čtvrtek 8. ledna 2009

A ještě poznámka na téma publicita a samolibost

Právě jsem si přečetl vzkazy na stránkách ivokastan.cz a nedá mi to, abych k tomu nenapsal krátkou poznámku. Především - to, že Ivo vyrazil na Dakar na pitbiku je dobrodružství, to bez diskuze. Nehodnotím míru recese a míru šílenství, která k takové akci musí vést ale řekl bych, že už účast v závodě je dostatečné pro označení "blázen" a z toho pohledu jsou všichni jezdci zralí na léčení, bez ohledu na to, na čem jedou. Pitbike mají všichni rádi, ohlas z USA byl naprosto nečekaný, zaujalo to i lidi z televize a bylo jim líto, že nemohl závod dokončit. Bylo jasné, že pojede vzadu a že to bude hrozně o život - ale že by to byla ostuda? Ti, kdo si myslí, že je to "národní ostuda", mají přece možnost sami ukázat že jsou lepší. Seženete si nějaký stroj, pustíte se do příprav, budete shánět všechno - od všech licencí, doporučení a kvalifikací až po slušnou sumu peněz a když budete mít obrovské štěstí a organizátorům se budete líbit, tak se dostanete do závodu. Pojedete třeba jako J. Froněk, třeba i lépe nebo hůře. Ale zjistíte, že se o vás moc nepíše. Přesně to samé se stalo Martinovi předloni, když zajel dobrý až výborný výsledek a rozhodl se, že to zkusí napravit a postavil kolem sebe tým lidí, kteří měli dělat tu potřebnou publicitu. Bez ní si vás prostě nikdo nevšimne. Buď musíte jet na prvních třech místech, což předpokládám že nepojedete a nebo musíte mít opravdu hodně dobře zorganizované to zázemí, které jsme vybudovali vloni pro Martina. Letos tam sice nemáme vlastní auto, dalo by se říct že skoro vlastní přenosový vůz na online zprávy - ale především máme kontakty, zdroje a nějaké zkušenosti z minula. Peníze zaplacené za akreditace se také využijí k přístupu k tomu málu, co ASO nabízí ale můžeme alespoň využívat něco. Pokud tohle neděláte, nikdo o vás neví. Víte jak dnes jel Olin Bražina v quadech? Ne? Proč ne? Protože nemá tu publicitu o které mluvím. Pepa Macháček jí nepotřebuje - jsem přesvědčený že zvítězí a zajistí si jí svým výkonem ale ostatní? Pokud jsou průměrní účastníci v takové "smrti" jako popisoval Martin - mechanici dělají celé noci, nemají šanci se ani připojit na net ani poslat MMS nebo SMS a mají technické i organizační i zdravotní potíže, tak nemají čas na publicitu. Na to musí mít lidi. Nejde současně závodit, dělat mechanika, dělat manažera, novináře a fotografa. To může dělat asi cestovatel ale tohle je rallye. Nejtěžší rallye na světě - jak zdůrazňují organizátoři. Na volnější tempo jsou tu jiné závody - třeba Heroes Legend nebo nízkorozpočtové Budapest - Bamako apod. Ale rallye Dakar je rallye Dakar, to je extrém. Takže kdo to myslí vážně a má nějakou zodpovědnost ke svým sponzorům a ke svému týmu, tak má zaplacené nejen zázemí (třeba i rychlou asistenci a ti nejlepší třeba i servisní kamion a další jezdce co dělají pomoc) ale také mechaniky a lidi co dělají PR. Jsou pro tým důležití. Sponzoři to nedělají pro sport - chtějí být vidět, chtějí aby se o nich psalo, chtějí použít závod v marketingu a potřebují různé věci, které jim závodník sám prostě nikdy nezajistí. Proč se jezdí do Tunisu "testovat"? Protože sponzoři potřebují desítky fotografií pro reklamní účely, které se v závodě pořídit nedají. Pokud to děláte dobře, tak prostě takové věci musíte zařídit. Takže logicky berte lidi, kteří dělají publicitu jako zaujaté a nenadávejte jim, že dělají svou práci tak, jak jí dělají. Ano, jistě by každý tým chtěl říct něco do vysílání televize. Jistě by tam chtěli mít záběr ale všechno (kdyby to někdo nepochopil, tak VŠECHNO) je placené. Buď jedete jako z partesu a líp jak Coma, Despres a