čtvrtek 8. ledna 2009

Bivak no.5 - noční zprávy

Noční interview s Martinem:
Martine, pochopitelně každého zajímá jaká byla ta dnešní etapa.
Dneska to bylo těžký. Víceméně :) Bylo fakt vedro ty vado.
Neříkej "víceméně", v televizi jsi řekl tohle slovo asi 100x :)
No dobrá. Tak jak říkám, bylo vedro a po těžké etapě nám dali po 500km asi 30km dunový pole, to byl masakr. Tam se všichni vyplivli, byl to fakt masakr. I třeba veterán Peterhansel si tam něco udělal s krční páteří, nadával děsně. Trať byla fakt dlouhá ale ten konec všechny otravnej. Lidi byli fakt špatný. Jelo se celou cestu naplno, to nebyl výlet. Bylo to moc těžký.
Máš pocit že to přehnali?
Je to prostě šílenost. Hodně i špičkovým závodníkům otrávili docela náladu.
Myslíš jako jen že na konci zařadili to dunové pole?
No ne kvůli tomu ale proto že jsou všichni už dost vysátí, jsou hodně na dně. Celkově se jezdí naplno a technika dostává hrozný záběr. Nejen motorky ale i kamiony, auta - všechno je totál. Hele mechanici bouchají do rána a už několik dnů nespali, to je fakt zbytečně přehnané.
A co na to říká na brífingu sportovní výbor?
No jim je to jedno, oficiální stanovisko na jakékoliv námitky je - nikdo vás nenutí jezdit. My chceme aby to byl nejtěžší závod na světě a nikdo nemusí jezdit, nikoho nenutíme.
A tobě se přes ty duny jelo jak?
No znáš to, no jo, dvakrát jsem spadnul ale jen do měkkého písku. To se nepočítá. Vyřiď Milanovi že tyhle pády neplatí. (pozn. s kolegou mají sázky kolikrát Martin spadne - to ještě z doby Dakaru 2007, kde tvrdil že nikdy nepadá a potom se vyválel s kamerou Eurosportu na helmě a viděl to celý svět live). Mě ty duny moc nepasovaly abych řekl pravdu. Ale držel jsem krok, viděl jsem že jedu dobře. Na tankovačkách jsem viděl že i třeba Czachor má problémy a dneska se teda muselo fakt navigovat, to je pravda.
Podle televize to vypadalo že se nejelo pořád naplno. Jak byla etapa rychlá?
No ty vado, to neříkej. Valili jsme naplno, od začátku do konce. To jen tak vypadá. Kdyby někdo jel volněji tak je někde na chvostu. Tady prostě musíš jet. Když nejedeš, tak pak jen polykáš prach od ostatních a je to peklo. Ale dost lidí na to kašle, třeba Joss (pozn. dodavatel martinova prvního amatérského kitu se kterým jel Dakar 2007 a letos jel sám na čtyřkolce) na to taky už kašle, říkal že tohle nemá zapotřebí. Mají toho prostě plný kecky.
Na Eurosportu ukazovali třeba jezdce ze špičky jak jezdí přes ta vádí. To vypadalo docela technicky, jak se ti tohle jezdilo? To je lepší než rovná čára na obzor ne?
No jasně, to bylo docela technický, určitě to bylo technický. Já jak se blížíme těm horám tak se těším víc protože to je moje plus proti těm těžším motorkám, na které na rovině prostě nemám. Takže se na to těším ale je to ovšem náročnější protože se musí víc navigovat a zabloudíš kousek a minuty jen lítají. Nesmíš udělat chybu a hlavně nesmíš minout waypoint, za to jsou ty penalizace a to je špatný. Já myslím že když neudělám chybu tak to pak bude dobrý.
Dneska jsi jel sám nebo s někým na dohled?
No snažil jsem dneska najíždět čas, chtěl jsem jet co nejblíž k té první dvacítce a být nablízku těm nejlepším pilotům. Ale nejde s nikým jet, ani ti nejlepší co jedou s nosičem vody nejedou úplně společně, to se tak práší že to nejde. Nedá se fakt jet ve dvou nebo ve třech, to prostě nejde.
Co technika dneska? Pneumatiky, přístroje...
Musím zaklepat, technika zatím drží perfektně. Potom co to mechanici dali dohromady tak to je perfektní. Navíc víš že mi Cor říkal že nemám jet naplno, chtějí abych dojel alespoň do volného dne a někde se nezrakvil a aby nemuseli celou noc opravovat.
Dneska jsi ale podle výsledků jel skvěle. Strašně jsi šel dopředu. To je skvělý. A taky Pabiška vypadalo že po startu na konci pole bojoval výborně a zajel 64. čas.
No to se musí zažít, kdo nestartoval mezi těmi hobíky neví o co tam jde, to je masakr. Předjíždět nejde, práší se, je to šílený. Jedu tak abych se už radši dozadu moc nepropadl.
No ale i auta byly v problémech, dneska v televizi ukazovali jak dopadl VW...
No Sainz, to bylo asi něco, to auto bylo vyválený. On dojel do cíle a ten jeho navigátor se vypotácel z auta a normálně kleknul a zvracel do příkopu. Byl úplně vyřízenej.
Další otázka - ty jedeš s tím holandským týmem nějak v koordinaci? Víš kde jsou ostatní z corovy party?
No jasně, víme kde kdo jede. Nemusíme se domlouvat. Ten Daniel Willemsen jede dobře, s tím jedu skoro stejně ale ten zbytek ti tam někde bojují o život. Oni to chtěli zkusit ale bojují. My je bereme jako takovou železnou rezervu, když se někde vyválíme že nás posbírají.
A ten Daniel je v pohodě?
Jo, ten je naprosto v pohodě a jede moc dobře. A moc mi pomohl tenkrát s tím motorem, nemusel, to oceňuju.
A nepředjížděl tě někde Marchini? Startoval taky vzadu a hodně nahnal.
Ne, nedojel mě. Jasně, nejel určitě špatně ale neviděl jsem ho.
Dneska vyhrál ten američan Street a říkal že mu to nejede tak jako těm fabrickým KTM. Platí teda vůbec ten limit nebo ne?
Ne, neplatí. Můžeš jet kolik chceš, akorát tam kde je omezení ne. Jim to fakt jede strašně, to nejde porovnat. To je rozdíl obrovský. To je prostě fabrika, vidíš že i nejlepší američan ten materiál nemá. Já kdybych měl takovou rychlou motorku taky bych jel jinak, tady je to postavený pro ně. Ne všude, dneska v těch dunách jsem byl rád že ty těžký motorky nemám ale 99% trati je dělaných na rychlost a to je prostě přesně pro ně. Zatím to tak je.
A jak se ti jede v tom měkkým písku, v tom feš-feš prachu?
No to je hele hrozně těžký. To nejde trénovat, je to různý a je to jako jet v hromadách cementu. Já nevím, nikde jsem se s tím nesetkal a je to hrozně vysilující. Já už to nějak zvládám ale ti hobíci, to je smrt. A když nemáš kondici, tak to je po pár kilometrech hotovo. A tady toho jsou stovky kilometrů, ono to je vlastně skoro všude.
A co ten mrtvý motorkář? Nevíš o tom něco ze zákulisí?
No prý volal o pomoc potom co s nima mluvil a oni asi nějak na té centrále nezaznamenali že to je další volání, že mu je asi zle a mysleli že když s ním předtím mluvili tak je to OK. Oni to prý snad ani nezaznamenali. Nebrali to prostě asi vážně protože předtím komunikoval. Prostě tohle je jasný pochybení.
Teď říkali v televizi že tam měl přístřešek a vodu a snad i si sundal věci a měl tam jídlo a tak měl asi nějaké vnitřní zranění nebo infarkt. Ale to je jedno přece, i kdyby měl infarkt tak ho přece nemohli nechat někde ležet dva dny, to je šílený. To přece není uprostřed sahary. Měl techniku v pořádku, měl iritrack, balizu a nebo i světlici ne?
No to je fakt šílený, takhle někoho nechat na trati, to budou asi něco říkat na brífingu ale to padá na ně, o tom není diskuze. Nechali ho tam někde ležet.
No třeba kdyby přijeli za dvě hodiny mohli ho zachránit.
No jasně, on třeba mohl říct že je OK a přitom měl nějaké vnitřní zranění ale je to určitě ostuda.
Nevíš něco o Randýskovi?
Jen že má zlomenou nohu. Oni kluci docela komunikují, bavíme se třeba na jídle. Oni měli v týmu docela problémy a to zranění taky, docela to tam doléhá. Ale na trati se vůbec nepotkáváme, jen v bivaku. Ale včera jsem potkal Machuse (pozn. Pepu Macháčka) na jednom místě nemohl najít waypoint a ještě na tankovačce jsme se viděli.
Vierka myslím psala že Pepa nadával že mu to nevyhovuje, ta trať a závod..
No nevím, oni to mají hrozně těžký v tom prachu a vždycky dojíždí ty hobíky a s tím quadem je předjet, to musí být smrt.
Díky moc. Chceš něco vzkázat?
No doufám že si přečtu vzkazy na webu o volném dnu, fakt se na to těším. Děkuje všem moc a vyřiď všem pozdravy. Moc je pozdravuju. A děkuju.
Ty taky vyřiď pozdravy do bivaku a drž se! A nedělej tam ostudu. Každého slušně pozdrav :)
Dobře Tomáši, já se teda s nikým prát nebudu :)





Žádné komentáře: