No zatím to jde, zrovna jsem byl na ošetřovně.
No a chystají se to uříznout?
No asi tak to bude když se na to díval..
Tak hlavně až ti tam budou dávat hák jako mají piráti, tak si nech dát příplatkový chromovaný, aby ti to nerezlo...
No říkal jsem doktorovi že zítra donesu heft a že mi ruku přitejpuje k řídítku, když to nepůjde jinak, aby mi to nevypadávalo :) Ale jde to, mám to nateklý, dávám si na to voltaren. Oni mi dali něco silnějšího ale bojím se aby se to nezanítilo nebo něco. Bolí to a je to nateklý.
A jak se s tím dalo jet?
A jak se s tím dalo jet?
No trať byla dneska taková zamotaná, prvních 100km se dalo docela jet, bylo tam dost kamení a takový technický ale dalo se to jet. Pak po tankovačce mě to začalo bolet, byly tam někdy takový vypalováky a už mě to bolelo.
Umístění dneska bylo ale super.
No taky mě to překvapilo a to jsme kus museli jet za tím Stanovnikem. Ten se tam vlekl v takových srázech na cestě, nešlo ho vůbec předjet. Docela nás brzdil.
A s kým jsi tam jel?Jel jsem s Marchinim, domluvili jsme se že to pojedeme a docela dobrý. Za ten volný den se dal trošku do pořádku a jeli jsme tak nějak stejně. Jak jsme ho dojeli (Stanovnika), tak Marchini dost zuřil, nešlo ho fakt předjet. Tam jsme mohli nahnat čas.
A ten tvůj týmový Daniel prý zastavil a pomáhal někomu?
No nevím, spíš mi přišlo že se na to vymluvil, protože mu ta trasa absolutně nesedla. Startoval asi o minutu přede mnou, já jsem ho dojel a on skoro stál, jel úplně pomalu a ukazoval ať jedu. Fakt ti specialisti na písek, těm to v tomhle nejde. Ono to bylo spíš takový supermoto, hodně drifty a tak.
Byly tam změny pořadí, evidentně..
Hele pro někoho to byla velká změna, ta krajina je jiná, úplně jiný charakter trati. Kolem cesty úplný kaktusový háje. Do toho kdybys vletěl, tak je po tobě. To jsou ty ostny co mi ukazovali na natáčení v televizi. Tak toho tam jsou lesy.
A co motorka?
Všechno dobrý, neměl jsem problémy. Uděláme ještě pár změn na tenhle terén ale je to dobrý. Vem si že moc lidí už v tom Marathonu 450 nejede.
Já vím, pořád myslím vedeš tu kategorii. A navíc dneska tě na Yamaze předjel jen Pisano a Fretigne a ti oba jedou bůhvíjaký motory, oba jsou v SP a ten Pisano jel jen asi o minutu.
Je to dobrý. Nechtěl jsem se tam zrakvit. Zase tam byly neuvěřitelný věci..Jako například?
No například Ivan Jakeš, ten tam jel hele hop a nebo trop v těch zatáčkách. Každá druhá mu nevycházela v nájezdu, ten prostě jel fakt buď a nebo. Ale jsme kousek za půlkou závodu, to je zbytečný to tady rozstřelit myslím. A nahnal na mě něco?
Asi dvě minuty, byl myslím 13. a ty 16.
Tak vidíš. Ale oni možná mají strach s těma prasatama. Rozhodně ti normální závodníci s velkýma KTM, protože všichni říkají že ty etapy v atakamě budou maso.
Psala mi Vierka že včera rozhodli o zkrácení etap...
Jo, to říkali a už víme kde a co, zrovna v té poušti to bude o dva CP kratší...
A proč neříkali?
No to je evidentní, oni chtějí aby do Buenos Aires vůbec někdo přijel. To bys musel vidět v tom bivaku, když pominu tovární týmy, tak ostatní už nemají ani moc materiálu ani lidí, mechanici jsou špatní, jezdci pobití, technika špatná. I tak to bude jen tak tak, uvidíš.
Ale ty bys právě potřeboval nahnat nějaký minuty a na krátké etapě jsou rozdíly děsně malý..
To jo, jasně, potřebuju tak hodinu ale uvidíme co ta Atacama, já si od toho docela slibuju a navíc teď už míříme jako do hor, tak třeba ještě bude pár etap, kde to bude víc technický a něco naženu. Oni ale fakt mají strach že s tou fyzičkou teď budou muset zvedat ty těžký motorky a že je to vyřídí. Určitě to ještě trošku prořídne, uvidíš.
