1. Vaše jméno a příjmení, město, telefon, e-mail (případně ICQ, Skype...)
Nebudete tomu věřit, jsou bohužel odpovědi, kde je v bodu 1. napsáno "Renda". Bohužel pokud tam není telefon nebo e-mail, tak tyto odpovědi jsem zařadil mezi nesprávné.
2. Slovo YAMAHA je název výrobce motocyklů (mimo jiné) ale co to je? Město? Hora? Osoba?
Drtivá většina odpovědí byla správně ale našli se tací, kteří si myslí, že Yamaha je hora. Každopádně správná odpověd je osoba. Zakladel byl podnikatel Torakusu Yamaha (žil v letech 1851-1916) a jméno korporace je po něm. To bylo snadné, chtěl jsem vás nasměrovat na wikipedii, abyste věděli, kde hledat zdroje odpovědí.
3. Ve které z uvedených zemí se nikdy v historii nejela rallye Dakar? Alžírsko, Nigérie, Libye, Mali, Senegal, Niger, Guinea, Namibie, Chile, Kongo, Mauritánie.
Tuto otázku jsem považoval za snadnou. Na wikipedii je pod heslem Dakar rallye tato slepá mapa. Na ní je vyznačená plocha států, kde se jednotlivé závody pořádaly. Chybí tam pochopitelně Argentina a Chile, kde právě rallye skončila. Oranžové jsou státy, kde se jelo v roce 1992, kdy se končilo až v Kapském městě. Otázky jsem položil po skončení závodu, takže Chile se počítá už do historie Dakaru. Hodně často se chybovalo v Libyii - ale tam se jelo (1990-1991 Paris- Tripolis-Dakar). Chyták byl Negerie a Niger. Vlastně šlo o to, podívat se, kde leží ty vyjmenované země na slepé mapě. Stačilo k tomu otevřít atlas, snadnější to je ovšem opět ve wikipedii na této stránce s heslem Africa, kde je uprostřed interaktivní mapa států. Niger je ta země na jih od Alžírska a na východ od Mali a tam se jelo. Nigérie je ta země na jih od Nigeru, která leží až k pobřeží (sousedí s Beninem na západě a Kamerunem na východě) a tam se Dakar nejel. Všude jinde se jelo.
6. Který údaj nepoužívají posádky a jezdci při jízdě v rychlostní etapě: kurz, vzdálenost, souřadnice, směr, rychlost?
Opět celkem snadná odpověď. Nejčastěji jste psali, že nepoužívají rychlost ale to není správně, protože i v rychlostních etapách jsou průjezdy obydlenými oblastmi a sledovat rychlost je tam doslova kritické, protože jsou za to velké penalizace. Správná odpověď je souřadnice. To je údaj, který skutečně se speciálu nikdy nepoužívají a prakticky se souřadnice dozví jen v případě, že by vypadli a zadali nouzový kód do GPS. Kurz je základní údaj v roadbooku u každé odbočky. Vzdálenost je zásadní (vzdálenost od předchozího nebo celková), směr se také používá protože do waypointů je navádí směrová šipka. Takže jedině ty souřadnice jsou špatně.
7. Jak se jmenuje papír, ve kterém má jezdec popsanou trasu etapy? Uznáme oba používané termíny.
Tohle bylo snadné, bylo to x krát opakované i v blogu i v televizi - je to itinerář nebo roadbook. Přišla jen snad jedna nebo dvě nesprávné odpovědi.
8. Jak se v popisu trasy od pořadatelů označuje přesně to místo, odkud je platné nějaké omezení rychlosti - například průjezd vesnicí?
Vysvětleno to bylo v tom samém článku o navigaci (odkaz na blog v předchozí odpovědi). Cituji: ...A některé jsou velmi důležité - třeba DZ v kroužku je začátek zóny měřené rychlosti ...
9. Kam měl odbočit Martin na trase etapy Copiapo-Copiapo na 110,54km?
Tuhle odpověď jsem považoval za snadnou, protože jsem napověděl, že se máte dívat do fotogalerie. Přesto několik lidí napsalo, že nemají k dispozici roadbook, takže to neví. Proto byla právě ta fotka té stránky roadbooku v galerii. Vidíte že na políčku 110,54 je i zvýrazněn směr mírně doprava. Tuto odpověď považuji za dostatečnou, někteří připsali (správně), že to mělo být odbočení doprava na azimut 30 stupňů.
10. V jakém směru měl jet Martin v etapě Santa Rosa De La Pampa - Puerto Madryn na 124,62km - uveďte přesný údaj ve stupních.
11. Jak se říká bodu (anglický termín), který musí závodníci na cestě najít a projet a za jehož neprojetí je výrazná časová penalizace?
Tohle odpověděli asi všichni správně. Waypoint, WP...
12. Kolik litrů vody měl během speciálů Martin celkově k dispozici?
Tady jste hledali skrytý chyták ale nebyl. Pochopitelně že jsem nemyslel vodu, která byla "neomezeně" na tankovačkách na dolití ani vodu v chladiči motorky. Myslel jsem, že napíšete, že měl povinnou nádrž na pitnou vodu na motorce (3l) a povinný camelbag, který musí být 2l ale Martin měl 3l. Takže uznám alespoň ty odpovědi s camelbagem, co jste vesměs našli ale pár lidí odpovědělo správně - tedy pět litrů, což je minimální součet nádrže a camelbagu nebo 3+3l v martinově případě.
13. Jak se jmenují obě zařízení, kterým je možné vyslat rádiový signál v nouzi - nepočítáme mezi to signál telefonu.
Správná odpověď byla opět v tom článku o navigaci. Nouzový signál nejde odeslat z GPS. Správně je to iritrack a balise. Uznávám pochopitelně i "nouzové tlačítko pod navigací" a "rádiomaják".
14. Ve kterém dopravním prostředku zahynul zakladatel rallye Dakar a byla ten rok rallye ukončena předčasně?
Tohle byla snadná odpověď. Kromě jednoho odpovídajícího, který je přesvědčený, že zakladatel rallye zahynul v autě. Thierry Sabine zahynul ve vrtulníku, který tak propagoval pro bezpečnost dálkových rallye. Na palubě s ním byl skladatel a zpěvák Daniel Balovoine, pilot François-Xavier Bagnoud, novinářka z Nedělních novin Nathalie Odentová a technik RTL Jean-Paul Lefur. Protože o takové situaci hovořil Thierry již dříve a nepřál si, aby v takovém případě byla rallye ukončena, na jeho počest rallye pokračovala. Mimochodem, jejich vrtulník neměl technickou poruchu - v noci nebo téměř v noci za snížené viditelnosti navíc umocněné písečnou bouří normálně přístál ale opět vzlétl, protože sledoval světla auta, které vypadalo jako ztracené. Bohužel si pilot neuvědomil, že po několika stech kilometrů rovných plání je právě v tom místě obrovská duna a narazil do ní. K neštěstí došlo v roce 1986, přesně v úterý 14. ledna na území Mali. Vrtulník byl typ Eurocopter Ecureuil. Jeho popel byl rozprášen uprostřed zcela opuštěné části pouště Tenere, v místě Arbre Perdu, 200km kolem není absolutně nic. Jeho náhrobní kámen byl zničen a leží podle posledních informací rozlámaný na kusy.
15. Co letos znamenala růžová barva podkladu startovního čísla u motocyklů?
Tohle bylo velmi snadné - je to rozlišení motocyklů ve třídě do 450 kubických centimetrů objemu motoru.
16. Pokud chce závodník na motocyklu předejít defektům na velmi podhuštěné pneumatice, která je potřeba pro jízdu v písku, namísto duše použije co?
Opět prakticky všechny odpovědi byly správné - pěnová obruč zvaná mousse (čti mús).
17. Směli všichni tito piloti R. Gordon, C. Sainz, N. Roma a T. Tomeček použít systém dofukování pneumatik za jízdy?
Tohle byla trošku složitější odpověď. Chtěl jsem vám napovědět fotkami aut Hummer R. Gordona a Mitsubishi nebo VW. Z kol Hummeru trčí do stran viditelné hadice dofukování vzduchu, z aut s pohonem 4x4 kategorie T2, tedy VW i Mistubishi netrčí, protože dofukování nesmí být použito u těchto vozů. Takže správná odpověď je NE.
18. V poslední, tedy 14. etapě, změnil Martin jednu výraznou část své výbavy. Která to byla?
Nebyly to ponožky ani rukavice. Byla to bunda. Je to výrazně vidět a protože jí použil jen jednou (kdežto přilby střídal), tak jsem myslel, že to bude snadná odpověď.
19. Pro přestavbu sériového enduro motocyklu na dakarský speciál se používá takzvaný "rallye kit" od různých výrobců. Kterou součástku tento kit pro motocykly Yamaha WR450F nikdy neobsahuje: nádrž, palubní deska, uzávěr nádrže, sedlo, laminátový překryt kokpitu, GPS, tripmaster, roadbook, ovládací tlačítka na řídítka, zadní koncové světlo.
Opět stačilo přečíst jeden a tentýž článek o navigaci, který jsem zmiňoval v předchozích odpovědích. Stojí tam doslova: ... a ten mu dodává organizátorská GPSka. Ta je dodávaná i s držákem organizátorem a stejně jako iritrack, sentinel a balisse nejsou součástí kitu, to se kupuje samostatně.... Takže správná odpověď je GPS. Palubka je součástí kitu, na ní je namontovaný roadbook a další přístroje. Zadní koncové světlo je na rallye zvětšené a bývá opět součástí kitů.
20. záludná otázka na závěr - co měl Martin napsáno na čepici na podiu v Buenos Aires při závěrečném ceremoniálu?
Všechny odpovědi byly správné - Yamaha
Jsem moc rád, že zájem byl docela solidní. Správných odpovědí (tedy těch nad 75%) je 41 a z nich v pátek vylosujeme výherce. Podle všeho těch výher bude víc, domluvíme se s Martinem jak dorazí. Každopádně si myslím, že jste se přinutili něco se naučit, něco vyhledat a že to bylo zábavné a poučné a opět jste se stali znalci rallye a když budete někde koukat na nějaké fotky nebo video z Dakaru nebo jiné soutěže, můžete někoho ohromit znalostmi. Psal mi Martin z BA, že si zkoušeli jen tak cvičně na pokoji odpovědi a nikdo to nezvládl, takže si můžete gratulovat
21 komentářů:
Parada, uz je to tady. Netrpelive ocekavam zbytek otazek, zatim to vypada nadejne =)
Já už teď vim, kde sem udělal chyby..ale co už.. :) Jinak to máš pěkně vysvětlený ty odpovědi ;)
Jak je to presne s tou vodou? TomasTT psal v jedne diskuzi:
TomasTT () napsal 26.11.08 v 23:21:
markus: nádrže jsem právě psal, voda podle regulí - povinně 5l (to je nádrž dole před motorem) plus bude mít 3l camelbag (resp. ne camelbag ale vak na vodu od jiné firmy než camelbag) :)
Jak je teda velka ta nadrz? Ja to chapu jako 5nadrz+velbloud:-/
Diky Jirka
Takže jestli to chápu správně tak na motorce je nádrž na 2 l ne na 3 jak jsem se dočetl na tomto odkazu http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=195366 Michal #5
Jsem tu. Sorry, nestíhal jsem psát a odpovídat. 3l je nádrž a 2l minimálně camelbag ale martin měl 3l. Takže povinné minimum je 5l a martin měl 6l.
Tak v tom případě bych měl mít všechno správně. Zabralo mi to cca 4 hodiny všechno najít. Tu otázku s huštěním jsem hledal stejně dlouho jako odpovědi na všechno ostatní. Nakonec jsem to objevil v propagačním materiálu BF Goodrich. Vodu jsem dal jen kvůli zdejším stránkám, které sleduji od Martinova prvního dakaru. Tomáš tehdy psal něco o nádrži na vodu, jen jsem musel najít jaký má objem. Michal #5
Jeste jeden dotazek bude martinova motorka nekde vystavena?? (treba motocykl 2009)
Tak podle všeho mám jednu chybu a to s tou rychlostní etapou...hmmm, tak to není špatné... ;-)
Ale já našel, že povinná výbava vody je 2l ne 3 plus Martinův camel 3l, takže jsem napsal 5l.
