BMW MOTO VYHRÁL ETAPU DAKARU PO DEVÍTI LETECH!!!
V 18. etapě rallye Paříž - Dakar v roce 2001 vyhrál Cyril Despres (ano, ten samý, který pravděpodobně jede pro vítězství v letošním ročníku) jako člen týmu BMW na stroji R900RR, což byl tovární speciál postavený na bázi boxeru s objemem 900ccm a hmotnosti necelých 200kg. V tom samém roce vyhrálo BMW celkem tři etapová vítězství - Nani Roma (ano, ten který jel letos v týmu BMW X-Raid v autě a po havárii a zranění musel odstoupit) vyhrál dvě etapy (6. a 8.) a C. Despres tu osmnáctou z Bakelu do Tambacoundy.

Následující rok ještě startovaly čtyři repliky továrního F650RR pod značkou Touratech F650Rallye ve francouzském a španělském týmu (jeden z týmů byl přímo tovární tým Touratechu) ale vstřikované F650Rallye nebylo v rukách těchto jezdců konkurencí pro KTM, kteří ovládli výsledkovku bez jakékoliv konkurence. Tento stroj byl nicméně jednou z nejlevnějších vstupenek do světa rallye Dakar a startovalo na něm mnoho jezdců, naposledy si možná vzpomenete na dokumet "Závod do Dakaru - Race to Dakar" Ch. Boormana, který vysílaly i některé kabelové televize a jako jediný dostupný dokumentární film o rallye Dakar den po dni je k dispozici i na originálním anglicky mluveném DVD. Boxer BMW se na trati od roku 2001 pochopitelně už neobjevil a asi ani neobjeví, vzhledem k zákazu víceválcových motorů nad 450ccm a úplnému zákazu vyšších kubatur v roce příštím. Jediný dvouválec na Dakaru letos používá Aprilia (jede jí Lopez) ale jde o objem do 450ccm.

Motocykl BMW Franse Verhoevena vychází z poměrně nového a radikálně řešeného endura BMW G450X, které jezdí BMW tovární tým (kde jezdí známá jména jako Joël Smets nebo Simo Kirssi). Frans ho ale ve spolupráci s výraznou osobností holandské rallye scény Berta Duursmy z BDM Motor upravil tak, aby byl konkurenceschopný světové špičce. Podsedlovou zvětšenou nádrž doplnily zadní přídavné nádrže, tvarované úplně do detailu (např. vč. vybrání pro madlo), stromeček pro přístroje je poměrně jednoduchý a snadno opravitelný při pádu a přední karbony jsou trojdílné (jiní jezdci BMW v závodě mají jednodílné - tedy při poškození musí vyměnit celý díl). Na motocyklu je použitá řada továrních racingových dílů od BMW ale i od Touratechu a mnoho dílů je dělaných na zakázku. Pochopitelně jsou jiné i tlumiče atd. Hlavní výhodou ovšem je v případě závodu ve vyšší nadmořské výšce řídící jednotka vstřikování paliva, která upravuje automaticky palivovou mapu podle aktuální bohatosti nebo chudosti směsi, což je u karburátorových motorů problém. Palivové mapy tohoto stroje jsou připravené pro takové situace a měly by dokázat kompenzovat nadmořskou výšku a zdá se, že to skutečně fungovalo. Pochopitelně, bez skvělé jízdy by to bylo nemožné a Frans od začátku závodu ukazoval, že dokáže se světovou špičkou držet kontakt a dnes jim všem ukázal doslova záda.
Fanoušci BMW - dnes je důvod k oslavě!
Jen si nyní přejeme, aby si toho úspěchu všimli v továrně (nebo v továrnách) a viděli jsme dostupné tovární rallye kity a nebo, pokud budeme hodně neskromní, továrně vyráběný a homologovaný rallye speciál G450RR, který by umožnil jezdcům startovat v kategorii Marathon, jako je tomu v případě KTM 690 Rally Replica.
My, kteří máme ovšem doma stroj, který inspiroval právě R900RR (a není nás mnoho), můžeme jen vzpomínat na slavné doby před téměř deseti lety a doufat, že jednou zase uvidíme na Dakaru dvouválce a vyšší kubatury, což je asi nepříliš reálné. Ale tovární 450 s pěkným kitem si představit dovedu a nějaký vývoj už v tomto směru probíhá, i když to asi nebude tak špičková stavba, jako v případě stroje Franse Verhoevena, který použil pouze rám a motor.
My, kteří máme ovšem doma stroj, který inspiroval právě R900RR (a není nás mnoho), můžeme jen vzpomínat na slavné doby před téměř deseti lety a doufat, že jednou zase uvidíme na Dakaru dvouválce a vyšší kubatury, což je asi nepříliš reálné. Ale tovární 450 s pěkným kitem si představit dovedu a nějaký vývoj už v tomto směru probíhá, i když to asi nebude tak špičková stavba, jako v případě stroje Franse Verhoevena, který použil pouze rám a motor.
4 komentáře:
Je to super že BMW je späť. Tá šaškáreň so znižovaním objemov nakoniec asi predsa len prinesie viac osohy ako škody. Mám tu kvalitné BMW a Aprilie, o Yamahách a Hondách ani nehovoriac a keď sa zapracuje na strojoch Beta môžu nás čakať skutočne zaujímavé roky.
Tomasi diky za super clanky... super blog ... je super jak nam mene zasvedcenym dokazes celou rally priblizit....
Jen nechápu že tu přední masku si nenechali udělat na míru, ale vzali ji z KTM (aspoň dle fotek to rozhodně je absolutní kopie masky z 690Rally). Takhle to vypadá jako KTM s logem BMW.
info: Nevím, podle mě je to prototyp a použili to, co bylo snadno dostupný. Příště to udělají určitě jinak. Ty plasty ale nevyhrávají :)
Okomentovat