čtvrtek 15. ledna 2009

Bivak no. 12 - telefonát s Martinem kolem 22h

Ahoj Martine
Čágos.
Co se dělo že se vám nikomu nedalo dovolat?
Tam nebyl vůbec signál, nešlo volat.
Někdo mi psal že vám zakázali komunikaci nebo co.
Ne, jen včera nikdo nesměl do bivaku, zakázali tam přístup.
Jasný, maratonský večírek. Tak nejdřív co ruka?
No ten palec mě opravdu bolí. Nejde už moc kouzlit, jsem rád že jedu. Mám strach abych si to víc neponičil než to je teď.
To asi všichni chápou, čekali jsme daleko horší umístění, že pojedeš fakt na dojetí.
No to jedu, fakt to nejde. Heft držím jen 4 prsty.
Lidi se ptali jestli taky nezapomínáš cestou fotit
Jako ve speciálu?
No ovšem a každou hodinu bagetka a kafe...
A na duně si na lihovým vařiči kuchtím polívku.
Tak to je v pořádku. To vypadá že jseš v pohodě. Máš dobrou náladu!
No když ti řeknu, že jsi vživotě nic takovýho neviděl, nebudeš mi věřit. Co etapa to překvapení, ty duny kamaráde, to je něco neuvěřitelnýho. To prostě nejde popsat tohle.
Viděli jsme to v televizi ale z vrtulníku to vždycky vypadá jinak. Ale někteří si to tam pěkně drandili po těch stěnách.
Já myslím že se lidem vůbec ani nezdá, jak je to těžký, dneska těch 300km bylo jako motokros. Neskutečný.
Na webu psali že pršelo.
Ne, jen trošku ráno ale to bylo nic. Ale to co bylo předevčírem ta Atacama tak to bylo naprosto nic proti tomu, co to bylo dneska. Celý den vlastně v dunách. Takový ty řečiště vymletý od vody a plný písku. To bylo určitě zatím nejnáročnější.
Nevíš proč vypadl Marchini?
Nevím, o něm nic nikdo nevíme. Ale měl nějaký zdravotní problémy tak asi kvůli tomu. Ono je to náročný, kdo není fit tak to nemůže vživotě vydržet.
Dneska za mnou byl Ivo Kaštan a říkal že to je nejtěžší Dakar jaký kdy viděl, že to je neskutečný, co tady připravili.
No a bude se ještě krátit nějaká etapa?
Zítra se to pojede někde od poloviny nebo i dál, asi 220 nebo 250km. Já myslím ale že i když to zkrátí, tak to už umí odhadnout že ta úroveň bude pořád dost nahoře, že to nebude snadný. Snaží se udělat to tak, aby vůbec lidi dojeli do cíle. Kdyby to dali naplno, tak v některých kategoriích je to konec.
Na záběru v televizi jsi byl jen chvilku, s Jakešem. Záběr z vrtulníku.
Nevím kde přesně, vrtulníky tam lítají celkem pořád.
A motorka jede?
Jede normálně, nemám s ní problémy ale vím, že jsem na ní moc těžkej. Já mám sto kilo a prostě to je jen 450 a nejede to tak, jak by bylo potřeba. Změnili jsme taky převody ale zkrátka ten výkon na tuhle rallye fakt chybí.
A jak to jelo v té výšce 4700m?
No jela celkem normálně ale úplně nahoře trošku kuckala, jako když nemá benzín. Ale jet se to dalo. Chtělo by to jinak seřídit.
No někdo říkal že mu bylo po tom přejezdu špatně. Víc lidí.
Naprosto v pohodě, ta výška bezproblémů. Ale uvidíš, oceníš jednu fotku, jel jsem to s těmi vašimi návleky na řídítka a strašně jsem si liboval.
Tam byla taková zima?
Určitě. Byla tam zima jako prase. Ty návleky byly suprový.
Lidi se ptají, co ty Hondy co jedou před tebou?
Já vím ale nemůžu jet přes hranu, snažím se jet tak, abych dojel ty etapy. Jsou to SP. S tím palcem to je fakt špatný. Doktor a doktorka mě to večer kontrolují a vždycky kroutí hlavou že jsem blázen že s tím jezdím.
A je to oteklý?
Na těch fotkách to není moc vidět ale já vlastně mám ten palec úplně volnej a nejsem schopnej vůbec to stisknout. A vem si co jedeš za trial a víceméně to držíš jen prsty bez palce.
A nepadáš?
No to víš že jsem asi třikrát nebo čtyřikrát spadl ale naštěstí do písku.
