středa 14. ledna 2009

Dnešní odpolední otázky a odpovědi

Protože se celkem nic neděje a asi nic dít do večera nebude, tak si můžeme pro zpestření odpoledne udělat otázky a odpovědi. Beztak se vám po těch dnech strávených "adrenalinem" čtení průběhu závodu nechce vyřizovat ty maily a věci, které prostě musí počkat až po Dakaru, tak se na to dneska už vykašlete, zítra zase bude akce, tak se zbytečně nerozptylujte prací :)

Otázky pište do komentářů tady u tématu..
Dotaz na Tomáše. Jak je to s izolací jezdců během té maratonské etapy? Píšeš , že si všechno musí udělat sami a k dyspozici je jim bedna s osobníma věcma, vercajk a materiál. To jsou jako přes noc zavření někde ve speciální ohradě za bivakem ? Můžou jim třeba radit ostatní mechanici ?Jak moc se to kontroluje .
Takzvané maratonské etapy (dnes oficiálně nazvané etapy bez asistence) znamenají že v bivaku je povolená jakákoliv asistence spojená s údržbou, přípravou, opravou nebo i přípravou roadbooku pouze mezi soutěžícími jezdci vzájemně. To znamená, že si jezdci mohou pomáhat ale pod trestem diskvalifikace nesmí být přítomný žádný mechanik, týmový manažer nebo kdokoliv. Jsou tam pochopitelně lékaři atd ale ne prostě asistenční vozidla a jejich posádky ani novináři. Palivo dostanou závodníci v "maratonském" bivaku od organizátorů, čerpá se mechanickou pumpou a dostanou také materiál potřebný pro tankování. V bivaku nesmí mít jakýkoliv další materiál nebo vybavení. Nesmí třeba během spojovačky vzít někde od někoho nějaké nářadí apod. Ale v televizi bylo vždy vidět, jak Casteu dělá ostatním jezdcům tlumiče, protože to někteří z jejich týmu neuměli apod. Takže vzájemně si pomáhat můžou bez omezení ale nikdo zvenku tam nemá přístup. Protože jde o diskvalifikaci a hrozí diskvalifikací celých týmů nebo v jednom případě jsem slyšel o hrozbě že diskvalifikují všechny jezdce z jedné země protože se nikdo nechtěl přihlásit ke komu ten provinilec co pronikl do bivaku jako patří. Takže něco projde a něco ne ale nesmí se to přehánět. Ono třeba kdyby nad nějakým závodníkem letělo nějak nápadně dlouho nějaké letadlo nebo soukromý vrtulník a zjistili, že na palubě je někdo, jakýmkoliv způsobem spojený s tím závodníkem (třeba jeho manželka, někdo ze sponzorů apod, tak ho taky vyloučí.
Říkal jste, že jezdci, co jedou Dakat bez asistence, mají s sebou jen bednu. Chtěl bych se zeptat jak velká ta bedna je, jestli se její obsah kontroluje, co si jezdci nejčastěji vozí popřípadě jestli s sebou mají ještě nějaká zavazadla nebo beden může být víc. Jak se bedny přepravují z bivaku do bivaku, kdo to má na starosti atd. Děkuji
Nejen ti co jedou bez asistence, všichni závodníci mají v rámci startovného nárok na přepravu bedny, která se myslím oficiálně jmenuje resp. se jí říká foneticky "kantýn". Je to ocelová bedna bílé barvy o rozměrech 100x50x40cm a pro motorkáře jí přepravují letecky. Nebo přepravovali. Nevím jak je to letos. Každopádně letos dostali všichni jezdci dvě s tím, že v jednom bivaku měla být jedna a v dalším ta druhá, takže tam všechno museli mít dvojmo. Jezdci tam můžou dát cokoliv - nářadí, převlečení, náhradní díly, nabíječku na telefon, cokoliv snad kromě nějaký věcí co mohou explodovat a nevím jestli tam může být olej. Každopádně motorkáři k tomu mají nárok na bezplatnou přepravu dvou pneumatik (letos tedy 4ks protože je to zase ty liché a sudé bivaky). Pokud potřebují víc věcí (a to potřebuje prakticky každý), tak to musí domluvit s nějakým kamionem. Skoro všechny ostré asistence jedou současně jako doprava pro nějaké motorkáře a dělá se to normálně za peníze jako služba nebo pochopitelně v rámci týmu. Mimochodem, v tom bivaku pokud tam mají tým s ostrou asistencí, to znamená auto nebo kamion přihlášený do závodu jako závodní ale ve skutečnosti fungující jako asistenční, tak lidi třeba z auta nebo z toho kamionu mohou pomáhat v maratonském bivaku taky. A velké týmy to dělají, posádky těch vozidel jsou obvykle z 2/3 špičkoví mechanici, kteří dělají funkci navigátora nebo technika (u kamionu) ale jak dojedou, tak makají na týmových motorkách. Jednoznačná výhoda pro velké týmy. Přepravu těch bílých beden má na starosti ASO, prostě je jezdci ráno odevzdají a tím to pro ně končí, večer je v bivaku zase najdou. Ovšem v