Nastrkat jídlo do ledvinky a do kapes u bundy. Zajít se podívat na vývěsku jestli není změna startovacího času a jestli tam nejsou nějaké poznámky a vyhlášení. Zapamatovat si čísla jezdců co jedou před a za mnou, abych věděl, kam se zařadit.

05:50 odjezd na start spojovačky, musíš tam být o deset minut dřív, zapnout GPS, zadat denní kód, zapnout iritrack, sentinel, zařadit se za toho, kdo jede před tebou na startovní listině toho dne.

06:00 vzít si TC kartu a odjezd na spojovačku. Cestou obvykle klepeš kosu, někdy skoro mrzne ale během dne v poušti bude 40, tak je otázka jestli vláčet teplejší rukavice nebo rukávy na hefty apod. Někdy to bez toho nejde. U spíš hobby motorek se dávají vyhřívaný hefty, protože to dost pomůže.

07:30 příjezd na start speciálu. vyndat kartu a dát jí startérovi. Jestli jsi tam dost dřív, můžeš si hodit šlofíka. Jestli je roadbook pěkně dlouhý, tak vytoč celou spojovačku a vyhoď ten papír, protože se to bude líp navíjet. Ověř že všechno vybavení funguje - GPS, sentinel, iritrack. Kdyby něco nešlo, hned to řekni startérům, obvykle tam je někdo od iritracku a poradí. Startovní čas je tvůj startovní čas na spojovačku plus čas povolený na spojovačku. Kdybys to nestihl a třeba se cestou stavil někde na benzínce na záchod, tak dostaneš penále minutu za každou minutu co se opozdíš až do pěti minut před startem prvního auta. Jakmile bys přijel později, tak jseš diskvalifikovaný.

08:30 vezmi si svojí kartu a jedeš speciál. Během etapy si dělej co chceš, klidně si zastav na záchod nebo na focení ale o to horší budeš mít čas a riskuješ že tě pak zezadu začnou dojíždět auta a nedejbože kamiony. Pak můžeš počítat že to dneska bude dlouhý a bude to o život. Takže radši jeď.

11:30 příjezd na CP kde je tankovačka. Vyndat kartu a dát jí startérům. zajeď si hned dotankovat, protože se tankuje v pořadí jak se přijelo. Něco sněz ze zásob co vezeš ze snídaně a napij se pořádně, vodu pak doliješ do plna. Zkontroluj motorku ale bacha, nikdo ti nesmí pomáhat. Zkus vymotat už projetou trasu z roadbooku abys tam neměl tolik papíru.

11:40 veznu si kartu a připrav se na start, neutralizace je jen 15 minut a čas běží bez ohledu na to, jestli jedeš nebo ne.

16:30 příjezd do cíle speciálu. vyndej kartu, čas příjezdu ti na ní vyznačí. Ten čas co tam bude je čas, kdy máš vyrazit na start spojovačky do bivaku. Bacha na penále za zpoždění. Bývá tam třeba fixní penalizace. Takže žádné dlouhé hovory. Povíte si to v bivaku. Záchod asi stihneš někde za kamenem ale spíš na to nemáš ani pomyšlení. Pokud jseš Martin Macek, tak se cestou stav na benzínce a dej si bagetu a rychlý kafe... Pro ty účely je v roadbooku na spojovačce vyznačený každá benzínka a je tam i napsaný že to je třeba ESSO nebo REPSOL abys věděl, kde je to kafe lepší a že nemá cenu pít nějaký kompromisní břečky :)

17:00 Příjezd do bivaku, přepni GPS do stránky "kontrola". Když přijedeš dřív, tak se nic neděje. Nezapomeň si vzít roadbook na další den. Pokud to jde, hned natankuj. Pokud přijedeš do cíle a kontrola už je zavřená, odevzdáš kartu v HQ stanu pořadatelů. V takovém případě musíš osobně jít za ředitelem závodu a domluvit start pokud chceš zítra zase závodit. Ráno tam musíš být dřív o pět minut a dokázat, že jsi měl alespoň 6 hodin na odpočinek a nebo povolení od lékaře že jsi OK na další start dříve.
V bivaku nejdřív vyřiď zranění v ošetřovně, dotazy v Race HQ a cokoliv co se týká bezpečnosti v Safety Center. Neztrácej čas zbytečně, hned si postav stan, převleč se a nachystej si co budeš potřebovat zítra. Už několik let jsou v bivaku sprchy, tak pokud to jde, tak to využij dokud je voda. Na motorku se vykašli, nejdřív udělej tohle, jinak to neuděláš nikdy. Je to vyzkoušené.

18:00 začni pracovat na motorce a udělej ty nejdůležitější věci bys mohl jet. Ostatní počká.

19:00 připrav si roadbook na další den, vyznač si co je potřeba zvýrazňovačem a natoč ho do odvíječe

20:00 čas dát si něco k jídlu v jídelním stanu

21:00 briefing, je to povinné, takže tam musíš být stůj co stůj. vyzvedni si číslo kódu GPS a poznač si ho na roadbook. Koukni se kdy zítra startuješ a taky si to napiš na roadbook. Pro jistotu.

21:30 čas jít spát a hlavně nezapomeň na špunty do uší, jinak se moc nevyspíš a budeš druhý den k ničemu.


Tak tohle je taková silně pohádková představa, jak by to mělo být. Čerpal jsem z loňské příručky co nám dali na startu, byla tam i motorková sekce. Ve skutečnosti ale ty časy protáhni pozdě do noci příjezdy a opravy a to spaní třeba tak jen od 03:30 do 05:00, vypustit pasáž o výměně oblečení a bude to blízko realitě. Tihle dobrodruzi s jednou bednou opravdu spí třeba vedle cesty pod stromem třeba dvě hodiny nebo odjedou na start speciálu, projedou a pak jedou zpátky do bivaku opravovat a vlastně na trať vyjedou až za kolik hodin atd. Tak snad z toho bude jasnější, jak to tam chodí. Rozhodně doporučuju DVD Race to Dakar - je to dokument týmu s Ch. Boormanem jak to chodí na Dakaru (ještě v Africe) den po dni. Jak to vypadá když člověk nemůže a zůstane přes noc v poušti bez věcí, jak vypadá když ho vyzvedne sběrný auto, jak to vypadá když jezdec přijede oblečený, zaprášený a vyřízený a padne pod kamion a usne v prachu, protože je totálně mrtvý dělat cokoliv. Atd. Je to poučný. A nejlepší je, že když jedeš takhle (přesně tak jel Martin předloni) a koukáš na ty profesionální jezdce, jak přijedou, odevzdají mechanikům motorku, vezmou si čistý oblečení na večer jdou si dát jídlo a udělat přípravu na další den a třeba masáž a ráno mají všechno opravené, manažer jim řekne co bylo na briefingu, co je za změny, kdy startují a mají všechno nachystané, motorku naleštěnou, připravené vyčištěné nebo nové oblečení atd. To je prostě nesrovnatelné. Proto obdivuju ty lidi, kteří tam jedou s baťůžkem a vůbec ten závod dojedou. To je fakt neuvěřitelný výkon.
Text není určený pro jiná média!

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Vi nekdo o jaka DVD jde?

Anonymní řekl(a)...

Race to dakar je znamy dvd,staci zadat do vyhledavace,mimochodem jakoserial to jde na kabelove TV viasat explorer v cestine.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Na kabelovkach to šlo v češtině, nicméně české DVD neexistuje, nevyšlo. Je jen anglické. Na DVD je asi 3x tolik materálu než dávali v televizi. Ale ty televizní díly bohatě stačí pro představu.

Anonymní řekl(a)...

Díky Tomáši za vyčerpávající odpověď. Musí to být skutečně náročné, zvlášť pro hobby jezdce. Rozum mi nad tím zůstává stát, hlavně při pohledu na záběry z trati a jízdu na motocyklech. Klobouk dolů před všemi jezdci!
Paulik78