Fretigne - pak tam budete a nemusíte za to platit. Nebo jste nejlepší nováček na trati (Martin předloni dostal tu výsadu) a budete v záběru. Ostatní? Zaplať a dostaneš krásné obrázky. Chceš fotky? Zaplať 3000EUR a budeš mít sadu. Chceš mít šanci být v televizi? Kup předem deset slotů za půl mega a budeš mít šanci, že tam jednou budeš z vrtulníku a jednou jak projíždíš na zemi. Pokud vypadneš dřív, máš smůlu. Tak to prostě je. Vierka dělá nadstandardní práci, protože mluví i o jiných jezdcích a týmech. Myslím si, že bych také mohl psát jen o Martinovi, který mě na to najmul a možná že třeba i nebude rád, že blog částečně supluje zpravodajství někde jinde. Ale já to prostě jinak neumím. A proč tam není nic moc o naší reprezentaci? Třeba informují v jiných médiích - já nevím. Nedostal jsem od nich nic, ani slovo ani fotku. Proč taky? Vierka? Pochybuju, sama shání informace aby měla o čem mluvit. Je to jejich věc ale nenadávejte nám, že to neděláme objektivně a že to je dost omezené jen na informace o někom. Pokud budou ty informace dostupné, budeme jistě informovat o všech. Když nemají zájem a nikde je nemáme k dispozici - tak smůla. Myslím že jsem ještě vloni měl na věc poněkud jiný názor a byl jsem připravený informovat výhradně o týmu, za který jsem byl na Dakaru přihlášený ale opravdu je situace taková, že musíme jakékoliv informace doslova dolovat a když mají někteří pocit, že si publicitu dělají nejlépe sami a nepotřebují poslat ani zprávu, tak proč se víc snažit. Podmínky pro práci v terénu nejsou letos vůbec dobré a tak je to ještě horší. Myslím že třeba na Eurosportu by rádi informovali o zajímavostech od všech českých týmů ale zprávy nemají a nemá je nikdo a tak se mluví a píše o těch, kde ty zprávy máme. Hospodské kecy o tom, že kdejaký motokrosař by zajel na Dakaru lepší výsledek jsou nanic. Můžete to zkusit. Ale obvykle si lidi neumí vůbec představit, co za takovou účastí stojí. V týmu Yamaha Holland měli jet poláci na quadu. Proč nejedou i když měli zaplacené startovné? Nedali dokupy potřebné peníze. Mohli jste jet. Stačilo že budete mít závodní licenci, nějaké prokazatelné výsledky (říkáte že to dokážete líp, tak jistě závodíte) a sehnat peníze na techniku a podporu. Pár set tisíc. Myslím že tak do milionu by to bylo. Možná. A pak zjistíte, že jezdit podle mlíka je něco jiného než jet denně 700km v těch podmínkách a ještě k tomu navigovat podle roadbooku, což jste vživotě nedělali. Viděl jsem jezdce, kteří opravdu umí dobře jezdit ale když měli číst roadbook a podle toho jet, jeli jako začátečníci. Není to tak snadné. A když jsou k tomu ty správné podmínky - 40 stupňů, prach, děsivé tempo, špatné zázemí a každé kilo v kamionu stojí desítky tisíc, tak zjistíte, že to tak snadné zase není. Ale jak říkám - zkuste to. Možná zazáříte. Všichni z holaďanů YH, kteří tam jedou letos poprvé, jedou přesně s tou myšlenkou, že zazáří. Včera byli kromě jednoho naprosto vyřízení. Upřímně řečeno, bez takových bláznů, jako jsou všichni letošní i minulí účastníci, by ta rallye prostě nebyla. Zapomeňte na tovární profesionály, kteří jsou placení za to, že tam závodí. Je to jejich práce. Ale všichni, kdo za to nejenže peníze neberou ale dokonce je musí vložit, ti jsou opravdu ti blázni, kteří to berou jako výzvu. A když chcete zkusit něco extra, tak prostě zkusíte jestli se dá jet na pitbiku nebo bez podpory s baťůžkem nebo s čínským endurem. Je to přece jedno.
Hmm, původně jsem chtěl napsat jen pár vět a lidi co posílají vzkazy typu "ostudy národa" poslat někam, trošku mi to ulítlo rozsahem. Tak se omlouvám. Je to můj blog nakonec, tak nic mazat nebudu :)
Foto: Vierka Kaštanová

Žádné komentáře: