úterý 13. ledna 2009

Bivak no.9 - noční rozhovor s Martinem

Ahoj Martine, gratuluju k tomu, žes přežil :)
Ahoj, počkej až přijedu, abys to přežil ty potom :)
Tak povídej, jaký byl výlet krajinou? Doufám že jsi měl čas stavit se cestou ve speciálu na bagetu a kafe a že jsi nafotil pár hezkých záběrů...
No to pochopitelně, dal jsem si i polívku a dezert.
No ten dezert ti věřím, myslím že to byl dezert od rána do večera.
Teď teprve začalo to pravý ježdění, jelo se nejdřív třeba vyschlým řečištěm kde byly obrovský balvany a pak to bylo v písku až do konce, nahnali nás do dun. Těžký, fakt těžký a děsně dlouhý. Zkrátka nic moc. Bylo by to skvělý kdyby to bylo trošku kratší.
A tobě to ježdění sedělo jako typově, terénem?
No mě by tohle ježdění jako pasovalo ale bolela mě ta ruka. 100km se s tím dá celkem vydržet ale 400 to byl očistec. Spíš už rovnou peklo. Co ti mám povídat. Prostě se to nedalo.
Ale vůbec jsi nejel špatně, v jednu chvíli 11-12.
No jelo se někde dobře a bavilo mě to závodění a na tu ruku jsem moc nemyslel ale ona se pak přihlásila. To nevydržíš pořád.
Je to teda spíš horší než včera? Podle mě to lepší těžko může být, vím co to je, měl jsem taky otočený palec z lyžování a ani nemůžeš pořádně držet vidličku v ruce.
No nejhorší je že to musím mazat a ono to dneska slušně opuchlo a nemůžu si na to dát ani ortézu, pod rukavici by se mi nevešla.
Tak tam sežeň nějakou velkou, určitě by se něco XXL sehnalo ne?
Já nevím, hlavně bych v tom asi neměl vůbec cit na práci s páčkou a plynem. Mě by se v tom asi fakt blbě jelo. Dám zase tejpu.
A co si nechat píchnout injekci? Ten Street jel taky jeden den s kortizonovou injekcí.
Ne, doktor říkal že to na tohle vůbec nepomůže. Prostě bych to měl mít v klidu a měl bych to ledovat. Já s tím držím motorku v terénu co si neumíš ani představit co to je za nářez a v pekelným horku. Přesně opačně než bych měl. Ale co nadělám. Měl jsem líp spadnout a nebo vlastně nepadat vůbec.
Ale alespoň tě musí potěšit že máš spousty ohlasů, lidi to sledují online, píšou komentáře k průběhu závodu. Přitom ten závod vidíme, vlastně nevidíme nic. Na iritracku vidíme pár mezičasů. Je to jako poslouchat fotbal z rádia kde by byly písničky a jednou za čas by komentátor řekl stav utkání ale není to jisté, vlastně se to asi úplně změní. Taky mi přijde že jsme trošku blázni - všichni.
Mě to moc těší, že to doma lidi sledují. Podle mě to pomáhá všem, že jedou dál, že jim lidi věří. Spousta by to už dávno vzdala. Tohle je obrovská pomoc. A morální pomoc, to si neumíš představit. Jak já byl tenkrát v té Africe na dně psychicky, neměl jsem jediný vzkaz, nefungoval tam telefon, žádné zprávy, bez vybavení, bez nikoho. To bylo hrozný. A teď jen dojedu třeba dneska a pořadatel mi přinesl papír se vzkazy co lidi poslali asi ten první den přes tu aplikaci na dakar.com, bylo to šest vzkazů ale nedá se popsat jaký je to rozdíl.
Podle mě ani nemusíš tak tahat, je fakt jedno, jestli budeš 20. nebo 30. nebo 40. Teď je to o dojetí, o výdrži v těch nejhorších etapách. V kategorii nikdo před tebou není ne?
Cor říkal že mám náskok asi 2 hodiny v Maratonu 450, takže pojedu na dojezd. Vždycky zkusím jak to půjde a pak je to jen vydržet bolest a nedělat chyby a nepadat.
Co dneska ten kolega Daniel Will... nevímco. Jakto že jako specialista co se v písku snad narodil, nezajel žádný výsledek a ani nejel s tebou?
On se vymlouvá každý den na něco, dneska prý že někde trefil nějakou kozu nebo co a on asi není zvyklej že od někoho s pochroumanou rukou co je 2x starší dostává takovou kaši, tak je z toho na prášky. Marchini je taky docela out, s ním je docela prdel, on se všemu směje a je naprosto v pohodě.
No jemu je to asi celkem jedno, má docela ztrátu na nějaké umístění tak jede jako záloha kdyby něco fretík ne?
No jede prý na sebe ale kdo ví. Já jel dneska docela s Jakešem, já jsem nejdřív docela jel ale pak mě začala bolet ta ruka, tak jsem mu ukázal že na to kašlu a on taky že je hotovej, tak jsme si nějak pomáhali i z písku tahání motorek a tak. On jel asi nějak podobně časově.
A ty duny fakt byly 500m?
No na výšku určitě ale ty výjezdy byly snad kilometr. To si prostě neumíš představit. To bylo prostě něco neuvěřitelnýho. Ono nahoru to docela šlo, nahoře je taková tvrdá vrstva a než to kolo prohrábne tak to docela jede a nahoru se dostaneš ale pak dolů je to už třeba rozježdění a to je dost síla. A to jsme jeli celkem vpředu, nedovedu si představit jak se jelo těm chudákům vzadu, když to měli už rozježděný.
Lidi se docela ptají jak je možný, že ten Fretigne to dneska dával i fabrickým.
No to není jen o výkonu motoru, zrovna dneska třeba. On má rozhodně výhodu těch 30kg váhy a určitě má lepší motor ale když nedělá chyby v navigaci, tak je pobije. Dneska to bylo o kousek.
Myslel jsem že vyhraje ale Verhoeven tam byl o 3 minuty dřív.
Hele já jsem kus jel právě s tímVerhoevenem co vyhrál nakonec a on nejede v tomhle terénu nějak zázračně líp. Zkrátka někde taky zabloudíš, vrátíš se, není to jen výkonem. Nejel extra kaši. Určitě jel ale celých těch 430km stejně - pořád na svý, nedělat chyby ani v jízdě ani navigační. Nejhorší je že uděláš chybu v navigaci, pak to chceš nahnat, tak se někde vysekáš nebo zahrabeš a je to ještě horší. Pořád musíš jet jako stabilně a hlídat si to.
No nabízí se logická otázka - kdyby ti řekli že tady máš nějakou silnější motorku, třeba 690ku, tak bys do toho šel? Přece jen vážíš víc než ti žokejové.
Určitě jo. Určitě. Ale ne KTMku ale Yamahu.
No ale s jakou bys tam mohl jet? S Tenere těžko, potřebuješ něco s nízkou váhou a velkým výkonem.
Už se o tom jedná, uvidíš. Na příští rok by se mohlo objevit nějaký sedmikilo od Yamahy, speciál na rallye. Jedná se o tom.
No páni, to jsou novinky. Řekl bych že by to mohla být docela zpráva dne.
Nech se překvapit.
Říkal Cor že jsi měl nějaký problém s navigací. Nějaké šrouby a tak
No jak jsem to měl asi pobitý, tak tam cestou vypadaly nějaký šrouby někde z těch úchytů té navigace a celý mi to vypadlo z držáku a musel jsem to dvakrát kurtovat.
Ale s navigací jako s hledáním trasy jsi neměl zásadní problémy?
Dneska jsem trošku bloudil ale tam bloudili snad všichni. Jestli jsem za ten den najel o 15km víc, možná ani ne. Většinou hned za chvíli vidíš že to nějak nesedí. Všude se tam motali lidi.
Nebyla to taková tragédie.
Jak zrušili těch 20km ke konci, viděls co to bylo, proč to zrušili?
Byly to duny, to samý co jsme jezdili celý den. Prostě takový trošku menší Krkonoše z písku.
A ten důvod zrušení? Psali že kvůli teplotě písku že je moc měkký.
A těch 400 předtím jakože byl jiný? Nesmysl. Zrušili to proto, že už jim to přišlo moc dlouhý a bylo to rozumný. I tak to bylo dlouhý.
Taky to mohlo být kvůli autům.
Je to jasný, všichni jsou na kaši, podívej na kamiony, je večer a oni se tam ještě někde hrabou. Auta to samý. Ubrali aby se tam lidi nepobili úplně. Podle mě o motorky moc nešlo.
No mě třeba zaujalo že Simon Pavey na tom celkem velkým skoro cestovním BMW jel dneska na 34. místě. Mnohem líp jak řada lidí s rallye replikou, líp jak lidi na lehkých motorkách. Jel jen pár minut za tím tvým kolegou Willemsenem.
No vždyť to říkám že musíš jet hlavně hlavou. Určitě umí navigovat a nedělá chyby. Sice mu ten písek nezávidím ale výkon to má a jede líp jak ten druhej na ostrým enduru (Martin myslí portugalce 092, který jel dneska 47.) Tam toho jsem si všiml hned na začátku jak jsem ho chtěl vyfotit v cíli speciálu, protože fakt jede pěkně na tom praseti. Vždyť si vzpomeň že se dalo jezdit i na té tvé těžké ale když je motorka lehká, tak nejseš tak utahanej a dneska ho teda obdivuju.
Nebudu tě zdržovat, dostal jsem další odpovědi mailem od Cora tak se drž a napiš zítra co a jak.
Čau a že zdravím lidi co mi fandí a až přijedeme, tak musím uspořádat nějakou akci pro všechny, kdo mi fandili. Určitě něco uděláme.
Martine, uvědom si co říkáš, podle vzkazů bych to odhadl že minimálně by tam byla polovina Smržovky a Jablonce. Dneska se na blog dívali lidi i z Bahrajnu, Ameriky, Afriky...
To je neuvěřitelný, to je neuvěřitelný. Tak dneska ti pošleme nebo dneska nafotíme a zítra pošleme speciálně fotky pro ty fanoušky našeho blogu, nedávej to dál. Uvidíš, bude to překvapení. Jdeme na to hned ještě za světla.
Tak super. Hlavně žádný fotky jak tam stojíš svlečenej s ošetřovatelkama. A když už, tak ty buď oblečenej a sestřičky svlečený.
Dobře, budu si to pamatovat :)


5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hezké ráno, pánové.
Díky za parádní rozhovor! Vypadá to, jako byste si povídali někde na riviéře a ne po tak extrémní etapě. Martin je borec, málokdo by to dal s takovým nadhledem. Možná je to tím, že to předloni absolvoval právě jako batůžkář a ví, že týmové zázemí = luxus. Ale i tak smekám!
Richard

Anonymní řekl(a)...

Martine, jsme s tebou, denně sledujeme jak bojuješ. Drž se! A je jedno, kolikatý dojedeš, hlavně dojeď celý! Pro nás už jsi stejně vítěz.
L.Škoda a enduro fandové ze Zlína

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Martine. Jsi moc dobrej. Celá naše rodina sedí několikrát denně u počítače a hltáme to jak to jde. Dokonce jsem chtěl dát dětem volno ze školy. :-)). Natři to těm voňavkám !!! Luboš Praha

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Prosím, pište vzkazy Martinovi na titulní stránku webu do guestbooku dole na stránce. Není šance aby si komentáře mohl přečíst, rozhodně ne do té doby, než se vrátí...

Anonymní řekl(a)...

...a z Polska ho také sledují-:)...