Dnešní (prakticky poslední) etapa měří 791km, speciál z toho je 227km. Trať je plochá a rychlá, nebude to žádné technické ježdění. Na této etapě se nedá asi nic vyhrát ale určitě jde ztratit, takže se všichni budou snažit aby nepadali a nezklamala je technika. Defekt pneumatiky by byl doslova neštěstím.
Mám také zjištěno, proč Martin dostal 15 minut penalizace. Myslel jsem, že to bylo někde za rychlost ale ne. Důvodem je, že musel přejít z kategorie M do kategorie SP 450, protože závodník s číslem 39, brazilec Mattheis Rodolpho (také jede na Yamaze WR450F) podal protest, že Martin používá přední brzdový kotouč jiného tvaru než je sériový. Po přezkoumání motorky zjistili že tvar je v pořádku ale kotouč má jiný průměr a Martin musel opustit kategorii M. Doplněno: podle regulí nesmí být kotouč vůbec jiný - i kdyby měl stejný tvar a barvu, musí to být díl od výrobce motocyklu dodávaný sériově. Za to je trest 15 minut (to samé, co se stalo J. Streetovi po výměně motoru). Aktualizace: podle informace přímo z BA měl Martin v den, kdy to kontrolovali, přední koutouč ještě jiné značky, typ si ani nepamatuji. Prý všem jezdům v týmu dávali kotouče podle potřeby a stavu opotřebení a nedívali se ani na typy. Mechanici ani zdá se dílna, která tu motorku připravovala, netušili že kotouč není spotřební materiál, který musí být pouze stejného typu jako od výrobce. Každopádně s tím nic udělat asi najde. V bivaku prý kromě toho brazilce byla řada dalších (prý všichni co jedou M 450) s různými kotouči a nikdo nevěděl, že se to nesmí. Martinovi řekli, že jestli chce, může podat protest na někoho dalšího a oni je také vyřadí, což je pochopitelně nesmysl a Martin to odmítl. Nicméně brazilec tím pádem vyhraje peníze za první místo. Je to podle regulí ale aspoň je dobře, že to bylo selhání a ne záměr. Dokonce prý to Martin propagoval, že má kotouč a rozety takové a takové, netušili, že se kotouč měnit nemůže.
Martin nicméně zůstal na své celkové pozici na 19. místě a podle tabulky posis by měl být na startu speciálu z 16. pozice, což nechápu ale každopádně to je lepší než nějakých 40, kam by po včerejšku spadl s tou penalizací. Pozice na startu se totiž neřídí celkovým pořadím ale pořadím předchozího dne. V Africe často pořadí obraceli, takže ti nejlepší startovali nakonec, v Argentině ani v Chile to nebylo.
Martin nicméně zůstal na své celkové pozici na 19. místě a podle tabulky posis by měl být na startu speciálu z 16. pozice, což nechápu ale každopádně to je lepší než nějakých 40, kam by po včerejšku spadl s tou penalizací. Pozice na startu se totiž neřídí celkovým pořadím ale pořadím předchozího dne. V Africe často pořadí obraceli, takže ti nejlepší startovali nakonec, v Argentině ani v Chile to nebylo.
Takže děkujeme brazilskému jezdci, opravdu nás po ránu potěšilo, jak je pozorný a přeji mu jen to nejlepší pochopitelně... Myslím, že každému je jasné, že někdo na druhém místě pořadí kategorie M 450 se díky tomu posune na první místo a jde o peníze... Nedivil bych se, kdyby to byl právě ten 039.
Jinak teď jsem četl nějaké příspěvky na adventure rideru na téma "proč nevyhrál včera nikdo z Hummerů" a jsou tam názory, že se jedná o průměr restriktoru u jejich aut, prý jedou s průměrem 38mm a lobbují za zrušení toho omezení, jak to bylo před rokem 2007, kdy ASO zavedlo tuto změnu. To jim automaticky snížilo maximální rychlost. Nejsem expert na kategorie aut ale podle těch textů je u objemů nad 5250kubíků průměr restriktoru 38mm a ten samý mají i přeplňované diesely (VW má 2500kubíků, Mitsubishi 3000). Podle adventure rider reakcí se zdá, že moc v tomhle případě Hummerům nefandí, když prý nejsou schopní se sedmilitrovým motorem těm autům konkurovat. Ovšem je to jiná kategorie - Hummer jede OP.1 (Group Open), Mitsubishi a VW jsou v T1.2 (Diesel 4x4 Improved Country Vehicles). Ale i tak. No a oni si prostě myslí, že oni úmyslně jedou pomalu aby ukázali, že to omezení na 38mm je limituje a mělo by se zrušit pro příští ročník..
Jinak Martin startoval v 07:11h (to je 11:11 našeho času) a každou chvíli ho čekám na mezičase na 47km, nejlepší to jeli za 18 minut. A jen jsem to dopsal, tak to tam skočilo, Martin jede na XX. místě, necelých 7 minut pozadu, 3 minuty za Fretignem, který jede na 11. místě. Nemá smysl psát umístění, jak to dopíšu, tak se to zase změní. Dnešní etapa je 100% dělaná pro ty nejrychlejší tovární speciály, jestli se někde pojede fakt rychle, tak právě tady. Je to krátké, nemusí se být že zničí pneumatiky, povrch je ten nejrychlejší, takže pojedou na jistotu ale určitě velmi rychle. Ovšem ti, kteří jsou trošku vzadu a o nic jim nejde, tak se pokusí určitě ukázat..
Martin projel CP2 na 142.km momentálně na velkovém 18. místě ze 30 jezdců, kteří jsou zatím měření.. Takže celkem jede tak nějak normálně. Pro zajímavost - Pabiška jel 31., Froněk na CP1 jel na 40. místě. Fretigne jede 3. a Willemsen 21. Ty pozice v etapě se mění pořád ale přibližně to bylo 13. Fretigne, 27. Macek, 24. Pabiška, 11. Jakeš. 56. Froněk. Ale podstatná jsou čísla v závodě, ne v etapě. Jinak I. Jakeš jede výborně, zapomněl jsem ho sledovat ale bohužel i to 11. místo v etapě by stačilo jen na 30. místo celkově.
Martin už projel posledním měřeným místem (aktuální umístění 23/18 ale měřeno je zatím jen 25 jezdců). Fretigne je v cíli 3. Jakeš 13. To jsou celkové časy. Etapové Fretigne 12. a Jakeš 11 ale dojelo jen 13 lidí.
Martin je v pořádku v cíli a dalo by se asi říct, že v pořádku dokončil Dakar 2009. Dojel na celkovém 18. místě v tomto okamžiku, což se může ještě změnit po dojetí dalších závodníků ale evidentně dnes neriskoval, jel absolutně na dojezd. Francouz Fretigne si asi udrží třetí příčku a I. Jakeš je aktuálně na 41. místě celkového pořadí. J. Froněk zatím figuruje na 42. místě, D. Pabiška na 58.
Martin už projel posledním měřeným místem (aktuální umístění 23/18 ale měřeno je zatím jen 25 jezdců). Fretigne je v cíli 3. Jakeš 13. To jsou celkové časy. Etapové Fretigne 12. a Jakeš 11 ale dojelo jen 13 lidí.
Martin je v pořádku v cíli a dalo by se asi říct, že v pořádku dokončil Dakar 2009. Dojel na celkovém 18. místě v tomto okamžiku, což se může ještě změnit po dojetí dalších závodníků ale evidentně dnes neriskoval, jel absolutně na dojezd. Francouz Fretigne si asi udrží třetí příčku a I. Jakeš je aktuálně na 41. místě celkového pořadí. J. Froněk zatím figuruje na 42. místě, D. Pabiška na 58.
V kategorii quadů vyhrál, skoro se chce napsat "jako obvykle" J. Macháček, když dnes nechal sice vyhrát španěla Penu o pár minut, aby asi měl také nějaké to vítězství na Dakaru. Ale vyhrát celkově, to bylo bez šance, Macháček na Yamaze Raptor ujel druhému v cíli Patronellimu od 2:34h a to je prostě náskok, který se nedá asi dohnat.
