sobota 17. ledna 2009

Rozhovor s Martinem večer po 13. etapě

Ahoj Martine
Zdravím reportéra. Jak to zvládáš?
Docela to jde, zvykám si pomalu na ten rytmus - 20 hodin vzhůru a 4 hodiny spaní.
No jako na Dakaru dřív. Dej si šlofíka během dne.
To jo, jen jednou jsem nebyl večer pár hodin u počítače a už tam skákaly dotazy kde jsem, proč tady nejsem a kdy přijdu apod. Mimochodem, dneska komentuje Eurosport ten druhý komentátor a budou ti volat.
Tady je signál snad dobrý, tak to bude doufám fungovat.
Víš nějaké výsledky?
Jen svůj. Jak to dopadlo?
Není to vůbec špatný pro tebe. Vypadá to že nedojel Lopez a tak by to bylo hned o místo dopředu. Jak se ti vůbec jelo?
Já už neblázním, dneska to byl takový standard. Spíš jako když řeknu normální klasický endurový standard. Ono to bylo vlastně bez navigace, bylo to takový vymlíkovaný, když to tak řeknu.
A motorka bezproblémů na té rychlejší trati?
Motorka hele bezproblémů, jede čím dál líp.
A s kým jsi se potkal? Předjíždělo se?
Já jsem víceméně předjel čtyři lidi v té erzetě. Předjel jsem Bethyse a nějaké další ale nejvíc mě brzdil ten Daniel Willemsen, ten jel pořád přede mnou, pořád se ohlížel a prášil mi a pak jsem ho musel vyloženě vybrzdit.
A on tě jako nechtěl pustit?
On když dojel tak se tomu smál, asi myslel že to už je jedno a že budeme tak jen nějak blbnout.
Tak jsem mu říkal že jednu na kategorii a měl mě pustit, on dělal ze sebe blbce ale asi si to neuvědomil.
Tak až to bude příště tak ho trošku nakrm ne?
Já mu dám :)
No a trať?
Ráno jsme měli takovej hnusnej přejezd, asi 350km..
A jeli jste tím speciálem nebo po silnici?
Ne, po silnici, až na start speciálu po silnici.
A myslíš že kdyby se dneska jela celá trasa bez zkrácení, že by se něco změnilo?
No to je těžko říct. Je tam větší šance spíš že se něco podělá. Oni se snaží aby fakt lidi dojeli do cíle. Oni lidi řvou že to je o ničem, že se speciály zkracují a že to je o ničem, že to není Dakar ale zase na druhou stranu - dneska jsme jeli přes 200km speciálku, nebylo to rozsekaný, bylo to po kamení ale abych nezklamal tak jsem se taky dneska rozsekal.
Ale, copak copak? To hned musím prásknout Mildovi, ty se nedoplatíš..
No byl tam takový přejezd vodou, bylo to v zatáčce a trošku mi to tam ustřelilo ale nestalo se nic hroznýho, motorka spadla na bok a nic se nerozbilo.
A ruka?
No to je první na co myslím, chránil jsem si jí. Tu mám v merku a tu schovávám. Bolí pořád.
Viděli jsme že dobře jel Jakeš.
No já předjel tyhle lidi a pak jsem jel pořád sám, takže ani nevím jak ostatní jeli. V cíli jsem ani nečekal, udělal jsem pár fotek s mými sponzory v cíli a jel jsem do bivaku.
... říkám mu pořadí v cíli a celkově u ostatních našich jezdců ...
Jak říkám, já dneska jel sám, tak nevím jak se jim jelo. Asi v klidu, nebylo to těžký.
I ten Simon Pavey na BMW nejel špatně, docela se pořád drží.
Na jednom tom malým BMW jede nějaký portugalec, párkrát jsem ho viděl a vypadá to že mu to docela funguje i motoricky, bylo to slyšet ten motor bere.
To je ta s rozetou v ose kyvky.
Podívám se a zeptám co na to říká. Jaké mají problémy. Nějak tam zajdu kouknout. Měl super zvuk.
... říkám mu o to, že Pepa Macháček těsně ztratil vítězství v etapě ale na druhého najel náskok...
No dost oni s tím jedou na hraně, někteří určitě za limitem. Jsou to blázni. Machus je nechá vymlátit, o nic mu nejde, má to v kapse.
Hele víme z čeho postavíte speciál. Koukali jsme se a je to jediná možnost.
Fakt? Ono je to asi jasný. Ale bude to zajímavý, ale z toho motoru se vytáhne 100 koní. Amíci to ladí a ten motor je stabilní a hodně výkonný.
Neslyšels co se stalo té švédce Annie?
Ona snad ještě jede?
No jo, jede. Včera zůstala viset 5km od cíle. Volala do švédska aby sehnali někoho, kdo jí přijde zachránit protože v bivaku nikomu nešly telefony.
Kdykoliv jsem jí viděl tak měla někde obvazy a náplasti. Je nezničitelná. To je fakt obdivuhodný. Hmm a to muselo být jak mě volali z Eurosportu. Já to vzal a tam ticho.
Škoda, ta komunikace je děsná. Prý tam někde nejde ani satelitní telefon.
Jo přivezu ti nějaký suvenýr z Dakaru do klubovny. Chceš radši něco od VW nebo Mitsubishi?
No hele když něco tak sežeň Comův dres nebo despresovu rozlámanou helmu, za ten by Milan asi udělal nevímco. Ale když teda tak něco od Mitsubishi. Přece jen Roma jezdil ty bavoráky motorky, tak to je spřízněný..
Nebo něco od petříka? To byl motorkář.
Ne, Peterhansel jezdil Yamahu, Nani byl v racing týmu BMW.
To bylo někdy po válce.. ne? To bylo naposledy co jim to na Sahaře jezdilo ne? :)
Vole! :) Nečetl jsi vzkazy z webu?
No včera deset minut před spaním. Dali mi to, vypadá to solidně. Někteří ti lidi jsou asi fakt trhlí. Já nejsem žádná hvězda a oni tam píšou jak kdybych to vyhrál.
No ale minule jsi říkal, že ti nejvíc vadilo ta ztráta komunikace, že jsi byl izolovaný, bez vzkazů, nikdo o tobě nevěděl atd. Tak jsem to trošku rozjel aby ses necítil osamělý :)
No jasně, já jsem si to pročítal a taky ty komentáře a ty texty s fotkama co píšeš. Četl jsem to odzadu. Už se těším jak si to přečtu v hotelu v klidu.
