neděle 18. ledna 2009

Rozhovor s Martinem v noci po 14. etapě

Ahoj Martine
Ahoj Tome, jak je?
Tak povídej, co je za novinky
No oni tady trošku slaví a chlastají a je tady trošku hluk
V pohodě.
Mám se tě zeptat, jestli přišly ty nové fotky
Jasně, už je to na webu. Hlavně ta, jak ležíš na posteli
Ježíšmarjá, to jsou blbci, oni to poslali. (v pozadí obrovský smích). To buď rád, že tam nebyla ještě jedna..
No jsem si jistý, že fanynky to ocení :)
No trošku tady chlastáme, jsme rádi že jsme tady..
Kamarád se ptal, jestli nevíš jestli polámané tělo reprezentanta brazilie neleží v nějaké zapadlé uličce vedle dohořívajícího vraku motorky s číslem 39...
No ty vado, to budu dlouho rozdejchávat tohle.
Martine, všichni to berou tak, že když tě nedokázal předjet na motorce, tak udělá takovou věc.
No jasně ale je to jednoznačně chyba někoho kolem Cora, jednoznačně. Já od nich dostal motorku na tuhle soutěž, stavěli to na tuhle kategorii a ten hlavní technik tohle musí vědět. Měl přece říct, tohle nejde, to tam být nesmí, na tuhle se nesmí v bivaku dávat tohle..
Měli možná taky líp říct těm mechanikům, že marathon je jiný, že tam nesmí dát třeba kotouče, které dávají ostatním apod.
No hlavně to tam bylo už na přejímkách a kontrolovali každý šroubek, tak proč ten technik neřekl, že to nemá být. Ten disk tam byl zlatý s modrými středy, sériový je stříbrný, to nemohl přehlédnout. Ale nevadilo mu to. Stačilo aby řekl že to být nesmí, tak jsem odjeli, dali tam ten od Yamahy a asi s pokutou zase prošli znova. Mám dojem, že jsme originály ani nevezli jako náhradní, že ti ostatní (SP) v týmu dávali ty Euromaster. Opravdu na to nikdo nemyslel, je to jako od jaké značky tam dáš rozetu. Nebo u jaké benzínky cestou můžeš tankovat. To má tak stejný vliv.
No a myslíš že kdyby byl stříbrný, tak ten protest nepodal?
Kdepak, oni šli účelově. On nedal konkrétní protest proti něčemu. On jim řekl, že si myslí, že nesplňuju podmínky pro marathon ale neřekl konkrétně čím. Tamta motorka je určitě upravená, podívejte jak mu to jede. Tak oni šli a začali kontrolovat všechno.
Jo takhle, takže on nepodal protest proti tvým kotoučům?
Nenenene, oni šli po značkách nejdřív. Jestli mám všechny značený díly a to jsem měl. Tak pak hledal dál až něco našel. Možná že ten kretén, co to podal, kdyby věděl, že jediný co mám na motorce špatně, jsou ty jiný značky kotoučů, tak by to nepodal, protože se naprosto ztrapnil ale o tom se tam nikdo nedozví.
No já jsem si to přečetl a je tam spousta háčků, co se nesmí. Takové drobnosti jako že třeba klemy řídítek musí být sériově vyráběný díl od firmy, která to má v katalogu. Takže kdyby neměli katalog, tak to mít nesmíš. Takový drobnosti. Na každé motorce najdeš něco, na co se to dá chytit. I kdyby to bylo jen použití jiných páček. Tohle už je fakt šťourání jak když mezi sebou bojují někde v F1. To není o závodění. Kdybys měl jiný píst a třeba 500 objem, tak na to nepřijdou ale dostanou tě na pitomý brzdový kotouče od někoho jiného.
Taky myslím. Ale s Corem to musíme vyřídit.
Cor psal, že podle Yamahy je to výborný výsledek a že jsou spokojení. Navíc jsi dojel jako druhá Yamaha za fretíkem a to je dobrý.
No jasně, ti mají na bedně fretíka a o tom jim šlo. Ale mě to štve, jedeš tisíce kilometrů, bojuješ a pak tě nějaký pitomec co neumí přidat plyn udá a vyřadí, protože jedu líp jak ostatní v Marathonu.
A ty víš, co je to za člověka?
Jo, viděl jsem ho ču...., my zítra máme prolog, tak to já mu ještě naznačím co si o tom myslím, to se neboj. Ale on je loutka. On nemá tušení podle mě. Jede na slabý KTMce..
Ne, má psáno že jede na Yamaze.
Ne, kluci si ho fotili, jede na KTM 450, na takový starý mrdce.
No fakt, všude se píše, že jede taky na WR450F. Dívám se do toho.
No ale jede na KTM. Možná změnil po registracích motorku.
Řekni něco o té poslední etapě. Bylo vidět, že jedeš na dojetí.
Dneska ten speciál byl že jsi na startu dal plyn a v cíli jsi ubral. Jezdilo se po cestách mezi oborama, nic složitýho. Akorát zase vyhrávaly KTMky, protože tady mohli mastit 200. Nemělo cenu to šponovat.
Napadá mě ještě, že to ani nemusel ten protest vymyslet on sám ale třeba někdo z jeho týmu, manažer apod.
No říkám, je to loutka.
Martine, Dakar nikdy nebyla férová soutěž, už v prvním ročníku dojel jediný motorkář do cíle přes nějaké dunové pole a Sabine změnil pravidla aby ostatní mohli dojet a pokračovat v soutěži a díky tomu ten, který to jediný zvládnul, nakonec nevyhrál. Už v prvním ročníku měnili pravidla během závodu a vždycky to tak bude.
No jasně, vem si že nás dvacet, kteří jezdili vpředu, nechali vždycky projet všechny sra..., ty nejhorší duny a pak to střihli aby ten zbytek tohle nemusel jezdit.
Máš pocit, že to bude příště zase tady?
Příští rok určitě, o tom nikdo nepochybuje. Ale ten další rok, to nevím, oni samozřejmě chtějí zpátky do Afriky. Alespoň jako na střídačku.
S větší motorkou bys měl větší šanci tady?
Nikdy jsem se tak netěšil na konec soutěže. A dokázal jsem, že to jde i s mojí váhou a zraněním na slabší motorce. Ale mít prase, tak to bude s přehledem. Při té délce toho závodu to jsou minuty, které dohromady dělají hodiny. S prasetem bych se cítil na super pozici. S přehledem. Oni mi ujíždí jen na sílu.
A ta špička? Nejen Coma a Despres ale jejich dvojky a ti kolem?
Oni jedou normálně, jsou to jen lidi a ne roboti. Dělají taky chyby. Nejedou žádnou hranu. Zkrátka jsou to jen lidi a je to jen o štěstí.
Víš jak jsi říkal před Dakarem, že ten terén bude vhodný na 450, že tam budou hodně technický pasáže? Měl jsi alespoň jednou pocit, že tam byla pasáž, kde jsi měl výhodu?
Etapy jako celek ani jedna. Všechny byly na výkon. Předevčírem byla jedna trošku technická etapa ale stejně tam byl ten motor potřeba. Nebyla ani jedna aby to bylo od startu do cíle technický. A když většina je na výkon, tak co s tím uděláš? Ujedeš jim třeba v té technické části mezi dvěma body, poskočím prý třeba o deset míst ale hned v té další je vypalovák a těch pár minut mají zpátky a dají mi dalších 20. To je prostě poučení. Ty další 450, co jsou přede mnou, tak jednak jsou to lehčí jezdci, Fretigne jednoznačně, navíc nevíme, co tam mají za motory, můžou to mít převrtaný, to nikdo neví, je to SP a můžou si dělat co chtějí a hlavně, já jsem nabral největší zpoždění jak mi na začátku praskl ten píst a ztratil kontakt s těmi, co jeli kolem mě. Fakt je rozdíl předjíždět někde od 50. místa nebo od 25. A na rovinách stejně nikoho nepředjedu, protože kdokoliv se sériovým prasetem mě předjede tím výkonem.
Taky by to chtělo jet v týmu. Jeden udělá chybu a další ho opraví.
No někde to fakt nešlo a nejde ani tak o tým, to si musíš vylobovat. Je potřeba se dostat do party, se kterýma se ti dobře jezdí a jeden druhého necítí jako ohrožení a pak se jede dobře a pomáháte si. Ty povinné čekání a tak, to jsou jen tovární profíci. Zaměstnanci.
A třeba KM Racing? Ti měli našlápnuto jet jako tým a pomáhat si?
Já myslím, že tak vůbec nejeli. Nevím jak vzadu ale Jakeš jezdil vpředu a těžko mohl nějak pomoct Davidovi, když jel o hodinu za ním. Byla tam rozdílná úroveň a nemohli určitě čekat, že pojedou jako Repsol třeba. Pošli pozdrav Randýskovi do nemocnice.
Určitě pošlu SMS. A Jakeš? Jak se ti s ním závodilo?
No určitě potřebovali někoho, kdo by jel proti mě myslím. Nikdo jiný asi u nás v republice na rallye není zatím a tak vzali Jakeše. On mě na motor udělá ale když jsme jeli normálně terén, tak asi dvě nebo tři etapy, tak jsem mu i na 450 dokázal nandat a to myslím nečekal. Bylo to srovnání nesrovnatelného, on má sériovou racingovku, možná 20 nebo 30 koní navíc a on má 60kg a já 100 a stejně kromě vypalováků jsem ho dokázal pozávodit na sériový 450. To určitě nečekali. Ale pak za to vzal a byl v prachu a už jsem řekl, že tohle nikdy. Jsou rallye, jsou terény, kde 450 nevadí. V Africe to fakt nebylo postavený tak moc výrazně na rychlost.
A to rozhodnutí o stavbě speciálu je dohodnuté?
Určitě. A musíme to testovat tam, kde se to pojede. To znamená tady v Jižní Americe.
Testování v Tunisu to nenahradí?
Podle mě nenahradí ani když byl Dakar v Africe. Ten písek tam a tady, to je tak velký rozdíl ale hlavně, ty duny tady, to bys musel vidět. To prostě nikde jinde trénovat nejde. Věřím tomu, že materiál na rallye v Argentině se musí testovat v Argentině a ne v Tunisu. Po téhle zkušenosti ti garantuju, že ty duny v Tunisu, co jsme jezdili, jsou naprosto nic, zbytečná ztráta času, tohle tady se trénovat tam nedá.
Taky myslím, že bude chtít vyřešit ty pneumatiky. Ten vulkanický povrch to ničí určitě víc, než někdo čekal.
To ale těžko ovlivníš, je potřeba mít nejlepší gumy a šetřit to. Nic lepšího není ale třeba na to skočí a budou něco vymýšlet.
Taky obtížnost byla vyšší, nároky na fyzičku. Hodně lidí to nečekalo, ani ty jsi na to nebyl připravený, že to bude takový maso.
Takových lidí se tady zrakvilo, bylo to fakt nadoraz. Já jsem byl dvakrát v takový krizi, že jsem byl absolutně na dně, netajím se tím, kdyby v cíli jednoho speciálu byl ředitel soutěže, tak přísahám že bych na něj skočil a vyválel ho v písku :)
Kterou etapu považuješ na nejobtíženější?
Ta třetí od konce, ty bílý duny. Od rána do večera. Celý den v písku, řečiště, duny. Tam nebyla vteřina aby sis oddáchnul. Ani vteřina. Jedeš na doraz, pořád.
A kdybys teď měl jet znova ty etapy, kde jsi spadnul, tak bys to jel jinak?
Hele to je náhoda, jedeš na doraz, pořád přes stovku, nic nevidíš. Můžeš to ustát a nebo spadneš. Pořád jsem padal, i včera jsem se vyválel. Někde ti to ustřelí a ležíš. Buď máš štěstí a nic se ti nestane a nebo se zraníš a rozbiješ motorku. To je naprostá náhoda. Oni v televizi neukazují že by tovární piloti padali ale taky padají. To je prostě tak. Myslím si, že jsem na začátku moc dával tomu motoru, určitě, ale jinak jsem jel tak, jak jezdím. Ty malé pády ani nepočítám, to je normální.
A materiál, nezměnil bys něco?
Materiál super, všechno fungovalo, všechno vydrželo tak, jak jsme čekali a nebo i víc. Třeba ty kompozitový díly, to je rozmlácený na kusy po těch pádech ale pořád drží. Takže technika super. I ten píst byla asi náhoda.
No v té etapě jsi jel přes 150, podle mě jsi to přehnal.
Teď mám jiný převod a nejede to tolik ale zátěž motoru je stejná, jedu s tím na maximum a drží. Motor jsme od té opravy neměnili, je absolutně v pořádku.
Tomáši, prosím, poděkuj veřejně tady Honzovi Veselému z mého týmu, byl hrozně užitečnej, dělal od rána do večera a odvedl 100% práci pro tým, zapadl do týmu a byl skvělý a taky kamarádům Petrovi a Janě, dělali ti reportéry v terénu a snažili se abys měl vždycky fotky.
Jasně, tak to napíšu do rozhovoru a můžeš jim napsat poděkování na titulku po závodě., Já měl od nich zprávy, čekal jsem na to do noci, bez toho by to bylo špatný.
A nepotkal ses v bivaku s někým novým, nějaký zajímavý člověk? Jiné týmy?
Byl jsem se podívat na ty lidi s bavoráky. Ten s tím vaším kitem je pohodář, tam je vidět, že se moc nezabývá servisem a že mu to funguje. A i ten s 450, to jsem obhlížel a vypadá to fakt, že jede spolehlivě. Asi to testují, protože jich moc nejelo ale tenhle to umí. Nějaký další tam byl v obvazech, asi kolega, který teprve začíná :)
A nebo měl při dopadu smůlu.
Asi tak.
A Fretigne? Byls mu gratulovat?
No jasně. Hned. Určitě si splnil sen. Mám nějaké týmové fotky Yamaha jezdů i s fretíkem.
A jakou řečí s ním mluvíš?
Rukama, nohama. Posunky. On mluví jen francouzsky, neřekne ani slovo ani německy ani anglicky. Ale to nevadí. Rozumíme si, i když si nerozumíme řečí. Někdy stačí gesta. Je to taková posunková řeč. Já ho znám dlouho, z endura.
Byl jsem se podívat za Romou u Mitsubishi.
Fakt, tak mu řekni ať se ti podepíše na přední kapotu a dovez nám jí do dílny :)
Měli letos smůlu ale on vypadal spokojeně.
Martine, už kecáme půl hodiny, přepíšu to zítra, celý den se nebude nic dít. Přenos na eurosportu je až v sedm večer.
Dobře, zkusím napsat něco do vzkazů a pozdravit lidi. Někdo mi to tady spustí a napíšu tam.
To bude super. Tak zítra nespadni až pojedeš na rampu. A pozdrav kluky a ženský.
Jaký ženský?
Ty chceš říct že oslavujete v Argentině a nemáte tam ženský?
No a já si říkal, že něco tady chybí :)
Tak čau.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hm, možná že asi máte pravdu. Když tak o tom znova přemýšlím, možná jsem to řekl až moc přísně...