26 komentářů:
Ahoj Tome,
tak to je opravdu k zlosti... Lidská závist fakt nezná mezí... :-(
Děkujeme brazilskému jezdci a doufáme, že za svoji "pomoc" Martinovi bude náležitě "odměněn", např. formou dlouhého bloudění a nenalezení tří waypointů v řadě za sebou... I když bohužel v poslední etapě je to již asi nemožné. Jak si to ty k.rvy nechali až na konec, aby s tím nebylo možné cokoliv udělat...
Fakt nechápu...
Martin Šimek MB
Jo, je to tuším 8 tisíc EUR, to za to stojí :)
nemohu souhlasit s vyřčenou nespokojeností nad broazilcovám protestem Kdyby to bylo obráceně a Martin podal protest a byl v pravdě a protest přijat, co byste říkali? Že je to jako s tím waypointem asi že ano? Že pravidla prostě platí jednoznačně apod. Tak byste se na to divali. Čili musíme se naučit dívat se na věci objektivně. Je to nepříjemné, že musel opustit kategorii, ale pokud nejde o křivdu, a tomto případě jsem neslyšel, že máte tento názor... pak jde o pouhé uplatnění předpisů, ať se nám to líbí nebo ne. Asi někdo za to může že ano? Buď riskantní volba Martina nebo týmu. Ale tak to v životě bývá, někdy se risk vyplatí, jindy ne.
Každopádně jsem si jist, že byste se na to dávali ůplně jinak, pokud by protest podával Martin z druhého místa a posunul se tím do čela.
Doc
Kostas Lukepudis
Nevěřím tomu že jedou všichni poctivě,je to riziko,bud to vyjde nebo ne.Ale tu křivost cítím v tom ,že je to před poslední etapou,přeci si toho nevšimli včera?
Franta
Franto nebuď zaujatej, přeci je to stejnej přestupek na začátku i na konci. Zrovna tak je "křivost" jet na zakázaných dílech...
Nesmyslný argument o tom, zda včera, dnes, zítra apod.
Určitě, o tom nikdo nepochybuje, určitě ani nemělo smysl protestovat. Nemám tady u sebe regulace ale jsem si téměř jistý, že brzdiče a brzdové kotouče musí být ty, které používá výrobce a nechápu, proč to změnili. V tomto případě to je úplně jedno, mohli vyměnit kotouč každý den, nepotřeboval aby mu vydržel celý závod. Nicméně, byli jsme na přejímkách a řešil jsem problémy s přejímkami už předloni a je to těžké. Zrovna brzdový kotouč považuju za absolutně nepodstatný. Mnohem důležitější věci - například rozety - můžou měnit jak je napadne a přitom právě to je věc, která by mohla v Marathonu rozhodovat. Každopádně Martin i jeho manažer viděli, jak jednomu z francouzských jezdců vůbec pořadatel nekontroluje GPS, jestli má projeté všechny body a nemá někde překročení rychlosti. Taky mohli podat protest. Možná měli. Jak jde o peníze, tak proč mávnout rukou? Spíš je mi divné, že všechno, absolutně všechno se na přejímkách kontroluje a odškrtává a kdyby to nesplnilo podmínky, tak to můžou (s malou pokutou) opravit. Je to každopádně škoda, protože tohle na výsledek nemělo vliv. To už si tam mohl dát rovnou laděný motor.
Ach jo :-(, říká "objektivní" Ivana a zdraví Tomáše :-)
Tím jsem myslel svůj příspěvek,že se neměřím stejným metrem pro všechny.To je ta křivost.
Franta
Je to prostě chyba a řekl bych, že je to chyba dílny, která tu motorku připravovala. Je jasné, že Martin se snažil dodat co nejvíc materiálu od svých sponzorů - má tam tlumiče YSS, rozety, řetěz a ty kotouče Supersprox, řetěz teda EK, dodal vypletený kola (tam jsem se hned ptal jestli je povolený mít evidentně jiný niple ale říkal že jo, že to je součást pevnostních drátů), používá jiné kompozitové díly... Ale pokud by něco z toho bylo v rozporu s kategorií, tak to tam neměli dávat. Napsal jsem do dílny, která mu motorku stavěla dotaz. Určitě se ozvou a vysvětlí... Možná to fakt přehlídli že se smí vyměnit rozety ale ne kotouče. Třeba destičky, hadice a jejich náplň se měnit může ale specificky kotouče napsané nejsou a co není napsané, měnit se nesmí. Předloni ho z kategorie M vyřadili kvůli jiným brejlím, tak jsem myslel, že to letos holandská specializovaná dílna bude mít vychytané. Za ty šílené peníze, co ta motorka stojí, by to teda vědět měli. Otázka je, jestli to prostě věděli a riskovali.
