pondělí 11. ledna 2010

Dakarské Ladies

Na start letošního dakaru se postavilo 5 závodnic. Pojďme se podívat na něco málo informací o nich a jak se jim dařilo do konce 8. etapy…


44 Mirjam Pol z Nizozemska - Honda CRF 450X Dakar. Ve dvaadvaceti letech jela poprvé Dakar 2006 a dokončila ho jako druhá z žen! V roce 2007 se účastnila opět a bylo z toho 48. místo celkově a opět druhá mezi ženami. 2008 se nejelo, ale r. 2009 už si na Dakaru v Jižní Americe dojela pro vítězství! Jinak jezdí motokros a enduro závody.

76 Annie Seel ze Švédska - KTM 525 – Nepochybně jedna z njevětších závodnic s obrovskou vůlí, spoustou fanoušků a vrozenou soutěživostí. Annie z finančních důvodů „zrecyklovala“ dvě svoje starší motorky, vzala z nich nejlepší díly a postavila si “Super Rocket“, se kterou jede letošní Dakar. Účastnice Dakar 2007, Central Europe Rally 2008, Rally faraonů 2008 a spousty dalších, v posledních letech hlavně dálkových soutěží. Na fotce vpravo je vidět, jak je malinkatá.
93 Silvia Giannetti z Itálie – KTM 525EXC - Jen namátkou, r. 2006 Rally faraonů, Tuniska, Maroka – první místo z žen ve všech třech soutěžích. 2007 jediná žena na startu Rally faraonů. Už v r. 2008 přihlášena do Rally Dakar.
100 Christina (Tina) Meier z Německa – Yamaha WR450F. Účastnice kupříkladu Tuareg Rally 2007, 2008 i 2009 (třetí, první a opět první mezi ženami), dále Red Bull Romaniacs 2006, 2007, 2008 a mnoha dalších soutěží. V roce 2008 se měla účastnit svého prvního Dakaru, ročník byl ale zrušen. Minulý rok nastoupila, ale bohužel skončila už druhý den kvůli problémům s technikou.
131 Tamsin Jones z Anglie –Yamaha WR450. Účastnila se například Red Bull Romaniacs 2007 (dokončila jako jediná žena) a znovu v roce 2008 (1. mezi ženami). V roce 2007 také jela již podruhé Tuareg Rally, kterou dokončila jako první ze závodnic. Na Dakar se podle svých slov připravovala celých posledních 6 let.


První dvě etapy probíhaly pro všechny závodnice vcelku poklidně. Annie Seel vede.

Ve třetí etapě měla Annie za sebou už dost menších pádů. Poranila si palec na ruce a nemohla pevně držet řídítka. Navíc jí kousek za CP3 došel benzín.. Přesto ale po dojetí do cíle zůstala na vedoucí pozici mezi ženami.Tina Meier měla smůlu a málem to vypadalo, že skončí podobně jako minulý rok. Ve třetí etapě jí zhasl motor a nešel nastartovat! Zkoušela zavolat svému mechanikovi, ale samozřejmě nebyl signál. Pak jí jeden z místních nabídl, že ji vezme zpátky do bivaku na koni! Takže Tina nasedla v kompletní motorkářské výstroji za něj na jeho koně a jeli! S mechanikem se pak vrátili k motorce, ale ta mezitím vychladla a už normálně startovala. Později našla v dunách Tamsin Jones, která tam už čekala hodiny a chtěla to vzdát, protože její motorka neměla dostatek výkonu na vyjetí dun. Tak jí Tina trochu povzbudila a zbytek cesty jely společně. Na fotce Tamsin Jones.
Ve čtvrté etapě měla už Annie velký problém udržet kvůli bolavému palci řídítka a upadla kvůli tomu už po pár kilometrech po startu. Při pádu se na motorce sekla zadní brzda, tak Annie musela spravovat a ztratila tím asi 10 minut. Kvůli bolestivému palci řídila zbytek etapy prakticky jen jednou rukou! Etapu mezi ženami vyhrála Mirjam Pol.
V páté etapě palec pořád k ničemu. Snažila se ho mít navrchu řídítek, ale tímhle způsobem se jelo hodně špatně. Nejspíš po nasátí jemného prachu (nebo spíš ucpanému filtru) jí motorka několikrát chcípla, musela pokaždé vyčistit vzduchový filtr a znovu nastartovat. Jenže startér nefungoval jak měl, tak musela přes kickstart současně se zmačknutým tlačítkem startéru. Prý kdo ji zná, nebo jí viděl ví, že není moc vysoká..a tak pokaždé když jí vyplivl motor musela najít kus skály nebo šutru, aby se na něj mohla postavit a při nakopávání současně dosáhla na startér! Opět ztratila hodně času.
Šestá etapa. Vcelku povedná pro Annie, byla s průběhem spokojená. Některé úseky jela s Knuimannem pěkně rychle a prý to byla velká zábava. Vzhledem k dobrému průběhu etapy na závěr radši zvolnila, aby to nepokazila. Palec jí už dali docela do kupy, tolik nebolel a řídítka mohla držet aspoň čtyřmi prsty. Moc si užila ten závěrečný sjezd na konci etapy. V cíli se dozvěděla o nehodě Luca Manca, což bylo smutné, protože to ráno mu přála aby si užil etapu a že se uvidí večer..znají se už od Rally faraonů. Tasmin Jones dojížděla poslední etapy až v noci, kdy jí doprovázel její týmový (Desert Rose Team) kolega Andrew Neri. Po cestě pomáhali některým zraněným jezdcům, které potkali. Bohužel měl Andrew pád a zlomil si klíční kost, takže odteď je v tom Tamsin sama. Mirjam Pol měla ošklivý pád, ale zatím pokračuje. Sylvia Ganetti a Christine Meier si, zdá se, našly svoje tempo a jdou stále kupředu.

Sedmá etapa. Ta nejdelší, zato s následujícím volným dnem. Už před startem měla Annie problém s elektronikou GPS a bez ní se nedá jet. Takže řešila GPS, současně tankování a už vyrážela na trať. Kolem 200km od startu zjistila, že zadní kolo jí začíná různě cestovat - poškozený ložiska.. Jelo se na tom špatně, ale rozhodla se zkusit najít po cestě někoho s KTM, kdo by jí moh třeba pomoct. No nenašla nikoho, ale podařilo se jí zázračně dojet do cíle. Mirjam Pol jela pomaleji kvůli pádu v 6. etapě.
Volný den. Po kontrole Annieho zadního kola se zjistilo, že ložisko nejen že bylo v háji, ale bylo komplet pryč! To musela být jízda.. Jinak trávila den jako každá běžná žena – dlouhá sprcha, dobrá snídaně, praní prádla.. :) V bivaku pak došlo na výměnu motoru, jako u většiny závodníků. Měla ještě trošku problém s penalizací, kdy jí napařili 2 hodiny, nakonec to ale byla jen chyba systému.
Osmou etapu vyhrála z žen Christina Meier, druhá skončila Silvia Giannetti, Annie Seel měla velké problémy, Tamsin Jones znatelně po volném dni přidala. Důvod zpoždění Annie v této etapě už znáte, měla menší epizodu se zahozením motorky do jámy. Všechno skončilo neuvěřitelně šťastně (jen bolavou rukou a nohou) a tak mohla po větším zdržení pokračovat dál.

Bohužel Mirjam Pol musela odstoupit kvůli ošklivému pádu někde za CP1 v 8. etapě. Kolemjedoucí francouzští motorkáři rychle stiskli nouzové tlačítko a pro Mirjam přiletěl vrtulník. Má zlomené žebro a - podle informací z jejích stránek - nějaké poranění páteře, které by ale nemělo být vážné. Možná je to důsledek zranění při dřívějším pádu. Je tak první ženou z pěti, která v letošním Dakaru končí. Za dosavadní výsledky si ale zaslouží maximum! Tak brzké uzdravení.. Mirjam Pol na obrázku.

Pořadí po 9. etapě je následující:
51. Annie SEEL, 67. Siliva GIANNETTI, 91. Christina MEIER, 92. Tamsin JONES


Uvidíme, jak si to holky budou dál dávat, potažmo s ostatními na trati. Určitě je minimálně po očku budeme sledovat i dál, je neuvěřitelné, co tyhle holky dokázaly! Ukáže se u nás jednou taková závodnice? No, nechme se překvapit… :)

7 komentářů:

Karel Neugebauer - itx.cz řekl(a)...

Chtělo by to doplnit o civilní fota.

daník řekl(a)...

Ono už tak je to docela dlouhý, tak sem tam víc fotek radši nedával..není problém je najít na jejich osobních stránkách, případně na google, když zadáš jméno a necháš si vyjet obrázky.. ;)

Unknown řekl(a)...

Ďakujem za pekný článok Daníku. Je to naozaj obdivuhodné. Všetky by si zaslúžili metál.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Doplnil jsem tu fotku toho "ložiska" po dojezdu do cíle.

daník řekl(a)...

Jo, dík..já to dodělával někdyv jednu v noci a už sem byl vyšťavenej.. A dneska sem zaspal do práce.. :)

Unknown řekl(a)...

Pěknej a vyčerpávající článek. Ještě bych ale určitě jmenovala jedinou čtyřkolkářku ve startovním poli a tou je Camelia Liparoti - je to dost podobná střelkyně jako Annie taky je maličká postavou ale velká duchem a odhodláním. Je obdivuhodné jak se se svými 160 cm výšky a nějakými 40 kg váhy dokáže prát se čtyřkolkou. Loni jsem ji horzně držela palce ale vypadla tuším v předposlední etapě, tak doufám že to letos dotáhne do konce.

daník řekl(a)...

Přiznám se, že mě nějak ani nenapadlo kouknout i do quadů..zkusím něco o ní dneska vyštrachat ;)