Prostě já mám rád objektivnost a přísnost k sobě samému nejdřív a pak se dívám okolo.

Na druhou stranu, i ten brazilec musel vědět, že ten brzdový kotouč nebyl důvodem lepší jízdy Martina a tedy měl to nepodepsat, bylo by to férovější.

ALE STEJNĚ TO NEMĚNÍ NIC NA TOM, ŽE MARTIN PROSTĚ ZAJEL SKVĚLE, KLOBOUK DOLŮ

Doc

Anonymní řekl(a)...

rekl bych ze se martin prave diva, je tu pristup z buenos aires

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Dívá se tam nejvíc ten martinův sponzor.. A určitě ti kamarádi.

Anonymní řekl(a)...

Myslím ,že i když nedopadlo vše jak mělo.Tak Martin přesvědčil všechny ,že ten minulý výsledek nebyla náhoda.I přes nepřízeň štěstěny zajel opět super výsledek.Tipnul bych si ,že vzhledem k stavbě trati lepší než minule.Tak ať ti napříště pořádně vykrmí nějaké prase a natrhneš jim prdel.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Anonymní řekl(a)...

Luxusní rozhovor! :) Nevedlo se ideálně, ale Martin dojel, dojel celej a na krásným fleku! A hlavně se ctí...

Anonymní řekl(a)...

Jo ten 17:12 jsem byl já a mám ještě trapnej dotaz. Na kdy se tak nějak přibližně počítá s návratem?? Michal "Hiff"

michal řekl(a)...

Jedna poznámka. Ak na Martinovej motorke menili po tretej etape motor, už to samo o sebe stačí na vyradenie z triedy Marathon. Je to v pravidlách, článok 6P5: V triede Marathon budú odmenení jazdci, ktorí dokončia súťaž bez výmeny nasledujúcich častí: motor, rám, vidlice, kyvné rameno, cylindre, hlava cylindrov. Tieto diely musia byť striktne sériové a budú označené počas technického preberania. Výmenou niektorej z týchto častí, alebo výmeny motoru počas súťaže bude súťažiaci vylúčený z klasifikácie triedy Marathon, zostane však v celkovej klasifikácii v triede Super Production (s výnimkou výmeny rámu, čo je trestané vylúčením zo súťaže).
Z thoto mi vyplýva, že aj keby boli brzdy v poriadku, tak vzhľadom na výmenu motora by Martin nemohol zostať v triede Marathon.
Bez ohľadu na triedu však dosiahol Martin skvelý výsledok a teším sa na ďalší rok s novým strojom.

Anonymní řekl(a)...

Opět krásný a pohodový rozhovor, díky moc za něj!