Cor chce abych vyhrál tu třídu Marathon 450. Yamaha by chtěla aby Fretigne vyhrál SP 450 a já kdybych vyhrál M 450, tak to je nejlepší možný výsledek pro Yamahu. Fretík útočí ale teď jsou etapy zase postavený na rychlost. Vlastně celá ta rallye nebyla vůbec pro nás, nebylo to moc technický ale hlavně rychlost.
Tys naznačil že bys jel na nějaké větší Yamaze a to způsobilo fůru dotazů. Co má Yamaha za motor?
Nechci o tom mluvit, nech se překvapit ale je to v jednání..
Dobře. A prosím, až tě někde zase budou fotit, zkus jet trošku efektně, všichni se tam předvádí, dělají drifty a jezdí po zadním a ty jedeš zhroucenej do sedadla jak když jedeš na čopru na Kokořín.
Haha, tak dobře. Já ty fotografy dost ignoruju, to bývá různě v dojezdech před nebo po speciálu a buď myslím na něco jinýho nebo jsem tak vorvanej, že jsem rád že jedu ale jo, jak uvidím foťáky budu efektní. Budu na to pamatovat. Ono všichni si myslí že celou trasu jedeme nějak jak na exhibici a že kdykoliv za kamenem vyleze nějaký reportér tak že budeme akční jako nevímco ale ať si to jdou zkusit. Taky ti profíci mají domluvené s reportéry z různých časopisů kde přesně budou čekat a mají to zakreslený v roadbooku, že bude tam a tam a tak se na to můžou připravit a dělat vopičky.
Aha, tak to jsem nevěděl. Tak dělej alespoň vopičky když poletí vrtulník :)
Dobře. Já jsem si říkal že nějaké akční fotky uděláme ke konci.
A cítíš se vyčerpanej?
No vyčerpanej ne, trápí mě že nejsem 100% fit, ta ruka mě hrozně omezuje. Cítím se že bych na to fyzicky měl, mohl bych za to tahat a pojezdit něco ale jsem jak bez ruky.
Hele strategie je jasná, hlavně se někde nezrakvi. Navíc dost lidí včera dostalo penále za ten WP..
No já se tam honil po kopcích a fakt jsem si řekl že z té duny neodjedu, dokud to nenajdu. Nakonec jsem ho dohnal ale ten Czachor a řada ostatních to pálili dál za auty a vybodli se na to a zrovna tam se mi to vyplatilo.
On to v rozhovoru říkal i Despres a Coma, že ten WP byl o 2.5km jinde.
Byla tam taková situace a ten waypoint byl na takový obrovský duně že to ani nešlo vyjet a bylo potřeba to objet úplně zezadu. Ale dohonili jsme to. Oni viděli Sainze tak to napálili za ním ale až pak zjistili, že auta ten WP vůbec neměly hledat. Tak se to vyplatilo to hledání.
A jak jezdí Jakeš?
No myslím že má výhodu toho výkonu a ze začátku byl hodně namistrovanej ale teď ke konci bych řekl že nemá důvod, že ho i s tou 450 dokážu vodit jak potřebuju, v těch technických pasážích mi neujede ani metr. Ale přijde vypalovák a tam je ta rychlost jinde.
A ten holanďan?
Specialista? No to víš že v těch dunách se v tom vyžíval, dneska to v těch pískových trialech měl skoro jako doma, tak tam mu to šlo ale celkově je úplně vybitej. Je myslím rád že to dojede.
Víš co, já jsem si to vybral dost ze začátku, tam co etapa to těžký pád a ztratil jsem ten kontakt vpředu a pak se těžko vrací. Tak jak to udělal fretík, to je správně. Pořád drží krok s tou špičkou.
Jede dobře, s tím hendikepem výkonu?
Je mnohem lehčí a má určitě úpravy, jede SP ale zásadní je, že jede tak, jak ti ostatní piloti. Vždycky máš tendenci jet tak, jak jedou ti kolem tebe. Nejhorší to bylo jak jsem spadl dozadu a jel jsem tam s těmi turisty a oni jedou takový poklidný tempo, ne že by jeli špatně ale jedou pomalu a dost blbě se dostáváš před ně. Zezadu nemáš moc šancí. Dneska jsem měl před sebou asi 50km dvojici co se kochají a za nima se děsně práší, na cestě všude šutry že kdybys ho trefil tak končíš.
Viděls auto Sainze?
No totálka, to jsou ty okamžiky co teď rozhodují. Oni honí minuty a pak ztratí hodiny nebo celý závod.
Nebudeš měnit motor nebo tak?
Nene, není potřeba. Dneska udělají vidle a tlumič a vymění olej a destičky, blbosti, vodítka atd.
A kolik ti to teď s tím převodem jede?
