středa 14. ledna 2009

Co se stalo v dunách v závěru včerejší etapy?

Frans Verhoeven vysvětloval jednomu kamarádovi z jeho týmu, který je aktivní přispěvovatel adventure rideru, co se stalo v tom závěrečném dunovém poli. Problémy tam měli skoro všichni, kdo navigovali. Vypadá to, ýe tam byl špatně zaznamenaný waypoint v GPS. Casteu i Verhoeven byli přesně v tom místě, kde by měl být a nebyli schopní ten bod odmáčknout v GPS. Jezdili po obřích dunách tam a zpátky a zkoušeli ho pípnout ale ten bod prostě nešel. Pokud tam máte waypoint a neodmáčknete ho, tak to je problém, to samé, co se stalo před pár dny Martinovi, když si myslel, že ho nenašel a pak mu řekli že tam vůbec neměl být. Ta samá situace. Jak tam hledali, tak přijeli Despres, Coma, Viladoms, Duclos a pár dalších a společně našli ten bod 2.2km západně od toho místa, kde měl být. Jednoznačně chyba ASO. Prý tam pak byla fůra lidí a měli stejný problém. Někteří pokračovali a jeli vizuálně za dalšími ale ti, kdo to hledali tak, jak se to má hledat, ho najít sami nemohli. Prý byl podaný oficiální protest a je možné, že etapa bude neutralizovaná po CP5. To by znamenalo pro Martina posun v tabulce, protože tam jel tuším na 21. pozici. ASO si vzalo čas na rozmyšlení jak to provedou. Nicméně v dunách stále jsou lidi. O půlnoci místního času dojelo do bivaku 101 motorek ze 122, 29 aut ze 105, 18 kamionů z 59 a 6 čtyřkolek ze 14 na startu. Navíc to vypadá, že ASO přestalo načítat informace o dojezdech během noci a tak nejsou včerejší tabulky aktuální. Snažím se zjistit nějaké detaily ale jak novináři odjeli včera v noci, je to problém ...
Zatím nemám žádné nové zprávy. Cor (manažer Yamaha týmu) je na cestě do bivaku, kde budou jezdci pozítří. Jede v autobusu s novináři a má vypnutý telefon. Cesta je 900km dlouhá a myslím že dřív jak večer tam nebudou. Martin by měl být na přejezdu, který je dneska asi 460km a doufám že se ozve. Telefon má vypnutý, SMSky mu nefungují, po pár dnech se vrátí nedoručitelné. Vierka jede také v tom autobusu a co věděla, tak napsala včera. Martinovi kamarádi jedou také těch 900km, takže zbytečné je kontaktovat... Musíme čekat. Na webu ASO je mrtvo.

24 komentářů:

Martin F.WR řekl(a)...

No panečku tak hlavně že je celej,hoch jeden! Trochu se to pořadatelům hroutí.snad to nějak doladěj.Byla by škoda!

Už jsi se spojil s Martinem,bude rozhovor?

Petr řekl(a)...

A co Martin? Ten tam taky hledal waypoint,nebo v tom bylo něco jinýho?

Anonymní řekl(a)...

Problémy s organizací etap se poněkud vrší. Chápu, že když příroda vytvoří během noci nebo krátké doby neprůjezdnost, musí se upravovat atd. Na druhou stranu to je asi dost opruz pro jezdce a moc jim to k dobru nepřidá. Jaký názor na organizaci tohoto ročníku mají samotní účastníci. ? Luboš

Pilif řekl(a)...

A jak to tak vypadá, včera taky dojezdil Mácův kolega z týmu Marchini, alespoň je dnes v seznamu "odpadlíků", škoda.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Podle všeho nedojel ani ten Simon Pavey na těžkém BMW.
Od Martina přímo nemám bohužel zatím nic. Telefon má vypnutý.

Anonymní řekl(a)...

Simon nieje zatial ani medzi odpadlikmi, tak dufam, ze to nevzdal.

Anonymní řekl(a)...

do seznamu odpadliku je posadka zarazena az po tom co neodstartuje, tomecek se na tom seznamu objevil az vcera odpoledne

Anonymní řekl(a)...

Pro nás je jistě zrušení etapy škoda.Na druhou stranu jsou organizační problémy pochopitelné,jede se v nové zemi.Rušení etap je na dakaru celkem běžné a organizační nedostatky taky a to se jelo v africe 30let.Tak jakýpak údiv.Přesto je to nejlepší závod.Pro Martina to také nebude úplně špatně,když nemusí jet naplno.
Dotaz pro Tomáše.Po Martinově příhodě s vyjetou kolejí a úmyslným odložením moto,kvůli šutru,jsem trénovál jízdu v koleji,bez šutru.Písek a bahno plnohodnotně nahradil sníh.Dotaz zní,v sedě to šlo dobře,ve stoje o dost hůř.Měl bych zvládat obojí,nebo je to v sedě jistější.Jestli s tím zdržuji tak to ignoruj.Já jen že je to volno.
A samo dík,dík,dík za blog.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Anonymní řekl(a)...

Toho palce je obrovská škoda, ale hlavní je, aby Máca vůbec dojel. Začíná to být ještě větší drama jako obvykle. Jsem zvědavej co bude v TV za záběry. Fotky i blog krásnej dík TT. Michal Hiff

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Daniel: určitě, na mnoha místech je potřeba sedět. Ale jízda ve stupačkách je rychlejší a líp se kontroluje přenos váhy, na tom písku je to prakticky pořád. Nejsem expert na jízdní techniku, vlastně se to všechno učím (už léta) ale potřebuješ odlehčit zadek a v sedě to nejde. Na pistě to zadní kolo nemá dobrou trakci a pořád jede trošku ve skluzu a driftuje a když byse nechal váhu jako při sezení, tak to jednak nevydržíš dlouho v tempu kvůli otřesům a hlavně když to uletí, nemáš vůbec šanci to kontrolovat. V té koleji je to sporné. Na velké motorce jakmile sedneš, je to konec. Dokud můžeš stát, dá se s tím něco dělat ale jak sedíš, klesne rychlost a je to peklo.

Anonymní řekl(a)...

Hodně drsný průjezd včerejší etapou a spoustu problémů měl i Marek Spáčil s Liazkou.

Píšou o tom na svých stránkách tady na tom odkazu a úplně dole:

http://www.ms-rallytruck.cz/13-1-2009-dakar-desata-etapa/

Omlouvám se za odkazy na jiné stránky, ale snad to, Tomáši, vadit nebude...

O.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Vůbec ne!

Anonymní řekl(a)...

V ostatních mě známých terénech jízdu ve stoje zvládám a její výhody jsou jasné.Šlo mě jen o tu kolej.Zkoušel jsem to v hluboké orbě na poli,kde byly vyjeté jedny koleje od traktoru.V případě vyjetí z koleje následovala jízda v hluboké orbě,30-50cm.Pro moji fyzičku max. 500 m.Ve stoje bylo přední kolo neklidné a nedařilo se mě jej udržet.V sedě nebyl problém.Nevím jestli nebyla chyba v malé rychlosti cca 40km.Dost mě brzdila představa ,že mě to vykopne v 80 do tý oranice.
Každopádně díky za odpověď.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Tak děláš něco blbě. Já tak jezdím na WR i na BMW a v obou případech když to držíš kolenama tak si váhu přenesu dozadu aby přední kolo vyjíždělo. Oranice je něco jiného než písečná pista. To nejde srovnávat. Jakmile jedeš pomalu, začte to vpředu tancovat, to je normální. Musíš tomu dávat, to nejde jezdit pomalu. Jak třeba zadní kolo začne protáčet a klesne rychlost, je to problém to vůbec udržet. Děsně na to pomáhá tlumič řízení. Kamarádovi jsem na podzim na úplně měkké oranici ukazoval jak řídím jednou rukou a jemu řídítka lítaly levá pravá a zápasil s tím. To jen díky tomu tlumiči. na nic jiného asi není ale na písek nebo cokoliv sypkého bomba. Ale koleje, to je moje smrt. Bojím se hrozně, měl jsem v kolejích spoustu pádů a prostě koukám se moc před sebe a jedu pomalu a to je oboje špatně. Máš se dívat dopředu. Jenže když se člověk bojí, tak to nejde. Zkus to pole ve vyšší rychlosti a uvidíš ten rozdíl. Na WR nemám funkční tacho ale na BMW to jezdím tak 60, 70 a víc. Při 40 je to jak říkáš - boj s předním kolem. Rozhodně natáhni ruce abys ty rázy kompenzoval tělem a ne jen rukama a posuň zadek dozadu ale zůstaň ve stupačkách. Postoj jako žokej na koni. Jestli jedeš jako tady na té fotce, tak se nediv. Tak se jezdí pískové pisty:
, http://www.touratech.com/shops/015/images/kategorie/tit_bmw_f650_rallye.jpg

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Sakra. Ten odkaz nejde. Je to moc dlouhé.

http://www.touratech.com/shops/015/images/kategorie/tit_bmw_f650_rallye.jpg

Anonymní řekl(a)...

Dotaz na Tomáše. Jak je to s izolací jezdců během té maratonské etapy? Píšeš , že si všechno musí udělat sami a k dyspozici je jim bedna s osobníma věcma, vercajk a materiál. To jsou jako přes noc zavření někde ve speciální ohradě za bivakem ? Můžou jim třeba radit ostatní mechanici ?Jak moc se to kontroluje .

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Tak takhle:
Zkopíruj části toho odkazu za sebe do prohlížeče natřikrát:

www.touratech.com/shops/015

/images/kategorie/tit_bmw_f650

_rallye.jpg

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Odpověď na dotaz - uděláme příspěvek dnešní otázky a odpovědi ať tam není tak mrtvá nálada. OK?

Anonymní řekl(a)...

Padáda. :)

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Tak hotovo.

Anonymní řekl(a)...

2TomasTT: Super, nejaky podobny tip jsme cekal na motorkarich v te debate o technice. Dik a zkusim. Narovinu ale moc nemam pate rnato abych to smazil 60-70tkou s tim , ze nevim jestli lehnu nebo projedu.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

XarlieN: to je taky můj problém v pískových kolejích a v bahně. Je to v hlavě, nikde jinde...

Anonymní řekl(a)...

Trošku fyzičku,techniku jízdy a hlava to pustí.Pokud se člověk dřív nepřizabije.Mám maraton za 2.40 ,ale na motorce jsem za hodinku tréninku na kaši.Pak už se jen vozím.Vůbec,ale vůbec nepochopím jak se dá odjet byť jediná etapa Dakaru.
Díky Tomáši za odpověď.Zítra na to zase skočím.Ten tlumič jsem si už taky odůvodnil.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Anonymní řekl(a)...

Nevíte jestli teda něco anulovali ? Protože teď je Martin psaný na 19. místě - jestli dobře koukám