Stejným metrem se na Dakaru neměřilo nikdy za celou historii. Je to tak. A upřímně řečeno, na kterých závodech je fakt všechno 100% košer? Na olympiádě? Na MS? Ale na soukromé rallye s vlastními pravidly?
Díval jsem se do regulí a kotouč jednoznačně musí být sériový. Tečka. Takže pokud neprokáže, že Yamaha prodává WR450F s brzdovým kotoučem Supersprox, tak má smůlu. Hodně lidí se nás ptalo po Dakaru 2007, jak je možné, že měl Martin na WR vidle Ohlins, když to nejsou sériové. Martin nakonec nejel v M, tak to bylo jedno ale kdyby měl ty sériové brejle, tak ty vidle byly v pořádku, protože na některých WR450F jsou resp. byly dodávané tyhle vidle od Yamahy a tak je mohl použít.
Škoda že se nedá podívat na jiné motorky v M 450, vsadím se, že by se určitě něco našlo.
Tak to je vyloženě smůla. No nevim jak to chodí ,ale když to přešlo přes přejímky , tak by snad neměl být pak už problém.Od toho ty přejímky jsou. No jestli oni mu tam na místě mechanici nenamontovali ten kotouč schválně ,aby Wilemsen byl první.
Fňuk :( Smůlka, ale nevadí! Martin jede skvěle, hlavně ať v pohodě dorazí.
No na přejímkách to měl tak, jak jede teď. Taky nechápu, že když to uznali, tak že teď je s tím problém ale asi to je podle pravidel. Nerozebíral bych to, řekl bych že tohle je fakt problém dílny, která to stavěla, protože pokud vím, tým to u nich zadal jako stavbu motocyklu pro závod v téhle kategorii a tak by regule snad měli znát. My, když jsme prakticky bez zkušeností s rallye, dělali tu martinovu motorku předloni, tak jsem volal do Francie každý den a chtěl jsem si být jistý, že tam může být třeba mikrojistič místo vypínače a jestli tento okruh může být vypínaný pojistkou nebo tam musí být ještě vypínač apod. Vyplatilo se to, to byl rok, kdy ASO zavedlo změny a řada lidí předělávala celou elektriku navigace a bezpečnostních zařízení přímo na přejímkách. Tak nechápu, kdyby o těch kotoučích v holandsku pochybovali, že si tam nezavolali a neověřili to. Taková chyba..
Tome mám otázku na minulej ročník.Jak to zrušili po těch přejímkách a všechny poslali domů. Prosakovalo nějaký info , že by měli vracet alespon část startovného ,ale pak už o tom nikdo veřejně nenapsal.Mohl bys prosimtě napsat jestli proběhlo aspon nějaký yvrovnání za ten zrušenej ročník?
S tím kotoučem to je blbý ,ale reklamovat to u te dílny asi nebude moc platný.No třeba by dali nějakou slevu na přípravu stroje na příští rok.
Ano, vraceli startovné v plné výši a všichni přihlášení na ročník 2008 měli automaticky možnost využít prioritní registraci na rok 2009. To znamená automatické zařazení na startovní listinu bez čekání, jestli šanci dostane nebo nedostane. Stále je větší počet zájemců než startovních míst. Takže startovné se vracelo a deposity za techniku taky. Ale třeba nikomu se nevrátil benzín nebo nafta koupená dopředu do Mauritánie a Senegalu, nevrátily se náklady spojené s tou účastí - od vyřizování víz až po úpravy strojů, řada jezdců měla smlouvy, že musí odstartovat a zrušením po startu by se nic nestalo ale zrušením před startem podle smluv museli vrace sponzorské peníze atd. Ale z pohledu ASO - vrátili skutečně všechno, co jsme platili, kromě toho, co píšu. Celkově to třeba u nás bylo asi 15% vrácených prostředků. U závodníků nevím, pokud si dobře pamatuju, Martinovi nabídli po složitých jednáních že nic vracet nebudou ale může letos startovat a nebude platit to, co ostatní nebo snad nebude platit do týmové kasy nic. Nevím přesně.
To nám to před koncem zhořklo.No nedá se nic dělat.Také jsem názoru ,že fňukat když podvádí ostatní proč nemohu já je mimo.Ke cti Martinova týmu je ,že to nemohlo nijak olivnit výsledek a doufat že to nebylo úmyslné k odstavení Martina.
Daniel Š. Roztoky u Prahy
Je to smutný a je to srabárna takhle udávat kvůli prkotině, ale je to jednoznačně chyba týmu. Jsem zvědavej jak se k tomu Yáma postaví, aspoň nemůžou říkat, že ten první flek v M450 nedokázal zajet... :/ A že to prošlo na přejímkách? Ubohý. Michal "Hiff"
No ten brazilec to udělal jednoznačně úmyslně. Martin mi říkal, před chvílí jsem mu volal, že vůbec netušili, že se nesmí kotouče měnit. Nevěděl to ani manažer ani mechanici a nejspíš ani v té dílně v holandsku. Na přejímkách prý vůbec kotouče neřešili, označili co se mělo označit a tak mysleli, že to je stejná situace jako s rozetami, vzduchovým filtrem atd. Bohužel není. Spíš mě to přijde jako chyba že si pořádně neprostudovali regule. On je taky problém, že všechno vždy stavěli jako SP, tohle je první motorka, která měla jet v Marathonu. Tím spíš to ale měli pečlivě projít. Myslím teda. Ono obvykle to je v takovém stresu...
Tak koukám, že jsem to tu svým příspěvkem trochu "rozvířil"...
Tak pro upřesnění: nikdy nepřeji nikomu nic špatného, ale také nemám rád takové věci, jako předvedl onen brazilský jezdec...
Pokud totiž ten kotouč byl schválen při přejímce a nebyl vyměněn během závodu, tak nechápu, co je na tom kotouči závadného! A to, jestli je tam kotouč o průměru 300,320,340 nebo jiný si myslím nemá absolutní vliv na výsledek!!! Přesně jak psal Tomáš, jiné, o dost podstatnější díly se měnit můžou a kotouč ne?! To mi přijde uhozené... ale pokud jsou taková pravidla, nedá se nic dělat. Ale co mi přijde nejvíc un-fair, je etapu před koncem obcházet motorky konkurentů a hledat, co by se na ně dalo najít, aby je penalizovali nebo diskvalifikovali a tím se s prominutím "donašeči" dostali dopředu... To fakt nesnáším... Neřeknu, pokud by to byl motor, podvozek nebo něco podstatného, ale kvůli takové blbosti, jako je kotouč, to mi přijde hloupé... Ale je to tak, dnešním světem hýbou peníze a ne charakter :-( Bojovat se má podle mne na trati, ale když na to holt někdo nestačí, tak hledá jinou cestičku, že?! No nic, trošku ze mne mluví emoce, tak se omlouvám...
Martin Šimek MB
No jestli je to chyba Yamahy ,tak jako odškodnění by měly Martina upřednostnit pro příští rok s novým strojem.Hlavně ať si dá teď dopořádku palec.
Daniel Š. Roztoky
Pánové a dámy, tomu říkám objektivnost! Je to věc názoru, jak vidím? Já se v životě ale naučil, nejdřív si zamést před vlastním prahem. Nejdřív musím být já stoprocentní a potom se koukat kdo mi ubližuje. Nikdo nemluví o tom, že Martin zajel výborně na slabší motorce, že jeho výkon není vynikající. Ale ještě nikdo, kdo pomlouvá a "nesnáší" brazilcovo jednání mi neodpověděl na tu jednoduchou otázku: kdyby vám řekl Martin, kterému fandíte, že podal uznaný protest na závodníka před ním, který porušil pravidla, taky byste mu říkali "to's neměl Martine, to je donašectví"?
Nemluvíme nyní o tom, zda je nebo není podstatný brzdový kotouč. Jednou je to v pravidlech a hotovo. Neznalost zákona (a regulí) neomlouvá.
Počínanie brazílskeho jazdca rozhodne nepoteší, pozitívne však je, že to pre Martina skončilo len 15 min. penalizácoiu. To Hans Bekx (DAF) bol v roku 2005 diskvalifikovaný a teda vylúčený zo súťaže pred štartom poslednej etapy. A to prosím pekne z druhého miesta v celkovom poradí. Od striebra ho delilo 31 kilometrov. Každopádne, je to škoda, že Martin takto prišiel o víťazstvo v triede.
A inak teda ešte k tým bavorákom. S novou BMW 450 vyhral Juan Manuel Pellicer pred týždňom Africa Race.
Pro anonymního (17:50): myslím (a psal to i Tomáš ve svých příspěvcích), že (nejen) Martin byl několikrát svědkem toho, že někteří jezdci nejednali tak úplně dle pravidel (nebo ne jezdci, ale ASO - viz. (ne)kontrola GPS některých jezdců apod.) a nevšiml jsem si, že by kvůli tomu podával protest...
Myslím, že Martin by se k takovému jednání nesnížil, on je totiž bojovník - na trati!!!
To je jen můj názor...
Prostě mi to přijde hloupé a samozřejmě mne to štve a mrzí... toť vše. Je to samozřejmě subjektivní.
Martin Šimek MB
Mě na tom hlavně zaráží, že si takovej tým nedokáže pořádně přečíst pravidla. Kdyby to byl nějakej Lojza co si to postavil na koleně tak to se stane, že jo.... A na přejímkách je to podle mě věc, která je na první pohled vidět. Kdyby si nevšimli, že tam má bůhví jakej píst tak to chápu, ale tohle bych někam hnal.
Ale co, hlavně že se nestalo nic horšího nebudem si kazit takovej závod! :) Michal "Hiff"
Podle Yamahy je to prý omyl, který se prostě může stát berou Martinův výkon jako úspěch. Už jsem psal předtím v článku, že tu motorku nestavěla "yamaha" ani s tím nemají nic společného z pohledu továrny. Motorka patří promotérovi a přestavbu ze sériového stroje na rallye speciál dělala malá dílna se dvěma lidmi. Protože nikdy nedělali motoru pro M, vždy jen pro SP, tak prostě tuhle věc nikdo z týmu nevěděl. Originál kotoučů měli dost, stejně jako těch od Supersprox a od Euromaster. Byla to prostě drobnost kterou přehlídli a přišel trest. Vierka Kaštanová říkala, že Ivo takhle přišel o vítězství v Marathonu, když před závěrečnou etapou zařadili nějakého jezdce z SP do M. Podle pravidel to prý asi bylo ale... No prostě, někdo když neumí jezdit, tak to řeší třeba i takhle, řekl by Martin. Nemá smysl to rozebírat jestli on měl nebo neměl upozornit na prohřešky jiných, myslím že Martin buď jezdí nebo se popere ale že by řešil protesty a obhlížel motorky soupeřů, jestli nemají nepovolené stupačky (musí být v katalogu nějakého výrobce, pokud jejich výrobce nemá katalog, jsou neschválené) nebo třeba jestli mají klemy řídítek jen tovární výroby atd. Opravdu si myslím, že na Dakaru nebude netovární marathonská motorka v této třídě, kde by se nedalo něco najít. Je to prostě smůla a pochybení ale ne úmyslné. Pokud by někdo chtěl udělat něco proti pravidlům, aby si pomohl, tak si dá jiný píst, vymění třeba ložiska, zkrátka něco, co má vliv na výkon. Ale to je jedno, je to podle pravidel a tak nemá smysl o tom diskutovat.
Jojo Tome, máme na to stejný názor... Je to v rukách a ne v kotoučích, ale holt někdo, kdo to v těch rukách nemá, se na ty kotouče musí odvolat...
Ale máš pravdu, už nemá cenu o tom diskutovat, jdeme slavit ;-)
Dám si nějaké červené z Chile, bo z Argentiny žádné nemám a budu slavit na dálku s Mácou a Tomem TT...
Good job all!
Cheers... ;-)
Martin Šimek MB
Okomentovat