Africe se stávalo, že letadlo nedoletělo a byli bez těch věcí. Jinak piloti (alespoň v Africe) co s tím lítali, byli nejhustší týpci, v drtivé většině ruského původu, bývalí vojenští piloti, kteří byli schopní létat i v písečné bouři apod. Podle řady lidí celý den popíjeli alkohol a pokud letadlo neletělo, tak to nebylo kvůli počasí ale kvůli nedostatku pití. Našel jsem jen malinkatou fotku ale prohlédněte si tento archív našeho továrního týmu z roku 2002 (první účast motorky se vstřikováním na Dakaru) a uvidíte je tam vyrovnané u letadla a taky můžete porovnat jak vypadaly bivaky tenkrát a jaké tam byly podmínky. Třeba ty proslavené sprchy jsou super.
Ahoj chtel bych se zeptat kde je hranice mezi "opravou" porouchane motorky a "novou" motorkou. Slysel jsem casto ze zvlaste velke tymy jsou schopny vymenit prakticky cokoliv behem noci a ze ma jezdec rano fungl novy stroj. Je neco co se vylozene nesmi menit, a co musi vydrzet celej Dakar ? ... nebo je limit kolik kterych dilu si kdo smi sebou vzit?
Nevím přesně tu SP ale mám pocit že se do 450 kubíků může měnit motorů kolik člověk chce. Nad 450 musí být karter a klika použité z nějaké motorky jako jsou homologované v marathon kategorii ale můžou tam být libovolné úpravy. Opravy jsou bez omezení ale je povolená jen jedna výměna motoru a ten motor co je vyměněný se může opravit ale musí na něm zůstat značky z přejímek. Takže vlastně můžou střídat dva motory. Jinak ano, stačí se podívat na auta - večer přijede doslova vrak a ráno tam stojí naleštěné nové auto. Je to jen otázka toho, kolik kamionů s díly si můžete dovolit.
Jeste jedna otazka k navigaci ... ma jezdec moznost pouzit na tom GPS funkci zaznamenavani trasy kudy jede ? ... aby kdyby se treba ztratil, tak se mohl snadno zorientovat a vratit se k nejakemu znamemu bodu, nebo poznat kudy prijel ?A jeste otazka pozdeji spise na Martina ... jestli ma pocit ze organizatori "nadrzuji" vetsim tymum. Sice jsem zacal Dakar sledovat kvuli kamionum, ale to neustale stezovani si ze DeRooyovi nebo Kamazum projde to a tamto, narozdil od Tater, nebo ze kdyby poradne Kamazum zkotrolovali GPS zaznamy atd ... no proste se mi to uz trochu prejida a mam problemy tomu vsemu verit.Moc diky z Michiganu ;-)
Néé. Trasa se zaznamenává ale jezdec se k těm datům naprosto nemá šanci dostat. Není to GPS jako si představíte z auta. Je to specializovaný přístroj. Dříve tam byly jen čísla (viz foto kokpitu s GPS z roku 2002, tenkrát používali systém Valsat), ani to nemělo grafický displej. To že organizátoři mají dvojí metr je jasné, vždycky to tak bylo a vždycky to tak bude. Věřím tomu. Člověk musí mít určitou pozici na vyjednávání protože řada protestů je opravdu sporných a ta technika hapruje. Pepa Macháček vloni taky dostal šílenou penalizaci hned na první etapě protože si zadal svoje číslo do GPS pozdě a celou etapu měl posunuté rychlosti a tím pádem mu neseděly měřené úseky. Nějaký nováček by to odskákal ale on to uhádal a penalizaci mu zrušili úplně. Viděli jsme že ale kontroly a přejímky jsou u velkých týmů stejně intenzivní a přísné jako u těch malých. Jako příklad stačí když vyloučili ty MANy před pár lety přímo na přejímkách kvůli použití nehomologovaných náprav nebo čeho. Jasně, někdo to prásknul ale i v té pozici neměli šanci to nějak uhádat. Nicméně použití jakéhokoliv záznamníku trasy, GPS trackingu apod - okamžitá diskvalifikace i při jen podezření na něco takového.
Ahoj, diky za super web. Mam taky dotaz k temhle maratonskym etapam. Muze zavodnik zavolat nekoho na mobil a radit se s nim na dalku? Chapu, ze z hlediska vyznamu techto etap by to nemel mit moznost udelat, ale treba je to povolene.....Diky, Tom Polak.
Ano, myslím že telefonická pomoc v bivaku je povolená bez omezení. A jezdcům je doporučeno aby měli satelitní telefon i při jízdě v etapě. U třeba našeho auta vloni to bylo povinné a telefon musel mít pevnou instalaci s anténou a číslo jsme museli dávat organizátorům.
...na fotkách od TT je ještě Fabrizio Meoni...
