pátek 22. ledna 2010

Tisková konference Czech Dakar Teamu



Text tiskové zprávy a nejspíš i nějaké fotky a video z dnešní tiskové konference CDT, najdete určitě dříve nebo později na webu czechdakar.cz. Já bych vám chtěl napsat pár postřehů. Především mě zajímaly názory motorkářů (Olina beru jako motorkáře taky :) ale zajímavé věci říkali pochopitelně i autaři a truckeři.

Všichni účastníci tiskovky měli možnost říct pár slov o tom, co si o Dakaru myslí a jak se jim jelo atd. Honza Veselý hlavně zmiňoval zranění, které ho provázelo a omezovalo celý závod. Hodně často se také opakovaly nepříliš hezké komentáře na výběr tratí a relativně nudné extrémně dlouhé úseky po rovinách plné fešfeše. O tom mluvil i Marek Spáčil. Olin Bražina nejvíc mluvil o tom, co vnímá negativně - ranní vstávání, déšť v první etapě, komáry a bahno. Mluvil o zážitku s Annie Seel - když jí spadla motorka do studně, prý byla jako trošku mimo, vůbec nereagovala a nevnímala ani co jí říká a přišlo mu, že byla dost v šoku. Každopádně i jeho zklamaly kamenité tratě, které prostě nebyly nic jiného než "rozbíječky" techniky. Mluvil taky o zážitku, když Honza předvedl svůj gigantický kousek a šel panna-orel přímo před Olinem. Prý měl docela strach, protože po pádu Honza nereagoval, ležel na břiše, chroptěl a z pusy a nosu mu hrčela krev. Prý už fakt měl strach ale najednou se probral a bylo to OK. Několikrát zaznělo upozornění, že motorkáři nepadají proto, aby jim někdo tleskal (na rozdíl od jiných sportů), nepadají dobrovolně a rádi. A určitě ne na Dakaru. Proto je potřeba ocenit výkon Romana Krejčího, který se pádů nebál a jel vyloženě sportovní jízdu a skutečně závodil. Roman sám zmiňoval především nedostatek spánku, který vnímal hodně špatně a také strašnou spoustu kamenů všech velikostí, které musel během té cesty přejet. Hodně se prý naučil - na začátku neuměl pracovat s GPS ani s roadbookem a všechno se učil etapu po etapě. Kolegové z týmu říkali, že tam všechny překvapil když během volného dne sháněl někoho, kdo by se s ním šel projet aby si trošku zatrénovali a také že po závěrečné etapě ještě žádal finální motokros, když ostatní už byli naprosto vyřízení a byli rádi, že to skončilo. Martin Macek jel s odhodláním závodit a jel opravdu na maximum, od jiných jezdců mám zprávy, že jel neuvěřitelně ostrou jízdu, což se možná podepsalo na životnosti jeho motoru. Každopádně je rád, že se při té smůle alespoň nezranil. Myslel si, že by měl na to zajet místo v top 10 a chtěl pro to udělat všechno ale prostě bez funkčního motoru to nejde. Na tiskovce oznámil že vážně uvažuje účast na dalším Dakaru ale v kategorii čtyřkolek a v soukromém rozhovoru řekl, že chce jet se strojem, který bude schopný vyhrát rallye.


Během diskuze jsem měl dva dotazy - na Honzu, co by řekl těm, kdo si myslí, že jet Dakar a dojet na nějakém 60. místě je "turistika". Otázka vzbudila zájem a několik účastníků odpovídalo shodně, že to žádná turistika není, že si to každý musí zkusit, jaké to je startovat třeba úplně poslední a probojovat se o 30 nebo 40 míst dopředu - navíc v prachu a často už s předjíždějícími auty a kamiony. Honza říkal, že když ho míjel Kamaz, tak prostě musel na 5 minut zastavit, protože nebylo vidět vůbec nic. Podle Honzy je tak polovina startovního pole opravdu "turisté", kteří mají za cíl dojet třeba do poloviny ale málokdo z nich jede sportovní jízdu a snaží se dohnat ztráty a předjíždět.

Druhý dotaz byl na tým, kdy mě zajímalo jak by mohla lépe fungovat spolupráce auto-kamiony-moto-quad, když moto a quad jsou v cíli mnohem dřív než ostatní a servisní kamion vyjížděl často jako poslední z bivaku a přitom už byl pomalu potřeba v cíli. Odpovídal hlavně Marek Spáčil a oznámil, že plánují zlepšení a konverzi jednoho press caru na doprovodné auto pro moto/quad, takže v cíli bude vždy jako první z doprovodů, postaví zázemí pro motorkáře a bude tam čekat manažer, který řekne motorkářům co a jak, bude komunikovat s organizátory, zjistí informace na breefingu i pro ty, kdo dojíždí pozdě a všechno jim předá, řekne jim změny a zorganizuje co je potřeba. Prostě takový týmový manažer, přesně to, co známe třeba z týmu Yamaha Europe z loňska. V autě budou základní věci na servis a běžná údržba se bude dát udělat ještě dávno předtím, než dorazí kamion.
Martin slíbil, že se brzy zastaví a řekne nějaké věci, které by chtěl zveřejnit a návštěvu slíbil i Honza.
Cestou tomů mi volal ještě D. Randýsek, kterého jsem rád slyšel, trošku jsme popovídali a říkal, že tam vázla komunikace a že nějak nevěděli, že dělám zpravodajství a píšu o komkoliv a že to příště zlepšíme. Byl prý hlavně rád, že vůbec mohl jet, protože po zranění nebylo jisté, jestli to na motorce vůbec ještě půjde. Jinak měl smůlu s tím olejem a následně zadřeným motorem ale šťastnou náhodou se mu povedlo motor rozchodit a i se skoro nulovou ventilovou vůlí dojet.
Příště uvidíme, jsem rád, že komunikace funguje (dneska se také ozval J. Macháček a slíbil návštěvu na příští týden) a když bude nějaké zajímavé příště, tak... :) Uvidíme....

Na fotce je Martin s J. Žákem (znáte jeho hlas z vysílání Eurosportu) a také inkriminovaný telefon Honzy Veselého, který stačilo vyfoukat kompresorem a prý normálně zase funguje :)
A na té další fotce je Roman Krejčí - odhaduji s přítelkyní...

Žádné komentáře: