čtvrtek 14. ledna 2010

Hodnocení 11 etapy z oficiální TZ Czech Dakar Teamu

Jako obvykle vybíráme z dnešní tiskové zprávy:


Jedenáctá etapa: Jedeme dál

Rallye Dakar se vrátila zpět do Argentiny a dnes mohli závodníci po průjezdu Pasem Libertadores v nadmořské výšce 3.500 metrů spatřit i dominantu And, 6859 vysokou Aconcaguu. Czech Dakar Team dnes bohužel přišel o rychlou asistenci Tatra pilotovanou Martinem Kolomým.

Oldřich Bražina dnes zajel svůj běžný standard na hranici možností techniky, kterou disponuje. Jakkoliv byla několikakilometrová jízda říčním korytem pro mnohé motorkáře vítaným zchlazením, pro Olina nikoliv: "Jízda vodou navlhčila filtry. Když jsme vzápětí vjeli do úseku s pískem fesh-fesh, tak se na filtry nalepil prach a vznikl doslova beton. Ještě na rychlostní zkoušce jsem měnil filtr, protože ten starý byl tak trochu zabetonovaný." Bražina viděl krátce po startu čtyřkolku #260 s uraženým kolem, což je podvědomě také trochu zbrzdilo. "Vypadalo to na vážný technický problém," uvedl Bražina. "Doufám, že se mi ve zbývajících třech etapách nic podobného nestane." Olin má zatím ve výsledkové listině čtyřhodinovou penalizaci. "Včera i dnes jsem pracoval na čtyřkolce, abych ji vůbec udržel v závodě a neměl tak čas zajít za organizátory. Dnes se toho naštěstí ujal Láďa Lála. Čtyřhodinová penalizace je údajně za neprojetí dvou waypointů, což je divné, protože jsem zatím projel všechny. Delegát odpovědný za motorky a čtyřkolky přislíbil, že se na to zítra podívá, tak doufám, že to nakonec všechno dobře dopadne."

Roman Krejčí dnes zajel pětadvacátý čas a nebýt drobné navigační chybičky a technických problémů, tak mohl skončit ještě o pár příček výše. Jeho Yamahu dnes bohužel postihl problém blokující se převodovky při zařazení pátého rychlostního stupně. "Jakkoliv to bylo nepříjemné, tak jsem se tomu musel přizpůsobit," uvedl Krejčí. "Motorka jede na čtyřku jen asi 95 km/h, což samozřejmě představuje hendikep. Dnes jsem to nějak zvládl a nejinak tomu bude i zítra. Pokud to bude zlobit dál, tak převodovku buď opravíme (Roman figuruje na skvělém průběžném druhém místě v kategorii Maraton) nebo vyměníme celý motor. Vlastní výměna přitom trvá tak hodinu." Roman si v cíli rovněž postěžoval na problém s předjížděním. "Hned po startu jsem se za jednou čtyřkolkou zasekl na dlouhých 20 kilometrů," uzavírá rodák z Frýdku Místku. "V té prašné cloně se prostě nedalo předjet."

Jan Veselý dnes startoval až na 107. místě, nebo také jako poslední. Důvodem byla sporná penalizace z předchozího dne za neprojetý waypoint, která je i nadále v řešení. "V průběhu etapy jsem předjel hodně motorek a nakonec zajel čas na hranici první sedmdesátky, což považuji vzhledem k prašnosti etapy a obtížnosti předjíždění za úspěch," uvedl v cíli Veselý."Etapa mi sedla, jelo se mi báječně, prostě jsem si to tentokrát užíval. Neměl jsem žádné technické problémy ani pád. Ráno byla sice ukrutná zima, ale horské scenérie byly prostě kouzelné. Dole pak již bylo samozřejmě mnohem tepleji. Na benzínce jsem si dal kafe a vzhledem k pozdějšímu startu si ještě hodinu zdříml. " Největší hrůzou každého motorkáře je, když ho předjíždí osobní auto, nebo nedej bože kamion. "Asi osmnáct kilometrů před cílem mně postupně předjela čtyři auta," uzavřel Veselý. "Vzhledem k povaze zdejších terénů takový průjezd většinou rozpoutá vařící se oblak prachu a kamení, ve kterém se pohybovat je samozřejmě velmi nebezpečné. Proto se snažíme dostat do bezpečné vzdálenosti a přitom neztratit moc času."

Martin Kolomý rozhodně nebude na etapu ze Santiaga do San Juanu vzpomínat v dobrém. Kamiony jely opět až za osobními automobily, což dalo posádce žluté Tatry Central Group startující jako sedmý kamion volnou ruku. Kolomý se postupně propracoval na páté místo a mohl pomýšlet i na lepší výsledek, kdyby jeho motor nezačal na 95. kilometru vykazovat problémy. Palubní počítač začal hlásit problémy pohonné jednotky a tak posádka zastavila a dolila vodu do chladicího systému. "Byla to jediná věc, kterou jsme v tom okamžiku mohli udělat," komentuje situaci Kolomý. "Podobné problémy se již dříve objevily u motoru pohánějícího ostrou Tatru Marka Spáčila, který kvůli tomu nakonec musel odstoupit z rallye."
Situace začala být kritická v okamžiku, kdy motor odmítl i po dolití vody nastartovat. "Pracovali jsme intenzivně pět dlouhých hodin a nakonec se nám podařilo alespoň nastartovat," popisuje další průběh událostí Kolomý. "Motor sice běžel, ale nešel vůbec do otáček. Za dané situace nebylo možno pokračovat v závodě a tak nám nezbylo nic jiného, než odstoupit ze soutěže a povolat na místo naši asistenční Tatru."
Během tažení se motor opět rozeběhl, takže do bivaku nakonec dorazila Kolomého Tatra hrdě sama, i když poněkud více kouřící. "Pevně věřím, že dojedeme sami do Buenos Aires, i když je zřejmé, že motor není zcela v pořádku," dodal smutný a unavený Martin Kolomý. "Udělali jsme maximum proto, abychom byli schopni pokračovat v závodě a podporovat zbývající závodníky Czech Dakar Teamu. Je opravdu velká škoda, že se to stalo, nicméně život jde dál. Rallye dokončíme mimo závod, v Buenos Aires následně nalodíme techniku a po jejím připlutí do Francie začneme ve spolupráci s dodavatelem zjišťovat, co se vlastně stalo."
Manažer týmu Marek Spáčil k odstoupení i druhé ostré Tatry uvedl: "Oba naše závodní trucky odstoupily kvůli poruše motoru Deutz. V tomto okamžiku nevíme, co bylo přesnou příčinou, nicméně symptomy obou odstoupení si jsou velmi podobné. Nechci v tomto okamžiku jakkoliv spekulovat, nicméně v obou případech se jednalo o zcela nové identické agregáty řízené elektronikou. Rovněž obě závady mají mnoho společných jmenovatelů. Poté, co technika dorazí do přístavu Le Havre, bych chtěl obě Tatry přivézt rovnou k dodavateli motorů do Kolína." Obě Tatry jsou sice mimo hru, nicméně Czech Dakar Team má ve hře pořád ještě 2 motorky, jednu Toyotu a jednu čtyřkolku. "Budeme i nadále podporovat všechny naše jezdce a vytvoříme jim takové podmínky, aby dojeli do cíle rallye," uzavřel Marek Spáčil.

1 komentář:

Petra Fleischmanová řekl(a)...

Dobré ranko a hezký den všem!
Heslo pro 14.leden DAKAR 2010
je stále stejné:

"VYDRŽET - NEBOŘIT - NEPOSRAT ČAS."

Jedi s rozumem. abych se vrátil živý a zdravý domů.

PF

Dnes jsem do jela do Českého Krumlova.
Vzala lopatu a jak ruský mužík
jsem vyhrabávala vjezd z garáže.

Pomáhejte si tam chlapi navzájem!
Finušujeme, ubývá sil ...