Info o povinné 2l nádrži na vodu jsem čerpal tady: http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=12084
Píší tam jasně - 2l nádrž, tak jak to Tome je?
Díky za super soutěž ;-)
Martin Š. MB
Tak to sem rád, že to taky sami účastníci nezvládli, moc mi to psychicky pomohlo :)) S tou vodou sem to zbytečně uspěchal..nejdřív sem napsal jen ten 3l camelbag, ale nějak mi vrtalo, že by měli mít i nouzovou zásobu na motorce..blbě sem pak hledal asi a na blogu sem to už nenašel, tak sem to tam nedal nakonec.. :/ Jinak moc zajímavá soutěž a člověk je o něco chytřejší, díky Tome :)
S tou vodou se netrapte. Letos tam bylo fakt povinně 3l a 2l camelbag. Voda v chladiči se do toho nepočítá :) O tom dofukování mluvili 3x na eurosportu a upozorňovali na to.
Ok, tak už se tím nebudu trápit, ale když já to chtěl mít bez chybičky... ;-)
S tím Eurosportem... já ho bohužel nemám, kabelovku taky ne, takže já jsem viděl jen pár videí na stránkách Dakaru, a tam toho moc nebylo a pak jsem něco našel tady...
Tak doufám, že bude zase nějaké DVD nebo nějaký velký sestřih z letošního Dakaru a také se na něco podívám...
Martin Š. MB
....to je hezké jak to vypadá vždycky všechno jednoduše když se člověk dozví kde to najít a jaké měly být odpovědi, já se té soutěže nezůčastnil jen na nečisto pár otázek co bych dal dokupy z hlavy (mezi námi děvčaty i tak byla půlka nazodpovězena a půlka ještě blbě) :o), ale každopádně díky, určitě mě to velice obohatilo...takže za rok bude doufám jako hlavní cena zase v této soutěži Martinova motorka z Dakaru co Tomášu???? :oD
mencas
Hm, dost jsme se s Karolínou pobavily. Ty souřadnice mě mrzí. Teprve dnes ráno jsem je škrtla a napsala RYCHLOST. Ale jinak paráda, jsme šikulky. Jsem pyšná, že jsem porovnáním slepých a neslepých map nakonec vypreparovala tu Nigérii. Trasa 1992 mě překvapila. Tak díky, Tomáši. Ivana
Martin Š. MB: dakar lze sledovat i na CT4 a to i ze zaznamu, takze se muzes podivat na zabery ze vsech etap, i kdyz v kazdem sestrihu se objevi nekolik evidentne starsich zaberu
ty zaznamy najdes bud na strankach ceske televize, nebo odkazy na ne jsou ma lopraisovych strankach
Jeste jeden dotazek bude martinova motorka nekde vystavena?? (treba motocykl 2009)
Yamaha na výstavě nebude ale určitě se s Martinem domluvíme, že by byla třeba pár dnů u nás a pár dnů u motopointu nebo kde budou další sponzoři potřebovat.
Otázka je, kdy dorazí. Mimochodem, viděli jste to ohořelý WR u naloďovacích kontejnerů? Hustý...
No... nic moc :) Ale myslim si, že Martin tam má originální zadní světlo. No ono to vypadá, že tam ani žádný světlo nemá! :D A na motorkářích psali, že veze 5 litrů před motorem. Hiff
Hiff: nevadí, kromě pár lidí byly všechny odpovědi OK.
V pátek se losuje!!
TomasTT: Jasný jsem spokojenej. Bylo to poučný a pěkně vybraný. Žádnej čajík. ,-)
Jo ještě se chci zeptat na ten km 124,62 je tam odbočení doleva a to je podle mě o 90st. Vedle je napsáno 180 ale to by byla vracečka nebo ne? Toho jsem si všiml a protože mám radši obrázky tak jsem dal 90... :D Hiff
Ne. Na rallye je směr nahoru 0 stupňů, doprava 90, zpátky (to je nesmysl, nikdy v roadbooku není zpátky), doleva 180.
TomasTT: Dík to je zajímavý ještě prohlídnu ten návod. :) Hiff
Okomentovat