A taky se moc těším na to, jak se budou vyvíjet tyto stránky nebo vlastně to, co z nich vznikne. Pokud se opravdu rozjede nějaký offroad moto-car-truck portál, bude to bomba! Jen je mi líto Tomáše, který bude před volbou co dělat ;o)) Jestli svou práci nebo novinařinu a šéfování portálu.

Ale Tome, na druhou stranu by to mohla být (stejně jako tento blog) v konečném důsledku super reklama i pro firmu a nenásilný vývoj kupředu. I když to tak vůbec není myšleno, stejně to ten reklamní dopad má, ať chceš nebo ne.
Touratech zná po Dakaru zase víc lidí, i když tu není skoro žádný odkaz - a tebe a Martina budou všichni vyhledávat jako kované profíky. A to je prostě fakt. Moc vám fandím i jako laik, který nemá motorku, ale moc mě baví sledovat už od předloňska Martinovy výkony a teamovou práci. A kdyby se mě někdo zeptal, kdo tady dělá nejlepší věci nejen na motorky a zároveň nejlíp poradí, odkážu ho jednoznačně k vám ;o)

Ondra

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Michal: nemáš pravdu. Podle letošních pravidel i podle těch starých, musíš jet s jedním motorem ale pokud ti odejde píst, tak logicky ho musíš vyměnit, abys mohl pokračovat. Pokud bys prorazil karter, tak je to problém, protože ten je označený a vyměnit se nesmí. Ale když jde o opravy, tak se motor prostě rozebere a opraví. To je pochopitelně náročnější na čas a rizikovější než vyměnit motor za motor, jak to dělal třeba Fretigne. Jinak to, že Martin říká "jedu s novým motorem" znamenalo víceméně generálku ale motor jako takový mu pochopitelně kontrolovali jestli má přejímací značky a to se vyměnit nedalo. Jinak ten překlad je dost zavádějící - článek 6P5 hovoří o o výměnách dílů při stavbě motorky, nikoliv o opravách. To je definice třídy. Takže opravit cokoliv pochopitelně smíš, ale určité věci tam nesmíš vyměnit (už myšleno u nové motorky - například vyměnit vidle třeba Showa za Ohlins) ale pokud ti potom vidle zařvou v závodě, tak je pochopitelně můžeš opravit. Nejsem si jistý, jestli je můžeš vyměnit, protože zrovna ty jsou myslím označené. Vím ale určitě, že u některých oprav se musí hodinu předem hlásit, že se ta oprava bude dělat a oni tam pošlou komisaře, aby na to dohlížel, jestli je to dělané správně a nedělají nějakou úpravu.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Ondra: ne, reklamu v tom opravdu nehledej, úmyslně jsem to odmítl, i když to martin nabízel. To samé různé reklamy na stránkách od google, mohlo to zaplatit hodně peněz ale chtěl jsem, aby to bylo fakt jen o dakaru a ne nějaká propagace nikoho.
Jinak to spojení s prací moc nefunguje, rally je spíš hobby, většinu dílů dodáváme beztak za režijní ceny protože každý chce sponzoring a jako business u nás to je směšný. Možná třeba GPS, těmi se fakt zabýváme hodně ale zase okruh lidí s motorkama je malý a málokdo chce nějaké služby a hledají jen cenu a tak to prostě dělám jako hobby. Ale dík a kdykoliv se stav na kafe, myslím, že tady máme takovou oázu pro "tyhle" blázny jako jsme my :)

michal řekl(a)...

Článok 6P5 hovorí aj o sankcii za výmenu motora počas súťaže:
The replacement of one of the these parts, or of the engine during the event, will see the competitor removed defi nitively from the Marathon classification, but will not prevent the competitor from featuring in the overall classification for the
Super Production group (with the exception of the frame for which the penalty will be exclusion from the race).

Ak ale nedošlo k výmene celého motora, ale len k jeho generálke, tak to je iné.
Samozrejme, aj mňa by tešilo, keby Martin vyhral triedu, predsa len, stále sú mi bližší českí jazdci ako tí brazílski.
A pochopiteľne, ďakujem za super spravodajstvo. Ja osobne som mal problém všetko nové si aspoň prečítať, na nejaké publikovanie na svoj blog som už nemal síl.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Ano, nemohli měnit motor jako celek. Jen díly ale ne karter, ten snad jde vyměnit jen když se požádá vedení soutěže apod. Každopádně měnili píst a asi tím pádem všechno co k tomu patří, generálka.
Jo, jo, je to slušný žrout času, to znám... :)