Jsem rád že si na něj někdo ještě vzpomene. Kdykoliv si na to vzpomenu já, tak fakt brečím. Přesně si pamatuju jak to říkali v rádiu (to bylo až v roce 2005) a já tomu vůbec nevěřil. Sainct byl hvězda ale Meoni byl ikona Dakaru, absolutní legenda naprosto oblíbený snad všemi. Když na CP zastavili Desprese a Comu, tak si pamatuju jak byli vyřízení a brečeli. Despres tuším věnoval vítězství Meonimu a vím že další rok jeli všichni s takovou samolepkou na motorce jako vzpomínka. Snad se lidi nebudou zlobit když přidám odkaz na video. Je to hodně emoční (pro někoho): In memoria Fabrizio Meoni. Ta pasáž z vrtulníku jak to mastí přes celou obrazovku je jeho poslední záběr. Našli ho na prakticky rovném úseku pisty s malými pískovými kopíčky, nikdo neví, co se přesně stalo. Každopádně to byly ty Dakary, kde se jezdilo bez omezení kubatur, dvouválce a rychlosti byly tehdy stabilně vyšší než teď.
Tome, navazuji na zodpovězený dotaz na blogu, který se týkal dopravy bagáže. U MM to asi tak nebude jelikož je továrnám jezdcem, ale mám si třeba představit např. Pabyšku, že si nechává dopravovat za peníze bagáž u našich tatrovek? Funguje to tam takto?
Někde jsem to asi přehlídl. Zrovna jsem o tom ale psal, hned na začátku téhle dnešní debaty. Prostě je to tak, že můžeš jet na Dakar a mít jen tu bednu, co to přepraví organizátoři a nic víc. Ale pochybuju že se takhle dá Dakar ještě dojet. Už jen kvůli spotřebě pneumatik. Ale teoreticky ano. Prakticky všichni jezdci, to znamená třeba jako Martin předloni, kromě té bedny dávají další bedny do kamionů, které tam jedou. Pochopitelně že když kamion odstoupí třeba z důvodu poruchy, tak je to problém i pro ty jezdce, kterým veze vybavení. Ale taky je dost nabídek asistenčních kamionů, které jedou asistenční trasu a jedou celé narvané věcmi, které prostě vezou jako dopravní firma z místa na místo. Je to za peníze. Platí se hodně ale kolik přesně nevím. U těch komerčních jsou nabídky různých balíčků - jen přeprava základních náhradních dílů, dostupnost dalších a přeprava tvých, balíček kde ti přepraví tvůj motor až do cíle (přeprava stojí cca 3000EUR), dostupnost náhradních mousse, možnost využít přezouvačku na pneu atd. Je to normální pojízdný stěhovák a dílna v jednom. Zaplať co chceš a budeš mít garantovanou přepravu.
A ještě se zeptám při pohledu na ty ohromné duny (údajně až 100 m na výšku) by bylo spíš asi trápení než požitek z takového řádění na BMW 1100 GS že? Díky za dotazy a přeji hodně sil na psaní asi je to mazec ;o) Inak ten blog má opravdu suprovní úroveň! díky s pozdravem mencas (bmwgs.cz)
Na to se dá říct jen jediné - NESMYSL. Zapomeň na to. Neznám teda písek v Chile, třeba je to tam trošku tvrdší ale sypký písek v Mauretánii apod - pro velké GS opravdu zapomeň na to. Na mé fakt radikálně upravené GS s 21" a váhou jen lehce přes 200 to bylo v Tunisu nezvládnutelné i na desetinových dunách v měkkém písku. Ono to je dost peklo i pro menší motorky. Ideální váha je tak do 140kg. U 240kg s těžkým kardanem, 17" vzadu a 19" vpředu - fakt zapomeň. Včera tam někde vytuhnul ten náš kamarád,který jede na tom G650X, tyhle duny a vzdálenost už jsou asi nad možnosti toho stroje a jezdce.
Az vcera jsem se dozvedel ze vlastne existuje paralelni "neoficialni Dakar" ktery se kona v soucasne dobe v Africe pod nazvem "Africa Race". Docela jsem ziral ze se jej ucastni tatka deRooy, Vismara, Hans Beckx, Schlesser ... a par jinych stabilnich Dakarskych ucastniku, ktere jsem marne hledal mezi posadkami na jihoamerickem Dakaru. Vahal Martin nebo jine tymy jestli nejet v Africe misto Argentiny a Chile ? ... co na to "dakarska komunita" obecne ? Nerozstepi se zavodnici na dva tabory ? Slo by o tom trochu napsat ?
Alternativních závodů je fůra ale Dakar je jen jeden. Licenci totiž vlastní ASO a tak se ostatní závody musí jmenovat jinak a jsou tam i další omezení, nicméně rally raid jsou všude v principu podobné. Jen namátkou - bývalý ředitel ASO, několikanásobný účastník Dakaru Hubert Auriol pořádá na jaře klasickou rallye z Paříže do Dakaru nazvanou Heroes Legend. Zítra z Hummer centra startují jezdci na rallye Budepest - Bamako. Jede se ta trucrallye Africa Race (Auriol to měl zastřešovat ale skočili na to právníci, on má konkurenční doložku a musel z toho vycouvat). O té Africa Race moc nevím, je to uspořádané hlavně kvůli lidem, co nesouhlasili se zrušením Dakaru vloni a co nechtěli jet do jižní Ameriky. Bamako je víc sranda akce a taky charita a ten Heroes Legend je spíš navigační rallye, nejede se tak moc na čas a je to o týmové spolupráci. Ale jen rallye v Africe se jede mnohem víc - Optic, Egypt, Shamrock, Tunisia... Všechny mají jedno společné - prakticky nulovou sledovanost a publicitu. Dakar je prostě Dakar, je to velký kolotoč peněz, velká organizace a to jméno má milionové hodnoty. Podle mě je to bezkonkurenční, i když by někteří rádi konkurovali. Viděli jste v televizi záběry z nějaké ze zmíněných rallye? Těžko seženete sponzory a přitom náklady na tu akci nejsou malé. I loňská (fanoušky) velmi sledovaná rallye TransOrientale měla velmi malou publicitu. Je to fakt složité.
Možná mi to uniklo, ale byl jsi někdy na Dakaru s týmem přímo ty sám (nebo spíš - neměl jsi chuť si ho zajet jako závodník?)
Ano, byl jsem v Martinově týmu vloni, měl jsem na starosti všechny organizační věci co se týká přihlášek, povinného vybavení a techniky a navigace, nestaral jsem se až o stavbu auta, tomu tak nerozumím ale jen o to co tam má být, jak to má splňovat podmínky atd. Předloni jsme dělali na poslední chvíli martinův stroj. Ale jako závodník? Nesmysl. Jsem amatérský jezdec, turista. Baví mě ten jízdní styl, byl jsem několikrát v Africe a jezdili jsme takhle a trénovali i s Martinem ale je to jen hobby. Chtěl jsem jet jako navigátor a když bude příležitost a Dakar bude zase v Africe, tak do toho půjdu. Vloni byla ztráta (zejména finanční) obrovská, dělali jsem na tom půl roku a osobně jsem tomu věnoval 99% času asi 4 měsíce a tak to nebude hned ale je to droga. Navíc jak člověk trošku pronikne do těch věcí, které lidi obvykle děsí - všechny ty povinné formuláře, registrace, přejímky, vybavení, víza atd. tak to pak je pořád to samé. Ale jen administrativa spojená s účastí press caru v ostré etapě (což není úplně normální) je 10cm tlustý šanon. To je na tom snad to nejhorší. A pochopitelně žebrání o sponzoring, to neumím, takže jsem do projektu dával dost svého. Ale byl to takový sen.
Panuje někdy mezi jezdci nevraživost? Už se někdy stalo, že by třeba někdo někomu schválně ujel, nepomohl apod.?
Jsou věci, které je lepší nepropírat na veřejnosti. Ale ano, jako u všech lidských činností jsou tam averze, naschvály a nehezké vztahy. Nevím jestli by někdy někomu dokázal nepomoct v případě zranění, to asi ne ale že někdo někoho nechá zahrabanýho - to je život. Každý jede za sebe. A jak říkal Martin někdy v té druhé etapě, když ho Daniel dotáhl na kurtě s poškozeným motorem - mohl říct že mě neviděl...
Když to tak vidíš v Argentině a Chile, plus ten ohlas na blog apod. - zkusíte na příští rok udělat zase "satelitní pojízdnou novinářskou laboratoř"? A nedostal jsi třeba nabídku na nějaký informační projekt pro všechny fandy Dakaru na světě či tak? ;o) Tvé info by stačilo pravidelně přeložit do angličtiny a to se může jít hrabat celá organizace Dakaru... Díky moc, Ondra
Ono je to vlastně snadnější dělat tady než tam. Problém je, že je člověk dost svázaný tou organizací a tím, co smí a co nesmí. Zásadní problém je připojení na internet. Satelitní tam má fakt každý ale teoretická rychlost bganu na inmarsatu je asi 370kbs ale když to vybalí 20 lidí, klesne to na 20kbs a když je na jednom místě 100 terminálů, tak se nestáhne ani textový mail. Navíc se platí za každý kB šílený peníze. Vierka je akreditovaná novinářka v té nejdražší jakoby kategorii - platí si transport a místo v press centru a maximálně tak pošle pár mailů ale na net jako takový se ještě nedostala. Za ty maily už zaplatila 50 tisíc. Lidi si to moc neumí představit. My jsme speciálně pro ty území, kam se mělo vloni jet, měli domluvenou hodně unikátní techniku od INTV, byly to určité transpondéry, které jsou vyhrazené pro speciální projekty, jako je například spojení našich jednotek v Afgánistánu apod. Oni tam měli záložní kapacitu, kterou nám mohli na ten projekt nabídnot a taky speciální techniku určenou spíš pro armádu. Myslím že to bylo ojedinělé a neopakovatelné. Navíc dát to znova dohromady, jen ty peníze na benzín, všechno šlo do luftu, máme v Mauretánii předplacené sudy benzínu za 7EUR/litr - já nevím, vidím to jako nereálné. Ale uvidíme. Mám nějaké nabídky, které mě zajímají. Jsou zahraniční týmy, které něco plánují a neřeší peníze a to by mě zajímalo, ovšem by to byla práce pro někoho cizího. Mimochodem, na tom letošním Dakaru je celkem hodně press carů a spousta novinářů. Jedou tam všelijaké celebrity, je tam 100% S. Berkovec a další. Tak bych čekal že bude přetlak informací, online zpravodajství někde na iDnes nebo tak něco.. :) Ale v zásadě - všechny práva na všechno zajímavé má ASO. Novinář na místě třeba nesmí natočit žádné video. Akreditace pro online média jsou jiné než pro fotografy co budou publikovat v časopisech až po skončení závodu. Za všechno se platí a platí se hrozné peníze. Kdyby někdo našel sponzora, tak by to reálné bylo ale představa že by se to snad zaplatilo z té publicity je blbost, člověk spíš musí prosit aby jeho články někdo zveřejnil (i když v tom Vierka nebude souhlasit) ale to může být spojené s tím, že jsme měli za cíl informovat o Martinovi a byli jsme orientovaní jen na ty motorky. Koho to zajímá? 1. místo kamiony, auta jen aby se neřeklo a motorky? Okrajové... A upřímně řečeno, docela jsme si s kamarády říkali že by nebylo od věci střihnout si jako tým třeba tu Heroes Legend. Jedno auto a dvě motorky... Kdo ví co bude? Naši kamarádi z loňského Dakar týmu startují na to Bamako s H2. Určitě to bude dobrodružství. Řekl bych že tyhle rallye jsou víc podobné původnímu charakteru Dakaru. Nic moc zázemí, nějaké zdravotní zajištění ale jinak nic. Dakar je už někde jinde, naprosto profesionální kolotoč.
Ahoj Tome,jestli jsi na to už někde odpovídal, tak se omlouvám. Máš informace proč někteří přední jezdci tuším od sedmé etapy jedou s vysokými blatníky?Díky Klasika
Ano, upozorňoval jsem na to komentátora v Eurosportu aby to ten den řekl jako zajímavost. Jedou proto, že bylo mokro a lítalo to na ně. Proč je nesundali nevím. Možná jim to hází kamení nahoru...
Nebyly na dakaru jeste jine typy maratonskych etap, mam totiz dojem ze driv byvali etapy jako byla treba na rally tunis, tam se tomu taky rikalo maratonska ale byla jeste trochu tvrdsi, po dojezdu posadky do bivaku mela posadka omezeny cas na pripravu na dalsi den a pak predaly stroje do uzavreneho parkoviste a pak mely vlastne volno protoze na technice delat nemohly
To bylo dávno, někdy v polovině devadesátých let nebo i dřív. Já tu úplnou historii moc neznám, začalo mě to zajímat až od roku 2001. Teď je uzavřené parkoviště "parc ferme" jen po přejímkách, závodník projde přejímkou a zaparkuje na tom parkovišti a k motorce se dostane až asi hodinu před startem. Něco takového se fakt v minulosti zkoušelo na těch maratonských etapách, tenkrát taky žádné doprovodné kamiony a rychlé asistence nebyly a tak to odlišovalo ty, kteří jeli jakoby dnešní "maratonci" s bednou a batohem od těch, kteří to měli ještě tvrdší a museli jet vlastně bez možnosti servisu. Ale to se už nejméně 10 let nedělalo. A asi snad ani nebude :)
Dotaz malinko do zákulisí a příprav Dakaru. Napadlo mě, jak je Martin Macek jazykově vybavený? Protože když řeší v poušti nějaký problém tak............ ????????
Martin se podle vlastních slov domlouvá rukama nohama. Zvládá základní domluvu německy a začal se učit anglicky ale jazyky vnímá jako zásadní problém. Potřeboval by delší dobu být v nějakém zahraničním týmu a jistě by se to zlepšilo. S mechaniky nebo týmovým manažerem se domluví a když přijde něco tištěného nebo složitější mail, tak mi ho donese abych se na to podíval nebo poprosí kamarády...
Ještě se Tome zeptej, jak o kolo sebe vnímá celkový kolektiv na Dakaru jestli je to rozškatulkované na Yamaha, Wolksvagen apod. ???? Ono není moc času na povídání, ale zajímalo by mě jak se změnili lidi, protože Karel Loprais (za jeho závodění) hodně vyprávěl o kolektivu a stmelené partě lidí, kteří si pomáhají.
Zeptám se. Jinak pochopitelně je to rozškatulkované, to je i vidět v televizi, určitá rivalita panuje mezi jezdci různých značek bez ohledu na to, jestli jde o hobby závody nebo rallye Dakar.
Myslím že to pro dnešek stačilo, jdu zkoušet jestli někdo na Dakaru náhodou nezapnul telefon....
Díky moc a jsem rád, že jsme mohli vyplnit trošku opuštěné místo alespoň těmi dotazy. Jsem rád že jste si vzpomněli na toho Meoniho, kdykoliv to video vidím... no nic :)
Měl bych dotaz k motorce. Je na ten prach a písek nějak "upravenej" air filtr a řetěz ??
Ne. Vzduchový filtr používá Martin originál Yamaha a řetěz je jeden z nejlepších na trhu - japonský EK.

24 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den.
Říkal jste, že jezdci, co jedou Dakat bez asistence, mají s sebou jen bednu. Chtěl bych se zeptat jak velká ta bedna je, jestli se její obsah kontroluje, co si jezdci nejčastěji vozí popřípadě jestli s sebou mají ještě nějaká zavazadla nebo beden může být víc. Jak se bedny přepravují z bivaku do bivaku, kdo to má na starosti atd. Děkuji

Anonymní řekl(a)...

Ahoj chtel bych se zeptat kde je hranice mezi "opravou" porouchane motorky a "novou" motorkou. Slysel jsem casto ze zvlaste velke tymy jsou schopny vymenit prakticky cokoliv behem noci a ze ma jezdec rano fungl novy stroj. Je neco co se vylozene nesmi menit, a co musi vydrzet celej Dakar ? ... nebo je limit kolik kterych dilu si kdo smi sebou vzit ?
Jeste jedna otazka k navigaci ... ma jezdec moznost pouzit na tom GPS funkci zaznamenavani trasy kudy jede ? ... aby kdyby se treba ztratil, tak se mohl snadno zorientovat a vratit se k nejakemu znamemu bodu, nebo poznat kudy prijel ?
A jeste otazka pozdeji spise na Martina ... jestli ma pocit ze organizatori "nadrzuji" vetsim tymum. Sice jsem zacal Dakar sledovat kvuli kamionum, ale to neustale stezovani si ze DeRooyovi nebo Kamazum projde to a tamto, narozdil od Tater, nebo ze kdyby poradne Kamazum zkotrolovali GPS zaznamy atd ... no proste se mi to uz trochu prejida a mam problemy tomu vsemu verit.
Moc diky z Michiganu ;-)