Těch vzkazů máš tak jen polovinu. Od pátku tam je fůra dalších vzkazů a sledují to denně Češi z Číny, z Ameriky, z Jižní Afriky, Řecko, Bahrajn, Egypt i jak jsou na dovolených tak vidím jak tam jsou připojení a čtou co se děje ...
No ty vado! ... následuje asi minutový kašel...
A co Petr s Pavlem? (ptá se na kamarády co včera odjížděli s H2 na rallye Budapest - Bamako)
Byl jsem se podívat na odjezdu včera, psali že jsou ready na startu a že to je takový víc uvolněný a všichni v pohodě. Dost lidí prý to tam bere jako recesi. Ale jsou tam racing týmy nachystaný taky.
No bude to určitě zážitek taky.
Martine, už se ví, co bude v neděli za program?
Já nemám vůbec tušení. Bude nějaký prolog možná, zítra máme dojezd. Co je vůbec dneska za den?
Dneska je úterý.
Aha, tak máme dojezd v sobotu... ono je úterý?
Jasně, 4. ledna.
... ticho ... ty seš debil :)
Měl jsem říct že červenec :) Je pátek!
No jasně, vůbec nevnímám ty dny, tak zítra máme dojezd, jen krátkou etapu a v neděli by měl být nějaký sedmikilometrový prolog pro lidi. Tady je to už dost šílený, vůbec se nedá sem dostat. Lidi fakt blázní zase. Tak to bude maso v Buenos Aires, to si představ ty lidi.
No tady si lidi dělají legraci z těch krácených etap, že jestli nezkrátí i třeba ten výjezd na rampu v neděli. Víš proč dneska napsali proč to zkrátili? Co vám řekli za důvod?
Cor říkal že kvůli stavu závodního pole.
No na web napsali že kvůli silným dešťům minulou noc.
Nemám slov, to jsou fakt blbci ty vado. To snad není pravda. Oni si dělají z lidí pr...
To přehánějí. Rovnou to mohli říct narovinu a zkrátit to a hotovo.
Martine, nebudu už zdržovat, díky moc a čekej že budou volat z televize. Tak neříkej pořád "ty vado" a "jak já říkám" a "víceméně" nebo tě vystřihnou.
Já tě taky vystřihnu. Tak čau a díky moc a že všechny zdravím a napiš že se těším domů až to oslavíme. Musíme udělat nějaký mejdan. To domluvíme. Vyřiď to těm, co mi psali. Všem.
Tak to právě vyřizuju!
Pro neznalé jen upřesním že pokud člověk jezdí na motorce BMW, těžko se mu dostane uznání od majitelů KTM, nicméně majitelé Yamahy svorně pohrdaní všemi a jim se zase posmívají majitelé Hondy atd atd atd. Prostě ty tábory značek se neustále mezi sebou špičkují, popichují a provokují. Takže narážky na BMW, těžká "prasata" apod, to berte jako kolorit. Kdyby někdo případně chtěl, tak mám pochopitelně řadu důkazů, když Martin testoval například BMW HP2 nebo mojí velkou motorku v Tunisu, tak přijel s vykulenýma očima, protože to po pistě jede 200 a to se mu líbilo.. To jen tak na upřesnění. Ale je pravda, že Martin je opravdu hodně věrný značce Yamaha, měl nabídku aby jel za poloprofesionální tým na racingové KTM (ale ne tovární) a odmítl to, i když v týmu Yamaha musí za start v týmu platit. Bohužel jakmile se zveřejnila zpráva že podepsal smlouvu s Yamahou, řada sportovních novinářů napsala, že pojede stejně jako jedou profesionální piloti u KTM. Ale to je něco jiného. Yamaha jako značka na Dakaru nemá svůj racingový tým, je tam prostřednictvím několika promotérů. Ono je to vůbec tak, že se člověk může přihlásit na rallye "za nějaký tým" nebo sám za sebe. Tím se myslí vztah k organizátorovi. Takže třeba z pohledu ASO jede Fretigne za stejný tým jako Martin, protože jsou tak přihlášení. Ovšem Fretigne startuje za promotérský tým Team Fret a Martin za CeeTee Promotions. A aby v tom byl ještě větší chaos, tak asistenci každému jezdci může dělat někdo jiný. Takže asistenci Martinovi dělá Yamaha Holland, což je název asistenčního týmu, který opět přihlásil promotér CeeTee. Fretigne má tuším svou asistenci, to nevím přesně ale určitě jinou než Martin. A pro završení celého zmatku můžou jezdci různých týmů taktizovat a jet v rámci sportovních týmů úplně libovolně. Proto třeba Coma startuje za Repsol Racing a jeho dvojka Viladoms a trojka Farres jedou ve stejných dresech a se stejně pomalovanými motorkami. Ale třeba "nosič vody" pro Desprese, který jede v barvách týmu Red Bull Racing je také Alain Duclos, který jede v barvách Kastle. Nejsem zrovna expert na ty týmové pozice u KTM, nicméně se stačí podívat na určitou spolupráci Davida Casteu, který jede v barvách rumunského týmu Vectra Racing (který patří M. Butuzovi, který v jedné úvodní etapě havaroval) a dalších továrních jezdců a je jasné, že prostě profesionální "piloti" jsou najmutí na určité pozice. Jsou to opravdu složité vztahy. A totéž ještě existuje v rámci týmů. Jen pro představu, podívejte se na organizační strukturu týmu Vectra Racing v tomto PDF. To je prostě normální firma. Nicméně bez ohledu na to, za jaký tým startují, jsou určití jezdci najmutí profesionálové, kteří jedou "za továrnu". Možná by mohl napsat někdo, kdo se orientuje v této problematice něco lepšího, opravdu to není moje hobby. Rád to opravím. Napište když tak do komentářů. Sqwere? Ty znáš z hlavy i sériová čísla rámů těch lidí, tak šup sem s nějakým textíkem, ať nepíšu nesmysly....

Každopádně jsem chtěl jen zvýraznit to, že barva a loga na dresu jsou jedna věc, vztah k továrně jiný a asistence zase něco jiného. V případě týmu Yamaha Europě musel každý jezdec sehnat určitý balík peněz na společné zajištění těch činností, které všichni využívají - zejména asistenci. Naopak tovární piloti dostávají za svou účast a výsledky zaplaceno. Pochopitelně že Yamaha jako továrna do týmu přímo a také prostřednictvím regionálních zastoupení vkládá hodně peněz ale není to vůbec srovnatelné s opravdu tovární účastí, jak to je u KTM. Ono je to hodně podobné u automobilů, VW bylo letos na Dakaru oficiálně jako tovární racing tým, Mitsubishi také ale v případě BMW myslím šlo jen o podporu značky ale tým nepatří továrně. Pochopitelně že třeba u motorek tam je fůra dalších, kteří jedou ty samé značky ale nemají s těmi továrními společného nic. Mají různé rallye kity, různé verze motorek a různě zajištěný servis. Na rallye je řada větších a menších asistenčních týmů, které vezou lidem materiál, zajišťují dílenské vybavení a nebo jen třeba převoz vlastních dílů apod. Jsou to prostě normální služby, stejně jako si můžete najmout třeba dopravu nějaké věci, například pračky z místa A do místa B a nebo si můžete najmout dopravu a odnos do bytu a nebo dopravu, odnos do bytu, vybalení, instalaci a odvoz krabic. Tak přesně to je na Dakaru - záleží jen kolik do toho dáte peněz a jak moc budete riskovat, protože co nemáte vlastního, na akci koupíte ale pekelně draho a hlavně to nikdo nezaručí, že ten díl vůbec prodají.
Bohužel Martin nevěděl pořádně ani výsledky, informovanost je tam skoro nulová. Pokusím se zítra zjistit důvod od manažera ale předpokládám, že to bylo někde za rychlost nebo něco takového. S tím přepisem to fakt rychleji nejde. Rozhovor nahrávám a i když to bylo dneska jen asi 15 minut, tak to přepsat trvá děsně dlouho a navíc jsem se rozepsal o těch týmech, protože mi právě dneska jeden kamarád psal, že to musí být pohoda když někde četl, že Sainz přišel tou havárií o miliony, tak kolik dostane Martin od "továrny"...