No pokavaď je to taková ta tvrdá pista tak kolem 130, zezačátku s jiným převodem jsem jel asi za hranicí 150 ale teď to nepouštím víc. A víc z toho teď nedostanu i kdybych se po... Ale na písku tak do kila.
No jo, je to k vzteku když jim to frčí 170, 180 a víc.
Jak říkám, sedmikilo, na takový závod sedmikilo.
A dnešní etapa byla víc technická? To umístění bylo dobrý. Sedlo ti to?
Jo, bylo to docela trialový, naprosto vyhovující pro naše motorky. Bylo to hodně technický. Kdyby tam dali mlíko kolem tak to byla naprosto klasická RZ, prostě vyloženě enduro speciál. Akorát to bylo dost dlouhý. Ono jezdit takhle 250km a navigovat, to je zátah.
A nějaké jiné problémy? V týmu?
Ne, všechno klape, Cor je naprosto v pohodě. On říká že nemá cenu něco honit po minutách a tam vpředu jsou všichni o hodiny a s tím už nic neudělám. Leda čekat že někdo udělá chybu. Hlavně to chce honit ty waypointy, oni jich tam dávají čím dál víc a každý waypoint jsou desítky míst dozadu. Takže to je důležitý. Když dostaneš 2 nebo 4 nebo i 6 hodin, tak to je hotovo.
Mě spíš vadí že každá etapa je zkrácená během jízdy, prostě že vás nechají drásat v dunách do konce a pak posledních 20% lidí odkloní a ukončí to tam. Jsou to... následující odpověď nejde publikovat. Vyskytují se tam slova označující všelijaké orgány a její smysl se dá shrnout jako že: "Martin s politováním konstatoval, že krácení konců etap během jízdy není příliš férové vůči jezdcům a bylo by zajisté lepší, aby o zkrácení etapy např. na poslední CP, byli informováni alespoň na poslední tankovačce, když ne dřív."
A proč to vůbec takhle zkracují? Řeklo se že to je nejtěžší závod tak co? Holt 20 jich to nedojelo, smůla. Copak v Africe tohle nedělali? Pamatuju si na Mauritánii v roce 2006, tam v jedné etapě odpadlo 80 lidí. No a co? To je Dakar.
No oni se bojí, že nedojede vůbec nikdo, některé etapy jsou fakt na hraně. I tovární piloti hrozili že budou protestovat.
Uvidíme. Uvidíme.
A jak materiál? Když zajdeš do Meca, tak mají díly?
Jo, dost toho odpadlo tak materiál se kupuje normálně. Bezproblémů.
A neměníš třeba filtry na tankovačkách?
Ne, na to není čas, nikdo to nedělá. Jestli si to někdo umí představit, je to celý den motokros. Já potřeboval třeba odskočit na záchod a radši jsem riskoval že se po... než bych zastavil. Ztratíš kontakt kde jedeš a pak tápeš a děsně dlouho trvá než se zase do toho zapojíš. Musíš jet prostě s těmi kolem tebe, stejně jak jedou oni.
Jak se ti jezdilo po těch obřích dunách?
No to víš že ... následuje odborný motorkářský termín, který by se dal přeložit jako vylučování jisté značky polévky v kostce :)
Nikdo si to neumí představit, kdo tady nebyl. I těm specialistům padá čelist když to vidí. To jsou stěny takový, že to je jak kdybys jel labským dolem kolmo nahoru. Děsný. Jasně že mám i menší výkon a něco musím jet nadvakrát a rozjíždět se z protisvahu a tak.
A ten Ivan třeba takový problém nemá?
Ale víš že má, nejede jako piloti ale prostě vidím že za to vezme a zkrátka tam je. Ten výkon tam má.
Víš že Zapletal je sedmý?
No to je pěkný. Nevím. Nic nevíme. To je fakt slušný. A co Pepa?
Dojel druhý, portugalec mu dal půl hodiny.
No ten jel nehorázně, ten jede šíleně.
A neprotestoval nikdo včera že jim nasekali ty čtyři hodiny?
No to víš že protestovali. Každý protestuje. Ale oni se s nikým nebaví. Ono se vám to nelíbí? Nemusíte tady být, nikdo vás nenutí. Jeďte domů.
Zrovna tohle ti pomohlo. Bylo by nefér kdyby to někteří narvali rovnou do cíle a vy jste hledali WP a bylo by to zbytečný.
Jediný mě naštvalo že zdaleka ne všem jezdcům kontrolují GPS. Dost mě to překvapilo že ta špička a zejména francouzky mluvící, s těma zacházejí úplně jinak. Mě se ještě nestalo že by to nekontrolovali.
