sobota 10. ledna 2009

Telefonát s Martinem během volného dne

Telefonát s Martinem z volného dne v Chile

Ahoj Martine, tak jak to s tebou vypadá? Co palec?
Ahoj, prý má web strašný úspěch, i tady mi lidi gratulují že prý děláš super zpravodajství. To je skvělý. Prst hele pochopitelně natekl. Celou ruku mám nateklou. Byl jsem s tím na ošetření, byl tam francouzský doktor, nějaký specialista, dal mi na to takovou mast a něco na tišení bolesti a mám si to mazat a dal mi to do ortézy. Říkal že to není žádnej zázrak ale že pokavaď si to ještě jednou nevylomím, tak by to mělo být dobrý.
A zkoušels jestli s tím vůbec sevřeš heft?
No naštěstí ovládání roadbooku a tak, to mám na palec levý ruky. Ale ne, s ortézou to nejde jezdit, říkal že to jen zatejpují ale nejde s tím jet, to určitě ne. Bude to těžký, ty rázy jdou přesně do toho místa a v horách to celý držíš rukama.
Nedostaneš se dneska k internetu, že by ses podíval na seznam vzkazů na netu?
Je s tím problém, ani tady není pořádný připojení, Cor nadává že to je hrozně drahý ale přilo mi to SMSkou, jak jsi poslal jména a že všem děkuju. Přijede sem pár lidí a vezmou mi to vytištěný a přečtu si to a budu to číst i cestou domů. Pro mě je důležitý že vím, že to sledujete. Díky moc.
Prosím, ptal se tvůj sponzor z Motopointu jaký jedeš řetěz?
Jedu EK a rozety Supersprox. Zatím to nebylo potřeba měnit ale uvidíme dneska, možná preventivně. Myslím řetěz. Jsem s tím moc spokojený.
Proč jsi včera dal jiné gumy?
To je neuvěřitelný, ty tady snad máš zvědy nebo co :) Dali jsme tvrdší gumu, protože jsme mysleli že na ten přejezd hor bude lepší a vydrží i kdybych to pálil ve skalách. Ten Bridgestone vydrží víc než Michelin. A osvědčila se hlavně když jsou ty dlouhé přejezdy. Dochází nám ten nejlepší materiál, máme dost moussů ale těch racingových gum málo, tak to šetříme do dun. V písku bych řekl že to s Michelinem nejde moc srovnávat, je o dost horší.
Jak se ti jelo s tím Danielem včera?
No zaplaťpánbůh že jedeme takhle nějak spolu. Mám si s kým popovídat na tankovačce a je to soutěžení a baví nás to. On je specialista na písek, na tom vyrůstal a je vidět, že na něj v dunách nemám. Jede v písku jasně líp, má to naučený. Ale jak přijdou navigační etapy, tak zase bude za mnou, uvidíš :)
Netrap se s tím, rozhodovat se bude tak za ty dva dny.
Víš jak to bude dál?
Teď budou dvě hodně těžký. Ta pozítří má být brutální. Celý den v dunách. A pak po té Atakamě bude jedna bez servisů, bez asistence a tam bude rozhodovat kdo to nerozmlátí a kdo to umí sám odservisovat a připravit na další etapu. Tam můžou být hodinové rozdíly mezi jezdci. Máš představu o terénu?
Má to být hodně pískové a náročné na fyzickou přípravu. Má nás to totálně odrovnat a pak přijde jedna etapa v poušti Atakama, tam to je jen ježdění v dunách ve strašlivém horku. A tam prý nějaká hodina nebo deset minut nebude rozhodovat. Kdo to ustojí a dojede do cíle, ten to vyhraje.
Nepotkal jsi Marchiniho? Dostal děsné penále za to jak ho odvezli s tím mrtvým motorem do bivaku.
Jasně ale potřebuje jet dopředu aby pomáhal Fretíkovi a tak to docela bral. Mě včera předjel, pak jsem ho najednou dojel asi za 30 minut, nějak se tam plácal v tom prachovým písku a byl úplně ve smrti. Tak jsem ukazoval co jako je, on jen mávnul ať jedu dál a naznačoval že je vyřízenej, šlapal nohama a tahal je za sebou. Byl úplně vyřízenej.
No ale před tebou je pár Yamah co docela tahají, koukni se na to...
No určitě, jede tam pár lidí v SP, jedou výborně zatím ale jak jsem to studoval tak pořád není nic prohranýho a uvidíme jak jsou na tom s fyzičkou. Spousta jezdců jeli naplno a už se vybili, někteří tady jsou zralí na špitál a tlučou z posledního a to jsme v polovině a ta druhá bude náročnější než první. Podle mě bude obrovský odpad.
No ale Fretigne jede jasně na bednu, ten chce mít sošku!
O tom nepochybuj. Víš jak je Yamaha populární ve Francii, udělají cokoliv aby byl nahoře. Potřebuje to. Pokavaď ten konec bude jen trošku technický a ne vypalovačky, tak zaútočí na první místa i s 450kou. Má na to.
Jinak ten J. Street je amatér, včera jsem zjistil že se neživí závoděním ale brousí betonový podlahy a jede bez tovární podpory s M-kovou sériovou replikou.
No oni všichni pochopitelně využívají servis a mechaniky a když má díly tak ono to vypadá že nemá podporu ale určitě má výhodu v tom zázemí KTM které tady je. Na těhle motorkách stačí koupit tu repliku a nějaké díly a máš nějaké podmínky na zázemí, tak můžeš na tom vyhrát. Piloti z fabriky jsou úplně na prášek že jim nějaký amatér dává a může jim to nařezat na první místo.
A to on jede v Marathonu!
No ještě k tomu. Fakt je to hodně o jezdcích. KTM určitě udělalo dobře že začali prodávat sériovou dakarovku.
Neviděl jsi jak jezdí ten Lopez? Včera jel šílený motokros - v televizi bylo vidět jak to maže přes křoví. Evidentně chtěl vyhrát tu etapu když je tady doma.
Byl to asi masakr. Hele ono se to nesmí přehánět. Já ho třeba vůbec neznám, nikde jsem ho neviděl ale včera těch prvních 120km tam jezdili lidi že jsem si říkal že to nemají v hlavně srovnaný. To byl motokros. Oni se tam dokážou naprosto zmasakrovat před kamerou. Já myslím že to bylo zbytečný. Nasadil jsem takovou trošku volnější jízdu. Měl jsem tam pak problém, přestaly mi jít obě přední nádrže a musel jsem přepínat na zadek a měl jsem dost málo benzínu a jak jsem tam stál, tak jsem pak jen koukal co tam provádějí. Fakt motokros. Exhibice.
A když srovnáš Chile a Argentinu, co se ti líbí víc?
Zatím na mě víc působí Argentina. Lidi jsou tady taky příjemní a fandí ale je to všechno takový civilizovaný, čistý a hezký. Argentina je víc jako africká, divočejší.
A cos říkal tomu jak se jelo pod tím mostem po starých kolejích?
No ty vado to bylo neuvěřitelný. Ty lidi tam řvali, to jsem nezažil. To bylo jak na fotbalu. To tě tak hecuje že prostě to jsem nezažil. Je to hrozně příjemný. To v tý Africe není, oni tam ti domorodci jsou a čuměli ale jsou takoví chcíplí, nemají to nadšení nebo to nechápou ty blázny na motorkách. Tady to je atmosféra, tady to Dakarem žije. Venku před bivakem jsou davy jak kdyby tady tábořily nějaký populární hudební hvězdy nebo co.
Co říkáš na vyloušení toho katařana na BMW?
No je to správně. Objel to dunový pole a pak se vymlouval, to je správně.
Jinak Peterhansel byl na ošetřovně a má naprosto stejně zlomenej palec jako já a říkal že s tím řídit nejde.
No já myslel že odstoupil kvůli poruše motoru, včera mu to někde blaflo a hasili... Ale mají ještě Naniho romu ne?
No nevím, on jestli něco zajede. Peterhansel každopádně má zlomený prst.
A co ty problémy s pneumatikama, zdá se že to už je lepší.
No vyřešili to. Museli změnit převody, nejezdí tak razantně, nemůžou využívat ten motor jak jsou zvyklí, to zmákli dobře. Změnili taktiku. Hodně s tím pracovali v týmu. Já se bavil s D. Casteau a Ulevalseterem a říkali že musí jezdit víc jako takticky a nejde za to tak brát. Museli změnit styl jízdy. Zatím ten terén tady nemáme tak zmapovaný a nevíme co nás bude čekat. Čekám že to bude víc pískovitý.
Můžeš si někdy dát třeba masáž? Předloni měl maséra jen Despres tuším.
No jo, to můžeme, to nabízí všem, je to volný a mají tam fyzioterapeuty ale já se bojím že by mě to spíš uškodilo a druhý den by mě to víc bolelo.
A myslíš že ti pomohla ta fyzická příprava a tréninky ve fitku?
Určitě, já myslím že se o tom ještě bude rozhodovat, kdo má namakáno a kdo ne. Je to o výdrži a jak já říkám - až budou tahat ty prasata z písku, tak tam to bude něco jiného než 20km. Celý den v dunách kde se padá a padají všichni, tam to pak ta příprava bude rozhodovat. Uvidíš.
Jinak co Froněk a ostatní?
No já se bavil s Pabiškou a Jakešem a myslím že je překvapilo jak to je náročný, že to nečekali. Honza jede dobře ale byl dost vysátej, myslím že všichni jsou dost na dně fyzicky.
Co jste dělali na motorce?
No mechanici si dali ale vyměnili jsme ložiska v krku, opravili a odservisovali ty vidle a vyměnili zadní tlumič, přepákování, všechny ložiska, zkontrolovali jestli někde není nějaká prasklina nebo něco a všechny dráty, navigace jestli je všechno v pořádku, konektory... Taková ta běžná větší údržba.
A po tom pádu včera se nic nestalo?
No já to nechtěl zničit tak jsem to hodil do toho bláta, věděl jsem že jestli tam nebude kámen ta se jí nic nestane a byla jen od bláta ale jinak se nic nepoškodilo.
No bláto jsme viděli na fotkách jak stojíš na benzínce.
Já to věděl že to bude ostuda ale měl bys vidět ostatní. A fabrický auta. To se nedá popsat čím jsme jeli. Příšerný. Nejdřív tuny bláta a vody a pak prach a písek. Přijeli jsme tady do Chile, všechno na benzínkách září čistotou a do toho přijdou hordy prasat ze kterých se sype bordel, byla to legrace. Ale umyli jsme to wapkou a motorce fakt nic nebylo.
Prosímtě, někdo se ptal kdy vlastně jíš ty věci co dostaneš na jídlo?
Jako tu čokoládu a sušenky a konzervy?
Jo, to myslím.
No to vezu v ledvince ale nejím celý den nic. Jen piju a dolévám vodu. Na tankovačce nemáš čas jíst. Na přejezdu se pak najím, můžu se zastavit na pumpě. Když mi nevyjde benzín tak stejně musím tankovat a zastavujeme normálně na pumpách. Tak si tam dám kafe a bagetu nebo tak.
Jak je tam vlastně draho? Co stojí benzín?
Není tady nikde draho, benzín stojí asi 11 korun. I autaři si chválí že počítali s africkými cenami, což je dvoj- trojnásobek ceny v Evropě a tohle je třetinové.
Bere se cena za Marathon 450?
Já nevím ale myslím že jo, že je za 450 celkově a Marathon 450 a za Marathon nad 450. Jsem o tom přesvědčený protože tak to bylo předloni a kvůli těm brejlím mi to uteklo a přišel jsem o to umístění a o tu sošku, kdybych jel v M, tak jsem byl v kategorii první.
Tak super, díky moc, ještě se domluvíme na rozhovoru pro Eurosport večer.

Dík a dík že tohle pro mě děláš, říkal mi sponzor že nic jiného lidi nečtou, že tam máš ty nejlepší diskuze a články. Tak díky moc a zavoláme si večer. Lidi pozdravím z Eurosportu. Čau.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Parádní rozhovor!!! Lepší než 100 obyčejných tiskových zpráv a fotek. Tohle je to správné čtení z akce, díky moc! Martine, GOOOOOO!!!

Ondra

Anonymní řekl(a)...

vyborne vedeny web (blog) postupny clanky, informace rozhovory... fakt super... konecne se da dakar nejak sledovat a ne vecer 12 s v TV a hotovo...BRAVO!!! A to lonsko jak uteklo s tim Hummerem co mel byt vybaven na life zpravodajstvi... te je teda na fucko¨ff..

Tak snadtomartinovi bude drzet ta ruka... to je fakt pesek! a jak je mozny ze melblkbe naladenou GPS???

Spijker

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Neměl jí blbě naladěnou. Před každou etapou se tam musí nahrát změny, některé body jsou skryté, některé pro změnu trasy vypuštěné a zrušené úplně. A občas se stane, že něco spletou. Stává se to. Je to hodně přístrojů a chyby se stávají. Takže on jel podle itineráře ale pořád mu tam viselo že tam má být bod ale nebyl. Stejný jako by ti v autě na navigaci zobrazovala třeba benzínku a ty bys byl přesně v tom místě a žádná benzínka by tam nebyla. To samý.

Anonymní řekl(a)...

Zase perfektni, uprimny a vtipny rozhovor. Jeste nikdy jsem se o Dakaru nedozvedel tolik jako letos od Vas ;-) ... a to ten Dakar sleduji snad jiz 20 let.

... ale mam jeste par otazek, jestli mohu:
1) existuji na Dakaru dopingove kontroly ?
2) maji jezdci sve trenery ? ... jak vubec jezdci trenuji ? ... maji svoje specialni stezky kde si jezdi na cas a piluji techniku prujezdu pres ruzne prekazky, nebo na vytrvalost ? ... sami, v klubu, s kamarady ?
3) jak se startuje takovy zavodni stroj ? ... ma to jen nejaky tlacitko nebo klasicke "klicky" ?
4) provadeji jezdci nejaky rozbor/ analyzu po etape jako kde udelali chybu, kde mohli jet rychleji nebo naopak nejakou pred etapovou pripravu ... vim ze je nejaky breefing pro vsechny jezdce, ale to je tak vse, ... spis jestli se treba snazi naucit se trat "zpameti", nebo aspon nejake vyrazne body jako sjezdari pred zavodem.
5) jak se uci padat ? ... nebo jde jen o zkusenost, kdo si vickrat namlati tak casem prijde na to jak to delat chytre a zlomit si misto zeber jenom palec ? ;-)

... no nic ... fakt o tom vsem pisete tak strasne zajimave, ze mi to neda ptat se i na kdejake "hlouposti".

V kazdem pripade diky, a moc a moc drzim palce (zatim vsechny zdrave) Martinovi, at si odpocine, da se trochu do kupy a pak at si to hlavne uzije!

z Michiganu zdravi
Vladimir

Anonymní řekl(a)...

Mácovi> zatím je to super, je dobře že jedeš hlavou, není umění být v půlce závodu v top ten, ale být totálně vyčarpanej a někde to rozvěsit a nedojet... ale jet takticky a dojet do cíle, ať už ta bedna dopadne nebo ne...
Užij si volného dne a načerpej síly, Tvoje chvíle ještě přijde a my budeme moc fandit, tak pokaždé když někde v dunách zapadneš, nebo budeš zvedat motorku, tak si vzpomeň, že tady na Tebe myslí a drží Ti palce spousta lidí a hned se Ti to bude lépe zvedat ;-) Jak říkal můj kamarád: když si myslíš, že už nemůžeš, tak ještě třikrát můžeš... Držíme palce.
Tomášovi> Tome, je to super!!! Že jsi profík jsem věděl, ale předčil jsi všechna očekávání... klobouk dolů před Tvojí prací. Umím si představit, v jakém jsi zápřahu, že nejíš, nespíš apod. Ale je super a je to vidět, že to neděláš jen pro peníze, ale že Tě to baví a to se Ti vrátí, uvidíš... ;-)
Oběma Vám přeju, aby jste odváděli stejně dobrou práci až do konce Dakaru a mohli jsme společně oslavit super výsledek!!!
Martin Šimek MB

Anonymní řekl(a)...

martine, jste hrdinove... fandim vam a myslim na Vas, pozdravuj i Pepu Machacka od kluku z Pelhrimova

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Vladimir z Michiganu: teda vy mi dáváte :) Odpovím v blogu, jsou to zajímavý dotazy, bude to zajímavé. Neco nevím,zjistím...

Anonymní řekl(a)...

To: Vladimír z Michiganu. Díky od laiků položeným a Tomášem Kocandou zodpovězeným otázkám z nás po letošním Dakaru budou minimálně poloviční znalci. Moc se mi to líbí. Ivana Hroch

Anonymní řekl(a)...

Připojuji se k chvále fóra, fakt super, čtu to několikrát denně.Měl byste nahradit Karla Březinu.
L.Skoda