pondělí 12. ledna 2009

Etapa 09 - polední zprávy

Závodníci jsou na trati. Tracking dnes opravdu asi fungovat pořádně nebude, je to ještě horší než včera. Každopádně dohady jestli J. Street odstoupil nebo ne jsou ukončené, oficiální zpráva je na dakar.com a Street tedy dnes nenastoupil. Modifikace dnešní trasy, o které jsem psal včera, je potvrzena, cíl etapy je tedy na 430.km a poslední 20km úsek nestabilních písků pojedou závodníci jako spojovačku. Podle informace organizátorů by obrovská oblast extrémně jemného písku byla pro unavené závodníky doslova pastí, navíc díky vedru je písek skutečně nestabilní a duny se budou sesouvat a vozidla bořit.

Dotaz čtenáře:

Chtel bych se zeptat, jak funguje presne ten Sentinel ? ... vim ze nakladaky a auta tak muzou varovat motorkare, ale maji treba motorkari moznost varovat jeden druheho ? ... treba kvuli predjizdeni (zvlast kdyz nekdo z tech rychlych se jeden den propadne mezi amatery a pak to dohani). A jak vypada ten signal ? ... nejake svetylko v kokpitu nebo zvukovy signal nekde v helme ? Diky z michiganu

Odpověď: Je to vlastně rádiový vysílač a příjmač, nevím jak je to u aut letos, my jsme to ale měli i v novinářském autě, protože mělo akreditaci pro jízdu po trati a bylo to povinné. Příjmač je spojený s klaksonem a světelným indikátorem. Na motorce je takový kulatý plastový reflektor se stínítkem, průměr to má asi 5cm a je to celé osazené asi tak 50ti LED diodami. Svítí to opravdu hodně. To má jezdec umístěné tak, aby to jasně viděl. Mám dojem že LED světlo je volitelné a houkačka povinná nebo naopak. Každopádně když třeba vzadu jedoucí kamion "zazvoní", tak asi na 150m to všem vpředu začne v kokpit houkat a svítit a jezdi tím pádem o tom, co se děje vzadu, dostanou informaci. Nikdo se jinak za jízdy dozadu nedívá, to je jasné. V opačném směru to funguje jako varování, že je motorka třeba za dunou, aby se nestalo že Čagin (například, protože ten má na svém kontě bohužel mrtvého motorkáře z rallye TransOrientale) přeletí hranu duny a na druhé straně bude někdo vyhrábávat motorku z písku. To vysílání má dosah asi 500m a aktivuje se zmáčknutím dvou tlačítek na těle Sentinelu. Tak to bylo tedy vloni, možná mají letos nějakou novou verzi. Každopádně v iritracku jsou prý otřesový čidla, který poznají, že motorka leží na boku apod. Možná to má sentinel taky. Doporučuju podívat se na tohle starší ale pořád skvěle vysvětlující video: SENTINEL A IRITRACK

Motorkář motorkáře varovat pomocí sentinelu nemůže, vlastně motorkář může vysílat jen ten signál že leží za dunou nebo v prachu apod. Na tom videu je krásný ukázkový záběr jak auto projíždí kolem dvou motorek za dunou, protože dřív nic takového nebylo.
Obrázek je převzatý z adventure rider a jeho původ je webventure a prosím média, která od nás přebírají zpravodajství - tento obrázek ignorujte.

7 komentářů:

Martin F.WR řekl(a)...

zaco ma Maca penalty 35min ?

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Psal jsem to asi druhý nebo třetí den. Seznam penalizací je na několik stránek. Martin to dostal za rychlou jízdu v měřeném úseku. 5minut a 2x 15 minut. Plus pokuta tuším 700EUR po protestech 350EUR.

Anonymní řekl(a)...

Chtel bych se zeptat, jak funguje presne ten Sentinel ? ... vim ze nakladaky a auta tak muzou varovat motorkare, ale maji treba motorkari moznost varovat jeden druheho ? ... treba kvuli predjizdeni (zvlast kdyz nekdo z tech rychlych se jeden den propadne mezi amatery a pak to dohani). A jak vypada ten signal ? ... nejake svetylko v kokpitu nebo zvukovy signal nekde v helme ?
Diky z michiganu

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Odpověděl jsem v příspěvku

Anonymní řekl(a)...

Tady je link na Iritrack jak to vypada a funguje: http://www.dakar.com/2006/presentation/us/r3_nouv_techniques.html

Nejde to prolinkovat, takze okopirovat a vlozit v novem okne prohlizece. ;)

JIRKAS

Anonymní řekl(a)...

Diky moc za odpoved ... zaplat Panbuh za tohle mrnavy udelatko ... jak tro delali pred 10-15 lety ... radsi na to nemyslet.
michigan

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

No jak to dělali bez toho je pěkně vidět na tom videu co jsem dával odkaz... Stojí to za podívání. Je to asi v polovině toho videa.