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

tak jsem se dočkal a můžu jít spát, díky A.E.

Anonymní řekl(a)...

Tak dnes už jen aby vydržela moto a je to doma.Je to super.
Tomáši neví se už nějaké náznaky ,kde bude Dakar za rok.
A samo díky Tome za vše co pro nás děláš.To se prostě nedá neopakovat.Snad už to moc neprudí.
Co se takhle zamyslet nad nějakou formou odměny za tvou práci.Myslím že nebudu sám ,kdo se cítí nesvůj že nemůže oplatit takovou porci zážitků.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Náznaky toho, kde se Dakar pojede? Podle mě je to jasné. Vsadím se, že to bude zase Jižní Amerika.
Jsem rád, že porce zážitků byla dobrá a odměnou je sledovanost a vzkazy pro Martina. Tohle není práce, která se dělá "za něco". Hlavně ještě není konec, sledujte to a když Martin udělá nějakou akci, tak se přijeďte podívat. Jsem si téměř jistý, že Yamaha nebude letos vystavovat na motocyklové výstavě v březnu v Praze a když to půjde, pokusím se s Martinem domluvit, že by měl motorku u nás na stánku (jako předloni) a byl tam třeba na rozhovory, autogramiádu apod. Možná to už slíbil někomu jinému ze sponzorů, uvidíme.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím,
párkrát si psal, že si se bavil s Dušanem Randýskem. Je někde zveřejněný rozhovor s ním? Nebo jak je na tom?

A co Cristobal Guerero?

Výborný WEB!!!
Pravidelný čtenář Panča

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Ne, Dušan byl v nemocnici a jen jsem si vyměnil pár informací. Nebylo to na rozhovor. Nedělám jejich promo, takže by to ani nebylo v pořádku. Tohle je blog Martina Macka, to je potřeba si uvědomit, nikoliv blog české reprezentace. Je potřeba se zeptat na jejich stránkách, proč tam něco takového nemají, protože by to zajímalo určitě každého.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

A k tomu Cristobalovi Guererrovi - podle informace staré asi 2 dny, už byl mimo ohrožení života ale stále v komatu. Naprosto nic se o něm nepíše (anglicky).