"Zaručená" zpráva ze zákulisí - povídá se mezi piloty a mechaniky, že sice stroje KTM pro nejlepší jezdce mají povinné restriktory ale jedním dechem se dodává, že přinejmenším někteří z nich nemají objem 690ccm ale 730ccm, což by byla logická kompenzace části výkonu. Nicméně s restriktorem prý jsou problémy s chodem motoru ve vyšších nadmořských výškách... Každopádně - dneska bylo docela vidět, že to tak úplně nerozhoduje.
Noční aktualizace: Měli jsme velké problémy se spojením, ve Fiambale není vůbec GSM signál a i satelitní telefony byly nedostupné. Nakonec rozhovory dodal Láďa Lála..
Honza Veselý: Poprvé jsem spadnul a hned to byla pořádná rána. Menší upadnutí ani nepočítám. Při asi 120km/h ve sjezdu z kopce jsem předjížděl Olina Bražinu a něco jsem chytil zadním kolem a šel jsem panna orel a proletěl jsem se fakt dodaleka. Olin to viděl na vlastní oči a docela se těším, až mi to poví v bivaku, co jsem vlastně dělal. Vůbec nevím, jak dlouho jsem tam ležel, byl jsem v šoku. Mám naražený solar, blbě se mi dýchá a blbě se mi i jelo. Tohle si budu pamatovat asi pěkně dlouho. Slibuju - už nebudu padat, už nechci být závodníkem, vyměnil jsem si telefonní číslo a asi se dám na jiný sport... Motorka je dobitá ale opravitelná...
Informace z bivaku o problémech velkých KTM - Viladoms i Coma měli problémy s karburátory a následně s přehříváním motoru. Viladomsův motor se několikrát zastavil z důvodu přehřátí a během jedno z těch momentů kdy zastavil, právě v nesprávnou dobu a na nesprávném místě, způsobil ztrátu kontroly nad motorkou a pád pilota. Marc Coma měl stejné problémy - několikrát zastavený motor z důvodu přehřátí. Poslední kilometry dojížděl opravdu pomalu a bál se, aby vůbec dojel. Coma teď večer vzal svojí motorku a jel se projet do pouště, aby vyzkoušel úpravy, které mu mechanici na stroji udělali jako prevenci na zítra. Pravděpodobně jde o problém s výběrem trysky při jízdě v teplotách nad 40°C při použití restriktoru. Pokud je pravda, že jejich motory mají i větší objem, může to být prostě špatná kombinace všeho dohromady. Mnoho, skutečně mnoho pilotů nadávalo na benzín. Velký počet jezdců totiž tankoval na normální benzínce někde na spojovačce před vjezdem do speciálu a všichni hlásili stejné problémy. Takže je i možné, že všichni natankovali "kvalitní" pančovaný benzín. Zkrátka - není to ten 100 octanový racingový Total jako v Africe :(
Protože s fotkama je to dnes bledé, vypůjčil jsem si ilustrační foto z dnešní etapy od AdvRideru. Na první je dnešní smolař Fretigne, zoufalý z nefungující motorky v poušti (vyměnil řídící jednotku, vyměnil všechno, co šlo vyměnit a co měl za díly - ale motorka nejela, pak přijel jeho kamarád, něco někde pošteloval a už to jelo). Na druhé je záběr roadbooku Marca Comy z toho momentu, kdy stojí pod stromem a snaží se nastartovat - jak mu pomáhal Casteu. Mimochodem, ten nechal během těch pokusů o opravu comovy motorky běžet ventilátor a vybilo mu to baterku tak, že musel naopak Coma pomocí startovacích kabelů nahodit jeho stroj. Ztratil pět minut a zcela jistě lepší umístění ale tohle mluví o tom, jaký je Casteu člověk. Prý se kolem nich třeba Despres jen prohnal a vůbec nepřibrzdil.. Na třetí fotce je Ludovic Boinnard z USA, jeden z mála, kterému opravdu funguje press car a dodává profesionální záběry z trati i v takových situacích, kdy zkrátka žádná wifi poblíž bivaku není.. Nechme si o tom zdát, že třeba jednou...
4 komentáře:
Honza je už v cieli - zatiaľ na 76. mieste, strata 3:43 hod.
Jojo, na Eurosportu o těch nad 700ccm něco říkali, ale bohužel to nebylo nic obsáhlýho, tak sem toho moc nepochytil. Myslím, že jak zpovídali Mancu včera, tak říkal, že to sice s restriktorem nejede tolik jako bez něj samozřejmě, ale celkově moc nevnímá rozdíl jet na KTM s restriktorem a nějakou 450ccm.
Tak něco z Eurosportu..Roma skončil, má zlomenou ruku.
Jinak Rodrigues říkal, že KTMky sou sice rychlejší o něco, ale myslí si, že pro tenhle typ Dakaru je vhodnější lehčí a obratnější 450ka.
Coma měl přehřáto a nešlo mu nastartovat. Zastavil u něj jeho kamarád a bejvalej týmovej kolega Casteau, ale v tu chvíli přehřál i on. Pomoct Comovi nemoh, byl rád, že to sám nakopnul a moh jet dál. Comovi pomohlo nejspíš až fouknutí odvzdušněním do nádrže, aby dostal víc benzinu do karbecu(jinak KTM jsou karbece, Yamahy a Sherco stříkačky). Problém s místním benzínem má víc týmů, některý se ho snažej ředit vlastníma zásobama aspoň.
Ohledně Fretigneho..něco proběhlo už na Čt4, že povyměňoval co moh, včetně kabeláže a řídící jednotky, ale pomoh mu až jeho kámoš(teď nevim jméno)..na eurosportu to přičítali možná taky problému s přívodem paliva.
Okomentovat