Mám tě pozdravovat od fanoušků, jmenovitě od pracovnic smržovského zpravodaje, jsou tam snad nonstop a sledují to.
Aha, tak že je zdravím, to je Ivana, jasně, pozdravuj. Ta tím určitě žije.
Co nějaká zajímavost pro amatéry, pro nás spíš cestovatele?
Hele jsou tady lidi na různých motorkách se podívat a oni si ani netroufnou do těch dun najet, je to fakt extrémně náročný. Když říkám o něčem extrémně, tak mi věř že to neříkám jen tak. Třeba ty duny v Tunisu, to je prostě dálnice, tohle je fakt jako bys jel horskou stěnu kolmo nahoru. Já nevím, jak to lidem přiblížit ale prostě třeba na nějaké cestovní, na cestovním enduru to je absolutně nemožný se tam vůbec přiblížit. A lidi se bojí i na těch dakarovkách když si to půjčí. Jsou to hluboký písky a stovky metrů duny.
A není hele šance že by se špičce zase začaly kazit pneumatiky, když to teď bude dost po tvrdém?
Asi ne, oni pojedou na jistotu. Nevěřím.
Viděli jsme že máš hrozně omlácený kryty vidlí.
No je to všechno opískovaný, tady je písek s kamením například, ty boční kryty, to je všechno rozkouskovaný šíleně. Všechno od těch šutrů na kaši.
Neviděls ostatní Čechy?
No zrovna jsme o nich mluvili. Určitě bude zajímavý jak se vrátí tak je lidi ani nepoznají.
Dneska Honza říkal hezkou myšlenku že až se vrátí, tak si zajede na motokros na veterány a objede si tam těch dvakrát patnáct minut a všichni mu můžou políbit... Nečekal že to bude taková smrt. Tady hodně lidí fakt mele z posledního, projdeš si bivak a tady je polovina lidí chodící mrtvoly. Kdyby na některý etapě dali třeba 20km navíc, tak tam fůra lidí zůstane.
David na webu psal že je rád, že nejede už vzadu, že tam jsou lidi co se pořád fotí..
Haha. To sedí. Hele tam se fakt asi nezávodí. Oni jedou tím turistickým tempem a jak tam zůstaneš, tak jseš někde kolem té 40-50 a děsně blbě se jde dopředu. Od padesátky dozadu je to děsný. Já jsem jel jeden čas vzadu s nějakým chilanem a on hele jel tak čistou stopu že to bylo neuvěřitelný. On jede krásně a moc se neunaví ale jede na projížďku. Musel jsem jet v tom rozmláceným jinak bych nešel dopředu.
A co Pavey na BMW?
No co jsem ho viděl, tak jel hezky ale pomalu ale tihle lidi jsou v té polovině první stovky proto, že dokonale navigují. Nedělají prostě chyby. Vyfotím ti ho
Včera jsem si psal s D. Randýskem.
Počkej, on už je doma?
Jo, čekal na operaci.
Tak ho pozrav. On to měl nějaký moc rozlámaný tu nohu.
Ještě tady Milan se ptá, jak moc tak denně bludíš.
No dneska tam těch waypointů bylo hodně a navazují na sebe, tak moc nebloudím ale předevčírem u toho na té duně jsem hele najel 60km navíc při tom hledání a potom jak se tam dostat. Muselo se to celé objet. Šipka mi ukazovala že je skrytý asi 900m ale na tu dunu to nešlo vyjet, muselo se to objet úplně z druhé strany. Oni to dělají co nejsložitější. Nemůžeš jet za nikým, tam se musíš spolehnout jen na sebe. Podívej Czachor, chytl se Sainze a stálo ho to 4 hodiny. Nejlíp se jede s někým, dva nebo tři ale pak se musí jet celá trasa, úplně a i tak musíš každé místo sledovat, pořád navigovat abys mohl jet první a věděl pořád kde jste a když tak opravit chybu co udělali ostatní.
Tak se drž a večer ti budou volat z Eurosportu, tak řekni něco zajímavého taky pro motorkáře, jaký to ježdění je, jak to je obtížný. Ono v televizi to vypadá snadný ale znám to na lyžích - na videu to vypadá jako hračka ale když stojíš na té hraně a máš dolů stěnu tak to je něco jiného.
Dobře, pozdravuj lidi na blogu a řekni jim že mi dovezli všechny vzkazy až do soboty a děsně se těším že to večer budu číst. Moc děkuju.

