Jestli vás napadají nějaké zajímavé dotazy, které by se daly odpovědět během vysílání Eurosportu (tedy něco, co by bylo zajímavé i pro lidi, kteří nesledují zprávy během dne, vlastně pro normální lidi, kteří vůbec nic asi neví o rallye), tak napište...
Pochopitelně že ne dotazy jako napsal náš kamarád v SMS během jednoho vysílání - Tome, diváky by zajímalo, který z pilotů spal s těma misskama :) On to napsal ještě víc explicitně...
Takže něco slušného, zajímavého a uděláme hitparádu dotazů a zodpovíme to ve vysílání! Klidně se ptejte i na auta a kamiony a předám to expertovi J. Žákovi aby taky odpověděl.
Update: dnes bych tam měl dorazit já, zítra a ve středu J. Žák a potom se zase vyměníme. Tak pište dotazy!
Update: dnes bych tam měl dorazit já, zítra a ve středu J. Žák a potom se zase vyměníme. Tak pište dotazy!
27 komentářů:
No mě by zajímalo, jestli je povolená změna tlaku v pneu ve všech kategoriích, nebo jak to s tímhle "pomocníkem" je. Bohužel nemám možnost sledovat CZ verzi Eurosportu, tak jestli mně někdo třebas odpoví přímo tady... Dííky za případné info a kdyby se to do večerní relace hodilo nadhodit, tak to třeba bude ještě někoho zajímat.
To jsem už říkal tuším první den. Mají to jen auta s náhonem vzadu (třeba Gordon) a kamiony.
...myslel jsem během měřeného úseku, nebo jestli to jde třeba jen v neměřených zónách, nebo jak to je...
Ááha - takže jen pro auta se zadním náhonem a všechny 4x4 kamiony - ok. Já jen že často slyším na ČT, že třeba nějaká tovární posádka mluvila a tom, že pro průjezd zvolila korekci tlaku atp - tak se mně to nezdálo, že to mají povolené.
...pro průjezd jen částí RZty...
Mam dotaz na Tomáše. Jak to tak celé poslouchám, hodně by mě zajímalo, jaké jsou úpravy na motoru a především jak často a jaký se dělá servis. Třeba u WR450F mi přijde neuvěřitelný, že ten motor přežije celou souťěž bez GO. Jako běžně prodávaná motorka to má servisní intervaly předepsány celkem striktně po motohodinách. Jak tohle funguje na Dakaru? Díky za odpověď a vůbec za tenhle blog, je za tím fakt neskutečně práce a času, vážně klobouk dolů...
Firestone: Když ten dotaz myslíš takhle tak to popíšu podrobněji. Kamiony a auta s náhonem jen na jednu nápravu mohou mít centrální dohušťování, tedy za jízdy z kabiny. U většiny aut a horších kamionů je to řešeno pomocí externích hadic, které se mohou za jízdy utrhnout a je problém, ostatní to mají řešeno přes náboje, což je složitější, ale méně zranitelné.
Ti co nemají centrální dohušťování musí kvůli změně tlaku zastavit a tlak měnit ručně (tuším že mají buď malý kompresor nebo natlakovanou nádobu se kterou musí během etapy vyjít). Dohušťování během etap zakázáno není, vlastně myslím že běhěm etap nejsou zakázány žádné úpravy kromě zablombovaných částí a úpravy nesmí být proti specifikaci vozu, záleží jen na tom co všechno sebou tahají.
Tlak se určitě mění u aut a kamionů, u motorek skoro vůbec, protože většina nepoužívá vzduch ale pěnu (mouse), u čtyřkolek netuším.
Otázka na rýchlu asistenciu: Ak nastane situácia ako dnes, že rýchla asistencia odštartuje skôr ako servisovaná posádka (Kolomý vs. Janeček) zvoľní a počká asistnecia na svoju posádku?
gunx: to je otázka spíš tady sem než do televize, běžného diváka by to moc asi nezajímalo. Každopádně - všichni mají podle reglementu možnost dvou výměn motoru, to znamená celkem 3 motory na závod. Motory se mohou opravovat během závodu ale musí být prostě použité tři označené kartery. Olej mění obvykle všichni pořád - preventivně. Na motohodiny se moc nehraje, ostatně je to záležitost jen u motorů třeba v EXC apod. WR má při racingovém použití 500km/10mh stejně jako BMW. BMW má třeba po 70h předepsanou generálku. Pochybuju o tom, že by někdo dělal generálku v bivaku v podmínkách, kdy je písek pořád a všude i ve vzduchu. Možná u VW, kteří mají přetlakový stan na servis. Ale jinak prostě všichni mají 2 náhradní motory a vymění je po třetinách, někdo jen v polovině a někdo vůbec..
Díky za odpověď, myslel jsem to jako otázku spíš do blogu, než do TV. Jsem vážně překvapený, co si ta technika nechá líbit..A to co předvádí VW je masakr, už jen vyvonění piloti na konci etapy, klima v autě....
Michal - zajímavý dotaz na CDT, zjistím...
Michal: Ano, pokud to je rychlá asistence pro vozidlo, které startuje za ním, tak odjede po startu 500m, zajede někde bokem a čeká na svou jedničku.
to mxmaki:
Díky za popisnou odpověď. Teď jen nevím, co si mám myslet o tom, že někdo během etapy měnil tlak a byla to fabrická VW :( Tak jsem to alespoň slyšel na ČT.
Jinak pro info - dneska "vysílám" já, Jura Žák zítra a pozítří, pak asi zase já...
U VW musí prostě zastavit a upustit pneu, nebo je naopak dofouknout přes ventilky na kolech, u kamionů a aut s pohonem jen na jednu nápravu můžou mít centrální dohušťování a zastavovat kvůli změně tlaku nemusí.
Omlouvám se, že to píši zde, ale musím se o to podělit. Moc krásné fotky (bohužel ne všechny veselé) jsou k vidění zde - http://www.boston.com/bigpicture/2010/01/dakar_rally_2010.html
s tím dofukem to je krásně vidět na příkladu toho Gordona. Stačí se pozorně podívat na zadní kola a uvidíš hadice do nábojů.
A nebylo obecně dofukování (nebo jen nějaká určitá technika změny tlaku) v minulosti zakázána úplně?
Ne. Kdybys neměnil tlak, tak v písku neprojedeš nic. Resp. když máš vyfouknuto na písek a najedeš na kamení, tak je defekt otázka okamžiku. Tlak je základ pro ježdění od nepaměti. :)
Tak jedna otázka:
Jezdí Pepa Macháček ještě etapy v tangách nebo má již nějaké jiné spodní prádlo :-) ?
To patří do kategorie otázek jako kdo ... ty missky :)
Nevím ,který to byl rok ,ale Pepa tvrdil,že se mu v tom jede nejlépe :-)
Jaké je vlastně v jednotlivých kategoriích startovné?
Zajímalo by mě proč se předělávají Tatra na motor Deutz? Teda kromě CDT. Jaké to má výhody a nevýhody. Vždyť koncepce vzduchem chlazeného motoru má pro tuto soutěž nesporné plusy a Tatra těmito motory byla proslulá. Ale plusy Deutzu asi převažují!?
Pepa nikdy nejezdil v tangách, ale v bavlněných dámských bombarďácích, které používají už většinou ženy vyššího věku, protže jsou (ty bombarďáky) pohodlné, 100% bavlněné a levné - každeu etapu se vyhazjí, kdo by to taky skladoval a pral potom... Každý ma vymyšlenou nějakou pro něho praktickou věcičku, která je mu pohodlná a časem se z ní stane i tradice, pověrčivost. O takových zákulisních věcech by se dalo povídat celé hodiny a věřte že byste se divili....
Petr: předal jsem dotaz J. Žákovi a včera ve vysílání na to odpovídal...
Děkuji. Dotaz jsem zaznamenal:-) Omlouvám moji chybičku. samozřejmě jsem myslel LRT;-)
Okomentovat