Frans je v Limě v přístavu a zjišťují, co se motoru vlastně stalo. Opraví (podle mých informací z noci už opravili) motorku s využitím náhradních dílů z hlavy, která byla při první výměně nepoškozená. Podle jeho názoru to nebude zásadní porucha, jak se původně myslelo (píst, ventil...) ale nějaká drobnost. Frans by chtěl upozornit v reakci na negativní ohlasy, že BMW motory nejsou konkurenceschopné pro tak ostrý a dlouhý závod, že oba dva vyměněné motory jsou funkční. První vyměnili při opravě vysypaného ložiska v ose otáčení kyvky, druhý během volného dne, protože měli dojem, že motor trošku rosí pod hlavou.

Lidé porovnávají KTM, Yamahu a nyní nové BMW (i když není tak nové a na rallye startovalo už vloni v rukách portugalců například). BMW se z rallye vytratilo po roce 2001 a slovo Dakar bylo v továrně naprosto zakázaným termínem. KTM naopak vrhlo hodně peněz a energie do vývoje speciálu, který nakonec začali vyrábět sériově (KTM 690 Rallye Replica). Také to nebyla záležitost ze dne na den. Vzpomeňte si na problémy s rozlámanými spojkami a problémy převodovek v roce 2006 a 2007. BMW Franse Verhoevena bylo postavené během 3 měsíců bez podpory továrny. Měli podporu místního prodejce BMW v Holandsku (našeho dobrého známého, který nám pomáhal při stavbě například retro rallye speciálu na bázi boxeru R1150GS - Berta Duursmy z BDM Motor), ale jeden dealer s omezenými možnostmi nemůže soutěžit s léty vývoje celého konstrukčního oddělení velké továrny. To je potřeba si uvědomit. BMW Franse Verhoevena je soukromý projekt a ne tovární výrobek. Podle zpráv od lidí z jeho týmu i od Berta, kterému jsem několikrát volal, mají obrovský zájem pokračovat ve vývoji, vychytat závady a protože s pomocí továrny BMW se nedá moc počítat, plánují výrobu továrních dílů pro rallye speciál s německým Touratechem, který má zkušenosti s výrobou relativně dostupných rallye konverzí a možná by byli schopní dotáhnout konstrukci do podoby homologovaného stroje, což by umožnilo start v kategorii M i při použití špičkových komponentů. Nebudeme si nic nalhávat - sériově osazené díly BMW (zejména tedy tlumiče), rozhodně nejsou vhodné pro závod typu Dakar a podle toho, co říká například můj kolega, který BMW G450X jezdí, nejsou dobré ani pro hobby jezdce. Nejde o to, že se G450X vyrábí v továrně na Thajwanu, výrobce použil tlumiče Marzocchi ale rozhodně ne racingové. Bez výměny brejlí není možné osadit tlumiče s větším průměrem trubek a to už je úprava nepovolená pro kategorii M. Sériově vyráběný upravený stroj by byl řešením. Uvidíme... Každopádně Frans chce využít čas do návratu testováním v unikátních podmínkách a chce s motorkou s vyměněným motorem zajet do dun a testovat stroj tak moc, jak jen to bude možné, protože kombinace takových teplot, jaké panují v pouštích v Argentině a takové zátěže, se jinde těžko hledá.
1 komentář:
Už v osmdesátých letech použil souosou přední rozetu s čepem kyvky Olda Kreuz, legendární konstruktér ČZ ve Strakonicích. Pokud si dobře pamatuju, tak byla udělána ve vývoji i testovací stopětadvacítka MX s tímto řešením. Samozřejmě, že se tyhle a spoustu dalších geniálních nápadů nikdy nedostaly do sériové výroby, ale ve vývoji vymyslel hlavně Kreuz spoustu nápadů, které se dneska objevují a jsou považovány za moderní inovace.
Okomentovat