Fotografie (asi 60 záběrů) ze včerejšího přejezdu a dnešního dojezdu najdete v této galerii úplně na konci.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

díky. PetrAT

Unknown řekl(a)...

uz je noc :-))))) tomu se jinak rika nelidske napinani ..

Anonymní řekl(a)...

Jestli on Tomáš u toho přepisu nevytuhl. :D

Unknown řekl(a)...

nediv se, ma narok .. budem si cist zejtra .. mimochodem co vas letos zatim nejvic dostalo? ja sem hodne prekvapenej autama, dva soukromy nisany v prvni petce, zapletal sedmej, kdo tohle tipoval bude v baliku .. ale nejvic sem koukal jak tele na vrata na ty "surfujici kamiony" .. to mi hlava nebere

Unknown řekl(a)...

hmm info od "vedle" - na dakarpraha.cz pise vierka kastanova ze dneska byl test opet zkracen a totez zitra .. dneska se na pisku vytvorila zacpa a zitra ukrojili pres 300km .. takze rano najdeme nove vysledky .. uvidime jaky .. dobrou

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Přepsat to je práce na 2 hodiny. Už to mám, zvýrazním odpovědi a je to tady. Dejte mi pět minut.

Unknown řekl(a)...

poradnej flak .. mas muj dik, kdo to nezkusi nepochopi .. taky me dycky po zavodech bombardovali kde je clanek .. a ja na to sedel celou noc .. nekdy se mi stejska, ale vetsinou si vzpomenu na tohle a sem rad ze sem toho nechal :-) tak TT vydrz jeste tri dny .. diky

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Je to prd proti tomu, když člověk na nějaké výpravě natáčí. Nejenže to znamená být pořád vpředu a pak všechny dohánět ale když ostatní vaří, tak natáčíš, cokoliv se děje, tak natáčíš a když nenatáčíš tak nabíjíš nebo čistíš kameru atd. A pak 2 týdny stříháš a stříháš. Děsný. Nejhořší...

Anonymní řekl(a)...

Tyhle rozhovory jsou nejlepsi,fakt me bavej,mohli by byt kazdy den:) Snad mu ten palec vydrzi,ale musi to bejt stejne masakr a ze sere magi se vubec nedivim :)Drzim palce do dalsich etap.

Anonymní řekl(a)...

Moc děkujeme za rozhovor, máš to Tomáši krásně pepřený :-), tvoje překlady Martinova klení jsou moc hezký, díky, Díky, Iv.