Hlavně aby ti vydržela ta ruka. Ono sám říkáš že po dnešní etapě to bolí.
To nikdo neví ale takticky by se mi hodila delší a extrémně obtížná trasa.
Z jiného soudku - mám pár otázek od lidí, které jsem nevěděl jak odpovědět.
Tak povídej, co to bude za věci.
Existují na Dakaru dopingové kontroly?
No to je začátek teda. Haha. Nikdy jsem tady nic takového neviděl. Podle mě ale fůra lidí jede na takových práškách od těch doktorů, aby vůbec mohli chodit, že by to bylo ještě zajímavý.
Mají tady někteří jezdci své trenéry?
No mají manažery ale trenéry, to jsem teda neviděl. Snad kdo jede na Dakar by trenéra neměl potřebovat ne?
Třeba si to představ i kvůli taktice, strategie atd.
To jo, to dělají šéfové týmů. Ti mohou letět s novináři, vlastně Cor je tady jako team director.
Já vím jak trénuješ ty, že jezdíš třeba denně 200-300km v terénu, po kamenech atd a že máš partu kamarádů, se kterýma můžeš trénovat, ale nevíš co profesionálové?
Jako fabrický? To nevím ale určitě mají nějaký prostor, nějakou oblast, kde můžou trénovat. Tam mívají ty novinářský předváděčky...
Další dotaz - dělají někdy jezdci po etapě nějaký rozbor, analýzu co dělali nebo dělali špatně atd? Víš jak to dělají třeba lyžaři večer s trenérem apod.
Ne, to je tak děsně dlouhý, že nikdo nerozebírá kde mohl jet líp. Každý to sám moc dobře ví, kde dělal chyby. A oni jsou všichni včetně mě tak utahaní, že kdyby někdo přišel že budeme dělat analýzu po kilometrech, tak ho rovnou zmlátím. Ne, to tam nepiš. Něco vymysli.
Dobře, tak tam dáme že ho hodíš do moře :)
Dobře, tak tam dáme že ho hodíš do moře :)
Oni lidi taky nechápou úplně přesně, že vy ráno startujete ale vlastně o etapě víte to, co píšu v překladu na blog - že to bude místy kamenité, místy se bude prášit a to je všechno. Že podle roadbooku nemůžete poznat co to bude, nebo ne detailně.
Nevíme vůbec nic, jedeme naslepo. Já jen vidím ty varování, večer si vybarvuju odbočky a varování, to Cor vždycky upozorňuje ať si tu přípravu udělám a dělají to všichni. Takže vidím že když celý roadbook je posázený samými značkami, tak to bude asi těžký ale ono těch značek tam je milion, protože oni značí každou maličkost. Ale jestli tam bude úzká cesta nebo srázy, to nevíš. Prostě z roadbooku víš prd, jestli to bude takový nebo makový. Moc se z toho nedá nic vyčíst. Takže já tak leda vím že to bude 450km ale jaká bude, to nevíme. Oni značí každou díru, takže těch varování tam máš vždycky strašně moc.
A jak se učíš padat? Nebo jak je možný, že máš pád v kilu v offroadu a celkem se ti nic nestane, předevčírem to samé? Lidi se ptají jestli je to prostě schopnost nebo umění, padat tak, že normální člověk by si zlomil tři žebra a nohu a ty si vyvrátíš jen palec?
No to si piš že se to musíš naučit. Já říkám že umět padat je stejně důležitý jako umět jezdit. Musíš vědět kdy přesně tu motorku zahodit a jak jí zahodit aby se jí nic moc nestalo a jak padnout aby se nic nestalo tobě. To se normálně trénuje a navíc taky je to o té fyzické přípravě, když motorka cvičí s tebou nebo když jí ovládáš i v momentě těsně před pádem. Je to rozhodně věc přípravy, ne nějaká vrozená schopnost. Nesmíš se toho bát.
A nebylo by lepší jezdit s protektory? Třeba jen s vestou?
A na co? Na co by mi to bylo? Když spadneš v kilu, tak myslíš že tě nějaká plastová destička ochrání? To je takový náraz že ti to hejbne kostí celou a někdy je to horší než nemít to na sobě. Když se neučíš jak padat, tak to fakt nepotřebuješ. Na klouby dejme tomu, zrovna bez kolen bych nevyjel ale ty krunýře - nepotřebuju.
