Devátá etapa: Poslední den v Atakamě
Výběr z tiskové zprávy Czech Dakar Teamu (www.czechdakar.cz) od L. Lály:
Výběr z tiskové zprávy Czech Dakar Teamu (www.czechdakar.cz) od L. Lály:
Poslední den v poušti Atakama nabídl poměrně zajímavou etapu, která nabídla nikoliv kamení jako v předešlých dnech, ale písky a duny. Kategorie motocyklů zažila hromadný start ve skupinách. Jakkoliv jsou favorité v každé kategorii prakticky jasní, nikdo si nemůže dovolit předčasné oslavy. Zástupcům v barvách Czech Dakar Teamu se tentokrát celkem dařilo, za zmínku stojí zejména skvělé patnácté místo motorkáře Romana Krejčího.
Diváci rozmístění kolem trati, jakkoliv se zdá že jich je v porovnání s minulým ročníkem méně, jsou o průběhu etapy informováni prostřednictvím FM vysílání a to už jen proto, že dostupnost GSM sítě resp. její datové nadstavby (EDGE, GPRS…) je zejména v poušti a odlehlejších místech rallye omezená. Dnes to nebylo poprvé, co rozhlasoví reportéři, kteří komentují Dakar ve stylu napínavých fotbalových zápasů, upozorňovali na české vlajky podél trati. Ostatně chilská vlajka je té české velmi podobná.
Oldřich Bražina si devátou etapu po delší době užíval a výsledkem bylo páté místo. "Dnes nehrál výkon čtyřkolky klíčovou roli, což mi vzhledem k mému výkonovému hendikepu vyhovovalo. V písku se musí umět jezdit, chytrá jízda a schopnost číst terén jsou mnohem důležitější, než nesprávně zapřažení koně." Dnešek byl pro Bražinu rovněž dnem bez technických problémů: "Dvě etapy po sobě jsem nedělal defekt, kéž by to takto pokračovalo až do konce rallye. Musím také dávat pozor na přehřívání motoru, dnes naštěstí bylo sice teplo, ale nikoliv vražedné vedro."
Roman Krejčí předívaný křečák se dnes podle všeho probudil do skvělého dne. Výsledkem byl výkon z říše snů – patnácté místo s minimálním odstupem na špičku. Roman dosáhl svého zatím nejlepšího dakarského výsledku, když na trati přímo soupeřil s takovými borci, jakými jsou Američan Jonah Street či Francouz David Fretigne. "Dnešek mi velmi vyhovoval," komentuje své dojmy Krejčí. "Etapa byla velmi technická a částečně eliminovala rozdíly v kvalitě techniky. Dokázal bych jet ještě rychleji, ale nechtěl jsem riskovat zbytečný pád. V písku se padá poměrně často, ale většinou jde spíše o bezpečné včasné vystoupení, než o vážné karamboly."
Roman si postupně zvykl i na dakarskou navigaci a věří si mnohem více, než tomu bylo v prvních etapách. "Na začátku Dakaru jsem spíše stopoval, tedy jel podle stop pneumatik v písku. Dnes se snažím jet podle itineráře a citu, nereagovat zbrkle na to, že někdo odbočí vlevo nebo vpravo, když itinerář jasně hovoří o tom, že se má jet rovně. Považuji za obrovskou výhodu, pokud vím kde jsem a kam pojedu za pár kilometrů."
¬Poté, co dnes Roman dorazil do bivaku, se za ním postupně zastavilo hned několik jezdců absolutní světové špičky a obdivně se vyjadřovalo na jeho adresu. "Ano, pár kluků se zastavilo a zajímalo se o mě i mou motorku. Samozřejmě že člověka potěší, když ho známí jezdci registrují. Mým cílem pro následující etapy je pokračovat v dosavadních výkonech a vylepšit své celkové umístění."
Jan Veselý dnes projel cílem jako sedmasedmdesátý. "Písky a duny se mi opravdu líbily, byť jsem nechal na trati spoustu sil," popsal své pocity Veselý. "Rozježděný hluboký písek je pro motorkáře doslova pastí. Jedu jak mi to vyhovuje, zbytečně neriskuji. Po cestě jsem viděl pár vyčerpaných motorkářů, kteří zapadli hluboko přímo uprostřed fiktivní pisty. Takovým místům je lepší se vyhnout a raději najet pár metrů navíc." Honza regeneruje jak říká právě na motorce. Předchozí pády jsou na něm pořád ještě znát, byť to zlehčuje. "Cítím se v mezích možností dobře. Jasně, mohlo by to být i lepší, to ale platí obecně. Jedu dál a to je pro mě v tomto okamžiku nejdůležitější."
Jirka Janeček dává dobru i jeden zajímavý postřeh týkající se nejen pro závodníky důležité věci: "Na některých etapách byla na startu toi-toi budka, jindy Vám pro změnu dali do ruky alespoň lopatu. Co si ale počít v otevřené krajině, kde Vás každý vidí na míle daleko, toť otázka.
Žádné komentáře:
Okomentovat