Unknown řekl(a)...

Ahoj, diky za super web. Mam taky dotaz k temhle maratonskym etapam. Muze zavodnik zavolat nekoho na mobil a radit se s nim na dalku? Chapu, ze z hlediska vyznamu techto etap by to nemel mit moznost udelat, ale treba je to povolene.....Diky, Tom Polak.

Anonymní řekl(a)...

...na fotkách od TT je ještě Fabrizio Meoni...

Anonymní řekl(a)...

Az vcera jsem se dozvedel ze vlastne existuje paralelni "neoficialni Dakar" ktery se kona v soucasne dobe v Africe pod nazvem "Africa Race". Docela jsem ziral ze se jej ucastni tatka deRooy, Vismara, Hans Beckx, Schlesser ... a par jinych stabilnich Dakarskych ucastniku, ktere jsem marne hledal mezi posadkami na jihoamerickem Dakaru. Vahal Martin nebo jine tymy jestli nejet v Africe misto Argentiny a Chile ? ... co na to "dakarska komunita" obecne ? Nerozstepi se zavodnici na dva tabory ? Slo by o tom trochu napsat ?

Anonymní řekl(a)...

Tomáši, já bych měl taky pár otázek:

1. možná mi to uniklo, ale byl jsi někdy na Dakaru s týmem přímo ty sám (nebo spíš - neměl jsi chuť si ho zajet jako závodník?)

2. panuje někdy mezi jezdci nevraživost? Už se někdy stalo, že by třeba někdo někomu schválně ujel, nepomohl apod.?

3. když to tak vidíš v Argentině a Chile, plus ten ohlas na blog apod. - zkusíte na příští rok udělat zase "satelitní pojízdnou novinářskou laboratoř"? A nedostal jsi třeba nabídku na nějaký informační projekt pro všechny fandy Dakaru na světě či tak? ;o) Tvé info by stačilo pravidelně přeložit do angličtiny a to se může jít hrabat celá organizace Dakaru...

Díky moc, Ondra

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Tome,
jestli jsi na to už někde odpovídal, tak se omlouvám. Máš informace proč někteří přední jezdci tuším od sedmé etapy jedou s vysokými blatníky?
Díky
Klasika

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Tome, díky za vzpomínku na Fabrizia Meoniho. Vždycky, když se jede Dakar si vzpomenu na něj, Andyho Caldecota a Thierryho Sabina a mám vždy slzy v očích... Fabrizio byl pan jezdec a má navždy místo v mém srci... R.I.P.
Martin Šimek MB

Anonymní řekl(a)...

...a jak Tome zvládáš komentář na ČT4??? Myslím jako psychicky-:)...

...Sqwer...

Anonymní řekl(a)...

nebyly na dakaru jeste jine typy maratonskych etap, mam totiz dojem ze driv byvali etapy jako byla treba na rally tunis, tam se tomu taky rikalo maratonska ale byla jeste trochu tvrdsi, po dojezdu posadky do bivaku mela posadka omezeny cas na pripravu na dalsi den a pak predaly stroje do uzavreneho parkoviste a pak mely vlastne volno protoze na technice delat nemohly

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

sqwer: ČT4 nesleduju vůbec, obvykle mi volají z akce zrovna v tom čase aby se stihlo něco před eurosportem a to zrovna jde ta čt ale dívám se nejvíc na tu anglickou verzi, protože ani tlumočí do angličtiny i rozhovory ze španělštiny atd. A co si budeme povídat, těm českým komentátorům tam napíšou "v rozhovoru říká že se mu jelo dobře ale hodně se prášilo a na konci jsem nemohl najít waypoint" a přitom on toho v reálu řekne 10x tolik.

michal řekl(a)...

K tým opravám by som dodal, že pre automobily (narozdiel od motoriek) platí zákaz výmeny motoru, resp. bloku motora. Na tom skončila Jutta Kleinschmidt s VW tuším v 2006. Takisto sa nesmie meniť ochranný rám. Určite je toho viac, ale nespomeniem si.

Druhá vec - ostatné rally. Africa Race som sledoval a prekladal tlačové správy a bola to naozaj fajn rally. Transorientale bola výnimočná. Tuniská rally a "Faraóni" v Egypte sú bezchybne organizované súťaže. Žiaľ, doplácajú na popularitu Dakaru. Dakar je silná značka, púta pozornosť, ale v posledných rokoch strácajú organizátori z ASO súdnosť. Organizácia viazne, chaos narastá, zmätky vo výsledkoch, skracovanie či rušenie etáp, a samozrejme aj straty na životoch. Dakar sa vymyká spod kontroly. ASO vedie vojnu s NPO (Tuniská rally, Shamrock), ale mali by sa od nich skôr učiť, ako sa robí atraktívna a hlavne fungujúca rally.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Nepochybně se ASO chová stejně jako jakékoliv obrovské organizace a firmy. Prostě mají moc udělat cokoliv a využívají toho. Jsou bezesporu arogantní, nedělají dobré služby alespoň třeba na informační úrovni - například ještě ani teď nikde není oficiální zpráva o těžkém zranění na včerejší etapě, nikde se nepíše o stavu těch chudáků, co zůstali v poušti a nedojeli do uzavírky speciálu atd. Ale ať jsou jací jsou, je tam obrovská podpora ze strany hlavních sponzorů a účastníků a i když vloni způsobili všem velké problémy, tak letos nejenže to organizačně skřípe ale ani nejsou schopní zajistit ty základní věci jako je bezchybná informovanost. Ale i tak, je to Dakar. Mám rád tu rallye ale ta organize, která vlastní ty práva... hmm.... Měli by s tím fofrem něco dělat.

Anonymní řekl(a)...

Vím ,že otázky a odpovědi již skončily.Tak třeba v nějaké další chvilce.Nebude se Martin podílet na nějakém tréninkovém centru,nebo alespoň tréninkových kempech v budoucnu.
Daniel Š. Roztoky u Prahy

Anonymní řekl(a)...

Fabricia Meoni si nepamatuji, ale podle toho, jak jsem projel web to musel být král Dakaru. Škoda ho. RIP.
Baltazar
Jinak Tomáši fantastická práce je to naprosto supr, jak můžu ležím u Blogu. Obdivuju tvoji práci a nasazení s kterým se tomu věnuješ. Vždy jsem Dakar sledoval jen tak mimochodem, ale teď hltám doslova každé písmeno. Díky Láďa

Unknown řekl(a)...

Tak jsem juknul na video s Fabriciem, pekny a moc smutny, ale je dobre ze ostatni nezapominaji a ta pisnicka k tomuje dost dojemna. Tak, "dobrou noc, ale ne naschledanou".J@.

Anonymní řekl(a)...

Tomáši, tak mě napadá... Umíš si představit co bude potom? Skončí Dakar, Martin přijede, udělá se promo, pořádná oslava apod. A najednou jen práce a "běžný" koloběh.
I my amatérští fandové to budeme mít těžké ;o)
I když, ono to poslední dobou běží všechno tak rychle, že díky všem těm kontaktům a spolupráci se ani nenaděješ a budeš beztak chystat všechno na nový Dakar.
Omlouvám se za trochu filozofičtější příspěvek, jen mě to tak napadlo. My už ti tady vlastně všichni fandíme jako Martinovi. Jsi stejná celebrita.

O.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Hele nevím, je to pořád stejný - celý rok musíš jednat o nové účasti, domlouvat jak to jako bude, kolik to bude stát, shánět sponzory, možná nějaká další akce ale od léta to znamená příprava na nový Dakar.

Unknown řekl(a)...

Nejsem si jistý, ale zdá se mi že "pravá" maratonská etapa byla na Tuniské rally (jel ji Tomeček s Tatrou) asi 5./6. etapa.

Anonymní řekl(a)...

Nevšiml jsem si, jestli to tady někde padlo, ale byl jistý mediální zájem o letošní podnik Africa Race. Existují TV sestřihy z RTL7 a i fotky celkem na úrovni. Pokud máte o něco zájem, tak je můžu poskytnout. To platí i pro autora tohohle super blogu, pokud by s tím chtěl nějak naložit a obohatit třebas obsah. Něco mám u sebe na PC. Popřípadě pro zájemce by se tady mohlo něco uveřejnit, pokud by to bylo možné (právní důvody atp.). Takže pokud má někdo na to chuť, tak dejte vědět tady do diskuze a něco s tím udělám.

Anonymní řekl(a)...

Čus tome.Koukal sem na motorkářích na tu tvoji bramboru a je to opravdu nádhernej kousek.Ale co by mě zajímalo jak to všechno šlo přes technickou kontrolu. A druhá věc, ten materiál co na tom máš je výhradně Touratech a nebo třeba kapoty jsi musel udělat na zakázku.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Tome ! Díky za super blog !!! Kam se hrabe Eurosport a ČT4 !

Měl bych dotaz k motorce. Je na ten prach a písek nějak "upravenej" air filtr a řetěz ??

Děkuji
Daniel

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Čus tome.Koukal sem na motorkářích na tu tvoji bramboru a je to opravdu nádhernej kousek.Ale co by mě zajímalo jak to všechno šlo přes technickou kontrolu. A druhá věc, ten materiál co na tom máš je výhradně Touratech a nebo třeba kapoty jsi musel udělat na zakázku:

je to speciál, takže nemusím řešit SKT, je to určené na přesun vozíkem a v poušti to je jedno.. Materiál je naopak skoro výhradně zakázková práce. Více je o tom zde:
http://www.touratech.cz/html/projekt_tk.html

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Měl bych dotaz k motorce. Je na ten prach a písek nějak "upravenej" air filtr a řetěz ??

Odpovím v blogu...