Právě jsem dostal zprávu - technické přejímky proběhly bezproblémů. Martina už kontaktoval D. Frétigné a měli spolu rozpravu na téma taktiky v závodě. Během večera by mělo přijít několik fotek, kde by měly být vidět detaily kontroly restriktoru u startovního čísla 4 (Ullevalseterova KTM) a jak ten restriktor vypadá. Jak jistě víte, letos mohou startovat (naposledy) stroje s kubaturou nad 450ccm - tedy včetně populárních 660 a 690 kubíkových strojů. U vybraných elitních pilotů, kteří trvale prokazují výsledky v prvních desítkách pořadí, však organizátoři nařídili povinné vybavení restriktorem, který snižuje výkon těchto strojů, tak aby byl setřený rozdíl v objemech a záleželo více na umění jezdců než hrubém výkonu stroje. U těch ostatních závodníků, kteří nejsou v elitním seznamu, je to jedno ale pokud by některý z nich "zazářil", patrně by dostal příkaz instalovat restriktor také. Každopádně jde jen o provizorium pro letošní rok, od příštího roku bude platit pro všechny stejné pravidlo - omezení na 450ccm, což postihuje především KTM a posiluje značky jako Yamaha, BMW a další. Důvodem je menší zájem o závody, které byly víceméně (v této kategorii) záležitost jedné značky - i když vloni fenomenálním výkonem prolomil nejvyšší metu právě D. Frétigné s 450ccm Yamahou. Nutno ovšem poznamenat, že jde o pilota, který váží i s oblečením asi 60km (berte v legraci) a je rozdíl, když na 450ccm stroji jede někdo jako Martin (tedy asi 100kg+) nebo žokej jako je David Frétigné. KTM nicméně nemá zatím odpovídající rallye speciál a po sérii různých prohlášení, odstoupení ze závodu a licitování o podmínkách, se našel kompromis se zmíněnými restriktory, což nechává závodní speciály KTM ve hře pro letošní rok. Bohužel (jak někde psal D. Pabiška), pokud si zejména soukromý jezdec pořídil za slušný milion takový závodní speciál nebo factory repliku a další (nebo většinu dílů) kvůli servisu do zásoby, dnes je to prakticky neprodejný materiál a tento krok je vůči těmto jezdcům velmi tvrdý. Uvidíme co bude dál, každopádně organizátoři jeden den tvrdí něco a po všelijakém lobbingu se věci mohou změnit. Určitě bude záležet na tom, jak bude závod probíhat letos a jaký bude zájem dalších značek, protože pokud tento krok přiláká k Dakaru opět značky jako BMW, Honda nebo i exotické výrobce, rozhodně půjdou cestou striktního zákazu velkých kubatur. A protože letošní trať by měla odpovídat právě kubaturám 450ccm - tedy méně rychlých rovných úseků a spousta "motokrosu", tedy technických pasáží v korytech řek a v dunových polích, bude to doufáme závod zajímavější než vloni.
středa 30. prosince 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat