Smutná, ale celkem očekávaná zpráva - továrna Mitsubishi oficiálně končí s účastí na Rallye Dakar. V oznámení bylo zveřejněn důvod (pochopitelně) světová ekonomická situace a nutnost úspor v automobilovém průmyslu atd. Mitsubishi Motors Corporation odchází z celého šampionátu dálkových soutěží. To neznamená, že bychom vozy Mitsubishi na rallye neviděli, nakonec před časem něco podobného udělala i továrna BMW - ale tovární tým a tým podporovaný továrnou je velký rozdíl. O odchodu největších týmů se šuškalo už vloni na podzim a když se podíváme na to, jak obří náklady toto tovární týmy mají, tak se tomu asi nedá divit. Navíc letošní výsledek určitě nepatřil k těm, které by mohly být použity pro argumentaci a rozhodnutí bylo asi jednoznačné. Je to škoda, Mitsubishi patřilo k pilířům rallye Dakar, vyhráli 12x ze 26 účastí (od roku 1983) a dakarské úspěchy určitě přispěly k proslulosti zejména vozů Pajero. Do přelomu tisíciletí byly vozy Mitsibishi prakticky neporazitelné na africké půdě. Vloni bohužel automobilka prodělala skoro 15 miliard korun (v přepočtu) a asi tento trend mega-drahých účastí uvidíme i v řadě jiných sportů. Kawasaki odstopila z MotoGP, Subaru a Suzuki odešli z automobilových soutěží, Honda z F1. Kdo ví, jak to bude s VW, šušká se všelicos ale pokud by hlavní konkurent odešel, nemusel by tovární tým mít tak megalomanské zajištění a rozpočet. A upřímně řečeno - Dakar od počátku byl určitým soutěžením mezi amatérskými týmy a jezdci/piloty a továrnami, což rozhodně není rovný souboj. Pokud v každém bivaku dokáže továrna dodat bedny nových dílů, nasadit do závodu několik ostrých asistencí a jak jsme viděli v roce 2007, v servisních kamionech v bivaku provozovat systém se skladníky, databázovým výdejem náhradních dílů, mechaniků specializovaných na jednotlivé části podvozku, karosérie apod.. Proti tomu jsou týmy, kde v lepším případě mají v cíli pár mechaniků a kamion s díly. Můj osobní názor je, že ten kontrast byl už příliš velký a třeba omezené náklady přispějí ke srovnání mezi dobrými týmy s mnohem menším rozpočtem a továrnami, kde se na peníze nehledělo. Uvidíme...
středa 4. února 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
1 komentář:
Určitě to otevírá větší možnosti pro šikovné čechy.Přeci jen ten náš trh není tak velký,aby pro Dakar vygeneroval stomiliónové rozpočty.Zato z mála vyždímat maximum umíme dobře.
Okomentovat