Když jsme u toho vybavení, jak je to s vybavením? Kolik toho máš?
Jako boty a tak?
Jasně, přece tam nepereš, tak ty rukavice asi jsou nepoužitelný další den.
No určitě ne, rukavice prostě měním každý den. Já jedu v oblečení Yamaha, dostal jsem ho sponzorsky a považuju značkovou bundu za jednu z nejlepších a cítím se v ní prostě perfektně. Ale musím to měnit, viděls jak jsem vypadal včera? Tady nejde nic prát, takže buď máš těch věcí dost a nebo ne, pak musíš jet pořád v tom samém a i to rozhoduje o té pohodě, v jaké jsi ráno. Mám tady dvě helmy, jenu už jsem pokřtil, tak jezdím v té druhé. Brýle neměním ale už jsem 4x měnil skla. Napiš že určitě děkuju Yamaze za to oblečení, je suprový.
Jezdíš v tmavých?
Ne, ráno je dost tma třeba dneska úplně a během dne to mám tak strašně zaprášený, že to je jak šedý skla. Boty mám taky několikery, dostal jsem je od sponzora v Auto Jarov, jedu letos Alpinestars a jsem absolutně spokojený, žádný otlaky nebo puchýře, jako bačkory. Naprostá spokojenost. V bivaku různě vidím jak si dávají náplasti a ošetřují to, tak teda neznám, rozhodně dobrá volba.
Jiný materiál co by mohl lidi zajímat? Znáš to, tohle se osvědčilo Mackovi na Dakaru, tak to budu používat taky, na cestě od rybníka k lesu to je jak na atakamě, tak to musím mít :)
Jasně, chápu. No oblečení jsem říkal, mám různé značky a typy funkčního prádla, střídám to různě ale beru si jen jako podvlíkačky a tričko a na to bundu. Někdy je tady už ráno docela zima, dneska jsem fakt uvažoval jestli si nevezmu ty rukávy na hefty co mám od tebe z loňska, taková byla zima. Camelbag je od vás, takže víš co to je, ten jsem dneska ani moc nepoužil, Cor by mě vynadal kdyby to věděl. Byl to takový fofr že jsem fakt neměl čas dát tu hadičku do pusy. Ale na těch přejezdech a na dlouhých etapách ze začátku mě zachraňoval ten litr navíc. Ještě napiš že ten náústek funguje dobře i když je totálně od prachu. Fakt to funguje dobře. Foťák jsem si rozbil při jednom pádu, byl v ledvince a nevydržel. Telefon mi zlobí hrozně, to je někdy k vzteku. Tak asi tak..Martine, proč jste tak divně změnili převod? Vpředu i vzadu?
No je tam trošku problém že ten řetěz se dost láme a ničí ty plastový vodítka na kývačce a už nám pomalu docházejí, tak mi navrhli že dáme dopředu patnáctku a vlastně poměr se nezmění jen se to nebude tak ničit.
Jak se osvědčily české díly na motorce? Chci říct díly co jsi dodal ty, ne co byly montované a dodané v RBC.
No ten řetěz EK jsme vyměnili ale jen preventivně, nebylo to nutný. Rozety mám Supersprox, to jsem říkal, ty jsou naprosto perfektní, dnes je vyměníme kvůli těm vodítkům. Kola taky od nich, to přední dostává hrozný záhul, to dnešní bude asi vyřízený. Uvidíme. Z toho kamení to nevydrží žádný. Dneska jsem jel zase Micheliny, přece jen to je jistota. Ještě používám nějaké karbonové díly od Radka Špillinga, to je prvotřídní materiál. I po těch pádech je to jen poškrábaný. Dobrý kompozity, prvotřídní. Střídáme to.
Docela kašleš, zase prach?
Už to ani nevnímám, všichni tady kašlou jak tuberáci. Dneska zase hrůza.
Lidi se ptali kdy se bavíš s mechanikem o těch věcech co jsou potřeba udělat na další den.
No já přijedu z etapy a rovnou ke mě běží Cor a dává mi výsledky, protože já jen vím, že třeba někdo startoval o minutu přede mnou a když jsem ho dojel, tak vidím že jsem ho stáhnul ale ninak celý den nevíme nic, žádné časy, nic. Pak postavím motorku do depa a jdu se dát trochu do pořádku, opláchnu se a jdu si dát něco k jídlu do stanu. Pak si hned dělám přípravu na další etapu, je to moje povinnost. Tak se najím a udělám trasu a pak jdu prodiskutovat s mechanikem co bude potřeba. Pak většinou jdeme s mechanikem na druhý jídlo a já mu řeknu co motorka, jestli něco zlobilo, jestli navigační věci fungují apod. Snažím se jít co nejdřív spát, na brífingy chodí za nás Cor, to může, je odpovědná osoba vůči ASO.
Na ně jsou docela stížnosti. Jak ty to vnímáš uprostřed závodu?
Hele já jsem v tomhle směru nadmíru spokojenej. On se tam vzteká spíš Cor a na mě se to nepřenáší. Já potřebuju vědět jen změny a výsledky a to mi dávají. Jestli někde pustí do závodu předtím vyloučené lidi nebo ne, to je mi pak celkem jedno, protože jestli dostali 20 hodin nebo kolik, tak je to fakt jedno. To bude vadit spíš těm, co poctivě jedou a bijí se o místa třeba od stovky dál a taky ti, kteří je musí předjíždět - čtyřkolky a auta. Čím míň hobíku a unavených jede vzadu, tím rychleji jdou dopředu ty nejlepší auta. Každý motorkář, kterého dojedou, je pro ně brzda, tam se honí vtřeřiny a oni nemají možnost jet jinudy. Já dneska taky neměl.
Co ty rychlostní omezení? Dáváš si na to pozor?
No to si piš, jednak mě to stojí strašný peníze - penále za rychlost platí jezdci a ne tým a hlavně to jsou minuty co nenaženeš. Já potřebuju stahovat a ne nabírat, tak si na to dávám pozor.
A fakt myslíš že je problém že by lidi nedojeli do konce bez toho zkracování etap?
Určitě. Technika je zničená, lidi zničení, nálada mezi motorkáři nic moc, všichni jsou dost znechucení. Oni se teď začali snažit komunikovat, vždycky na start přijde Lavigne a tak jako že je vidět a ne že jsou někde zalezlí. Jim jde hlavně o to, aby se závodilo, aby bylo na co se dívat v televizi, aby to bylo napínavý. Potřebují podle mě jezdce co závodí, co mění pořadí, co ohrožují špičku. Ale hodně z nich je vybitých. Mluvil jsem o tom Stanovnikovi, ale třeba i Czachor dneska nevypadal zrovna čile. Mají fakt dost.
Docela zajímavý je, že třeba tomu Danielovi to na těch šotolinách nešlo...
No spíš neměl zrovna dneska den, moc se prášilo, přišlo mu to nebezpečný, moc kamení apod. Nebylo to přehnaně nebezpečný ale když jsi přetáhl, tak bys šel do šutrů a to by bylo třeba konečný. Ten Jakeš třeba jel fakt ostře a v zatáčkách měl problémy. Mě bolela ruka, neměl jsem náladu na nějaký ježdění ale zrovna v tomhle směru jsem si jistý, že by byl v nevýhodě i na jeho motorce. Viděl jsem že jede podle stop, přejížděl a vracel se. Já jel trošku pomaleji ale snažil jsem se fakt navigovat a podle mě to bylo v menším stresu a riziku a o kolik mě předjel? Skoro o nic. Ale organizátoři musí odhadnout, co je ještě snesitelný a co ne. Každý den se potvrzuje, jak je to těžký a jak moc na hraně balancují. Ze začátku to byly silný řeči ale teď ustupují, protože to musí být tak akorát. Těžký ale ne aby nikdo nedojel.
Na poslední otázku od lidí co čtou blog odpovím sám, nebudu tě zdržovat, to je jasný. Díky moc a hodně štěstí zítra.
V poslední otázce se ptá čtenář z Michiganu, jestli závodní motorky mají "klíčky" nebo jak se startují. Takže normálně zmáčknete on/off tlačítko a zmáčknete startér. On/off tlačítko je povinné, musí být v přímém dosahu jezdce - nejlépe někde u stromečku co drží palubku nebo na boku té konzole nebo i na palubce ale tam je to dost zrádné, takže radši mírně kryté proti možnosti že ho zničí větev, pád na kámen apod. Jinak WR má celkem výhodu v tom, že má nakopávačku. Pokud je problém, obvykle odejde celkem rychle baterka a u nových motorek co se objevují v téhle třídě na trhu, nožní páka chybí a je to škoda.
V poslední otázce se ptá čtenář z Michiganu, jestli závodní motorky mají "klíčky" nebo jak se startují. Takže normálně zmáčknete on/off tlačítko a zmáčknete startér. On/off tlačítko je povinné, musí být v přímém dosahu jezdce - nejlépe někde u stromečku co drží palubku nebo na boku té konzole nebo i na palubce ale tam je to dost zrádné, takže radši mírně kryté proti možnosti že ho zničí větev, pád na kámen apod. Jinak WR má celkem výhodu v tom, že má nakopávačku. Pokud je problém, obvykle odejde celkem rychle baterka a u nových motorek co se objevují v téhle třídě na trhu, nožní páka chybí a je to škoda.
Dnešní fotky jsou z pobytu v bivaku ve Valparaiso od Petra a Jany a něco málo ilustračních fotek, na dokreslení toho, jak vypadají některé další týmy v bivaku. Zejména se podívejte na fotku z UKGSUSERu, kde jsou dva motorkáři s mírně otlučenýma nohama. Není moc co dodat.
6 komentářů:
Chlapi, díky moc za další super rozhovor! Přijde mi to, jak kdyby se Martin doposud kromě toho palce skoro ani nezapotil a plný sil se těší na ty pekelné etapy. To je neuvěřitelné!!!
Tomáši, díky moc i za ten přepis, z vlastní zkušenosti vím, že přepisovat něco takhle z diktafonu nebo telefonu není žádná prča na půl hodinky.
Visím na blogu a těším se na další novinky! Martine, drž se!!! ondra
Jo, tak to je přesný. 20 minut rozhovor je hodina a něco práce.. :) Ten čas tak letí, to je děsný. Zatím nebyl den (kromě soboty), kdy bych měl jako všechno zpracované před 4h ráno. Upřímně řečeno, dost bojuju i s tou aplikací blogger, vkládání obrázků je hnus, celé se to rozpadne a nasází to tam prázdné řádky a musí se to po každé fotce ručně rovnat a přesouvat. Nic moc.
Já nemám blogspot taky rád, navíc mi přijde takový těžkopádný a celkově pomalý.
Ale hodně zajímavé řešení měl třeba David Křížek při svém závodu přes Atlantik. Založil si blog normálně na hojně navštěvovaném iDNESu a posílal tam přes někoho zprávy z lodi. Bylo to hodně sledované, přístupné mnoha lidem kolikrát i z titulní stránky, když vybrali jeho blog jako zajímavé čtení, a obsluhovalo se to podle mě možná líp. A navíc je to dobré PR a reklama - dokonce ho zařadili mezi VIP bloggery.
Neznám přesně pravidla iDNES blogu, ale možná by takové řešení nemuselo být úplně špatné i pro vaše účely - hlavně kvůli té publicitě a jednodušší práci s vkládáním.
Pokud vím, tak pro iDNES navíc dělal Martin pár rozhovorů, že? Tak by to mohla být i nějaká oficiálnější mediální spolupráce...
Jen mě to tak napadlo, když jsi psal o potížích s fotkama a vkládáním.
Ondra
No nevím. Já to potřeboval udělat rychle a co nejspolehlivější. Tak jsem zvolil to, co jsem trošku znal. Jsou tady dobrý hračky - to sledování odkud kdo je, to je legrace. A je to celkem spolehlivý. Některý aplikace nedělají průběžné ukládání. Příště uvidíme. Nabídky na celý hosting a aplikaci s redakčním systémem jsou a jsou zajímavé, ale jak říkám - uvidíme co bude potřeba dál.
Diky Tomasi "TT" a Martine, jsou to moc podarene rozhovory, kazdy den se doslova tesim na dalsi, sleduju Dakar a moc fandim vsem kdo tenhle zavod jedou, hlavne pak vsem nasim. Tobe ale Martine nejvic. Jeden vedle druheho jste fakt borci a kazdy kdo dojede do cile je vitez. Ctenar a motorkar z Kentucku - USA.J@.
Diky moc!
Koukam ze tady jsou ted asi 4 lidi z USA na blogu, tak predpokladam ze jsi z toho Lexingtonu :)
Okomentovat